۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۴۷۹۹۱۱

حوزه علوم اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی قم ایجاد شد

حجت الاسلام طاهری خرم آبادی افتتاح حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی را فصلی نو و جدید در مطالعات این دانشگاه دانست و گفت: یکی از اهداف مهم حوزه علوم اسلامی پرورش دانشجویانی است که دغدغه رسیدگی به مسایل علوم اسلامی در علم پزشکی را دارند.
داتشگاه علوم پزشکی داتشگاه علوم پزشکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد طاهری خرم آبادی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم، روز پنج‌شنبه، ‌در آیین افتتاحیه حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران ثمره تلاش، ایثار و از خود‌ گذشتگی هزاران انسان وارسته‌ای است که با ایثار جان و مال خود این انقلاب را به دست ما رسانده‌اند.

حجت الاسلام طاهری خرم آبادی افتتاح حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی را فصلی نو و جدید در مطالعات این دانشگاه دانست و ابراز داشت: یکی از اهداف مهم حوزه علوم اسلامی پرورش دانشجویانی است که دغدغه رسیدگی به مسایل علوم اسلامی در علم پزشکی را دارند.

وی یکی از مشکلات اصلی کشور را توجه نکردن به مقوله انسان سازی دانست و تصریح کرد: آنقدری که ما در جامعه به ساخت و ساز بنا‌ها اهمیت می‌دهیم، به ساخت انسان و تربیت نیروی انسانی توجه نمی‌کنیم، زیرا غافل هستیم که نیروی انسانی یک جامعه موجب رشد و تعالی آن جامعه می‌شود.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که مقدمات ما از ذی‌المقدمه سبقت گرفته است، تأکید کرد: اگر نگاهی به زندگی ائمه اطهار(ع)، اولیای الهی داشته باشیم خواهیم دید که آنها کار خود را از انسان سازی و خودسازی شروع می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: در استان قم بیش از 40 ساختمان به نام دانشگاه ساخته‌ایم، اما انسان متعهد و متخصص نساخته‌ایم برای همین مشکلات جامعه سرجای خودش مانده است.

حجت الاسلام طاهری خرم آبادی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش تولید علم، ابراز داشت: این که تولید علم آن گونه که رهبر معظم انقلاب انتظار دارند افزایش نمی‌یابد به این خاطر است که ما نتوانسته‌ایم نیروی متخصص و دغدغه‌مندی که بتوانند در جامعه تأثیرگذار باشند و کار مهمی انجام دهد تربیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام آنچه بیان شد،‌ ما را بر آن داشت تا مرکزی را در حوزه علوم اسلامی راه‌اندازی کنیم، به همین دلیل آسیب‌شناسی کردیم و متوجه شدیم دیگر دانشجویان در حوزه علوم اسلامی حضور دارند اما حضور دانشجویان علوم پزشکی در این حوزه بسیار کمرنگ است.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: پس از بررسی‌‌های لازم از عوامل حضور کمرنگ دانشجویان علوم پزشکی به این نتیجه رسیدیم که سه عامل منجر به حضور کمرنگ دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی در حوزه علوم اسلامی است.

وی نخستین عامل را همخوانی نداشتن دروس اصلی دانشجویان علوم پزشکی با دروس علوم اسلامی دانست و ابراز داشت: سرفصل‌ها و مباحثی که پیرامون علوم اسلامی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود،‌ با دروس دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی همخوانی ندارد. چرا که دانشجویان این رشته‌ها دروس سنگینی دارند و دیگر نمی‌توانند دروس سنگین دیگری همچون فلسفه را بیاموزند.

طاهری خرم آبادی بُعد مسافت میان دو دانشگاه را دومین علت حضور کم دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برشمرد و تصریح کرد: از آنجایی که دروس علوم اسلامی در دانشگاه قم تدریس می‌شد،‌ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برای آموختن علوم اسلامی باید مسافت طولانی دانشگاه علوم پزشکی تا دانشگاه قم را طی می‌کردند.

وی تأکید کرد: سومین علت نیز مسأله زمان دانشجویان علوم پزشکی است، زیرا فرصتی که دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها دارند، در دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد از این رو برای حل این مشکل دروس متناسب با رشته‌های پزشکی در زمان‌های مناسب تعطیل می‌شود تا دانشجویان به آموزش مباحث علوم اسلامی بپردازند. /878/پ202/ج

ارسال نظرات