۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۴۷۹۹۶۵
در جلسه شورای مراکزتخصصی فقهی حوزه مطرح شد؛

تأکید اساتید حوزه بر شناسایی نخبگان و توجه به معیشت طلاب

مدیران مراکز تخصصی فققهی و اساتید حوزه بر ضرورت توجه به معیشت و حمایت طلاب و شناسایی استعدادهای برتر حوزه تأکید کردند.
جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فروزانفر مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) پنجشنبه در بیست و یکمین جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: ما هیچ همکاری و همیاری تا کنون از حوزه ندیده ایم.

وی افزود: متأسفانه به نحوی تعامل ضد مشاهده شده است، این که برنامه ای گذاشته شده اساتید درس خارج شناخته شوند و به نحوی مورد تأیید قرار گیرند این حق را به حوزه می دهد که نظارت داشته باشد اما مکانیزم ارزیابی و اثباتی برای صلاحیت داشتن چیست.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: آیا همین مقدار کافی نیست اساتیدی در مدارس تخصصی که طلبه های خوب در آن جذب می شوند و دارای انگیزه هستند و تدریس این اساتید را پذیرفته و گله مند نیستند، آیا این در مقام اثبات کفایت از این که احیانا برخی اشتهارها هست نمی کند.

وی ادامه داد: برخی نخبگان وجود دارند که ناشناس بوده و حوزه پرونده ای برای آنان ندارد، برخی بسیار با استعداد و نخبه هستند و توانایی بسیاری دارند اما دنبال مطرح کردن خود نیستند، بسیاری از این افراد در مدارس و مراکز حوزه تدریس می کنند و طلاب از آن ها بهره می برند.

حجت الاسلام فروزانفر با تأکید بر این که جایگاه اساتید باید به رسمیت شناخته شود، ابراز داشت: این که استادی امضا کند و بگویند چون ما نمی شناسیم به درد نمی خورد همفکری و همیاری با مراکز تخصصی نیست بلکه در مقابل قرار دارد.

در ادامه حجت الاسلام وکیلی مدیر مرکز تخصصی امام عسکریین گفت: ما به طلبه ها مهارت ساده زیستی را یاد نمی دهیم بلکه مهارت زنده ماندن را به آن ها آموزش می دهیم، اگر استعدادی از دست حوزه برود خسارتی ایجاد می شود، مراکز با دغدغه های بسیاری شکل گرفته است.

وی افزود: تجارب مغتنمی به دست آمده است که مراکز حاضر هستند تمام توان خود را بگذارند تا سرمایه ای نسوزد، باید به گونه ای باشد که شخص مدیر حوزه جمع مشاورانی داشته باشد که تربیات چندین ساله منتقل شود.

سپس حجت الاسلام مهدی زاده معاون جامعة المصطفی به ایراد سخن پرداخت و گفت: هرساله سرمایه عظیم انسانی وارد حوزه می شود اما این سرمایه فقط به سمت فقه و اصول هدایت می شود، استعدادهای گوناگونی وارد حوزه می شود و ما علوم اسلامی متعددی داریم از این رو شاید همه آن ها شاید در فقه و اصول موفق نشوند.

وی ادامه داد: فقه و اصول جایگاه خود را دارد اما حوزه علمیه باید به علوم دیگر هم توجه داشته باشد، الگوی رشته ای باید در حوزه توسعه داده شود تا استعدادها و نیازهایی که وجود دارد پاسخ داده شود، مسأله دیگر بحث متون آموزشی است، چند سال است که به می گوییم به سمت متون آموزشی جدید تر برویم این مراکز تخصصی بهرین جایی هستند که می توانند این کار را انجام دهند.

در ادامه حجت الاسلام شریف معاون آموزش مدرسه تخصصی شهیدین اظهار داشت: باید مراکز تخصصی در تدوین مصوبات و آیین نامه های آموزشی و پژوهشی سطح دو و خارج مشارکت داشته باشند؛ از حوزه اصیل و فقه جواهری باید صیانت شود و یک کار زیربنایی این است که یک هیأت نظارتی بر طلاب خاصه مدرسین و خطبا تشکیل شود که نظارت داشته باشند و تذکرات لازم را بدهند.

وی ادامه داد: ما در حکم بخی اساتید دچار مشکل هستیم، استاد مبرز و قابل استفاده ای هستند که در روند اداری دچار مشکل می شوند، این مسأله را باید حل کرد.

همچنین حجت الاسلام نیل ساز مدیر مدرسه تخصصی امام رضا(ع) ابراز داشت: مدرسه ما مدرسه تخصصی فقه و اصول برای طلاب خوزستانی مقیم قم است که 14 سال فعالیت دارد، حدود 40 نفر استاد سطوح عالی به استان خوزستان اعزام کردیم تا حوزه ها را تقویت کنند، با وجود همه مشکلات این افراد بومی در استان خود حضور پیدا کرده و تبلیغ می کنند.

در پایان حجت الاسلام کاظمی مدیر مدرسه فقه اهل بیت(ع) عنوان کرد: انتظاراتی از طلاب نسبت به مباحث علمی و اخلاقی آن ها داریم در حالی که شرایطی که باید وجود داشته باشد تا آن شرایط مورد انتظار باشد وجود ندارد، طلبه ای که در اولیات زندگی خود مانده چگونه می توان انتظار داشت بدون دغدغه علمی به مباحث علمی بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بدنه حوزه بدنه ای فربه شده است که خود آن از نظر هزینه هایی که می برد مشکل دارد، خدمت رسانی به طلاب ضعیف است؛ طلاب بسیار با استعدادی داریم و راهکاری برای شناخت آن ها وجود ندارد./1323/پ201/ی

ارسال نظرات