۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۴۷۹۹۴۶
استاد حوزه علمیه قم:

مراکز تخصصی امید ‌آینده حوزه هستند

مدیر مرکز تخصصی فقهی امام عسکری(ع) با بیان این که امید آینده حوزه به همین مراکز تخصصی بر می گردد، گفت: باید از این مراکز حمایت جدی شود.
جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کاظم سپاسی مدیر مرکز تخصصی فقهی  امام عسکری(ع) پنجشنبه شب در بیست و یکمین جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: از ویژگی های مراکز تخصصی فقهی این است که جمعی از نخبگان طلاب را جمع می کنند و چون نخبه به شمار می روند از نظر علمی نزدیک هستند و همگرایی خاصی بین این طلاب وجود دارد.

وی افزود: چون سطح افراد نزدیک است استاد راحت تر می تواند با آن ها کار کند،  ویژگی دیگر این است که نظم در این مراکز مورد توجه بوده و مناسب است، نبودن نظم چیزی است که امروز یکی از ضعف های بزرگ حوزه های ما به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که با وجود کارهایی که انجام شده این کارها نتوانسته نظم را به حوزه برگرداند، اظهار داشت: این آسیب بسیار بزرگ است که باید برطرف شود، طلبه ای که دروس خود را به صورت منظم شرکت نمی کند نمی تواند در آینده مفید واقع شود و مطالب را درک کند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی ها در مراکز فقهی نظم است که سبب می شود طلاب موفق تر و مناسب تر عمل کنند، همچنین گزینش اساتید مناسب تر و موفق تر در دستور کار این مراکز است، در حوزه های ما امروز پیدا کردن هم بحث کار مشکلی است و ما در این مراکز سعی داریم که طلاب این مهم را عملی کنند.

حجت الاسلام سپاسی با بیان این که اگر درس ها مباحثه نشود گره های بحث باز نمی شود، ابراز داشت: در این مراکز بر مباحثه تأکید و در برخی از مراکز همانند درس حساب می شود، این کار می تواند کمک کند و امید بخش است.

وی عنوان کرد: بیشترین جلسات درسی در این مراکز برگزار می شود اما باید ساماندهی شود که از وقت طلاب بیشتری بهره برده شود، برای تابستان ها باید برنامه ریزی درستی انجام داد؛ اگر امروز طلبه از کلام اطلاع نداشته باشد در فقه و اصول هم موفق نخواهد بود، اگر تفسیر را نداند واقعا نمی تواند کار کند.

مدیر مرکز تخصصی فقهی امام عسکری(ع) خاطرنشان کرد: امید آینده حوزه به همین مراکز تخصصی بر می گردد، باید از این مراکز حمایت جدی شود چون تقریبا به صورت خصوصی اداره می شوند، باید به این مراکز توجه کرد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات