۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۷۹۸۱۰
آیت الله مکارم شیرازی:

نیروی بازدارنده در وجود طلاب تقویت شود/ باید ساده زیستی را به طلبه‌ها تعلیم داد

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید ساده زیستی را به طلبه ها تعلیم داد، گفت: زندگی مرفه فراهم کردن برای طلاب مصلحت نیست.
جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در بیست و یکمین جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان این که در درون افراد استعدادهای زیادی وجود دارد، گفت: کار انبیا، اولیا، معلمان و مبلغان کشف و پرورش است.

وی افزود: اگر با این دید نگاه کنیم طرز تعلیم و تربیت عوض می شود، ما آنچه را که افراد دارند پرورش می دهیم نه این که چیزی به آن ها بدهیم و ایجاد کننده باشیم، به همین دلیل اخیر برخی در تعلیم و تربیت در مدارس خود بچه ها را به کار می گیرند و به کشف مسائل وادار می کنند تا این که معلوم بگوید و آن ها بشنوند، آن ها تنها نباید مخاطب باشند بلکه باید طرفین یعنی معلم و شاگرد دست به دست هم دهند و مسائل را حل کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید به گونه ای باشد که شاگرد خود را مستمع و مخاطب نداند، اظهار داشت: استاد هم نباید خود را آموزنده بداند بلکه شاگرد باید خود را سهیم در تعلیم بداند و همراهی و همکاری کند، فلسفه پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها و مباحثه ها در حوزه همین بوده که خلاقیت های وجودی افراد در سایه آن آشکار و ظاهر شود.

وی ادامه داد: معنای اجتهاد هم همین است که انسان به خلاقیت برسد و بداند که در درون او نیرویی وجود دارد که می توان آن را به کار گرفت و مشکلات را به وسیله آن حل کرد، دید به تعلیم و تربیت باید دید مهندس معدن و باغبان باشد نه ایجاد کننده؛ پیامبر با پرسیدن سؤال فکر افراد را به کار می انداخت، در قرآن هم استفهام بسیار است که نکته آن همین موضوع به شمار می رود؛ چیزی که از فکر انسان بجوشد حکم فرزند را دارد و سبب علاقه است اما فکر دیگر اینگونه نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در اینگونه جلسات تجربیات باید منتقل شود، ابراز داشت: وقتی این تجارب منتقل شود تبدیل به مطلب خوبی می شود، اگر به دنبال انتقال تجربیات صورت نوشته شود که اگر کسانی می خواهند مرکز تخصصی فقه تشکیل دهند راهش این است، تجربیات باید به بیانیه ای تبدیل شود تا روش تخصصی فقه را در حوزه نشان دهد تا دیگران از صفر شروع نکنند.

وی عنوان کرد: ما باید بدانیم نخبه ها و فرزندانی که از حوزه های علمیه به دست ما سپرده می شود امانت هستند و ما باید حق امانت و امانتداری را اداه کنیم و متوجه باشیم که کوتاهی صورت نگیرد تا خیانت در امانت باشد، باید امانت را به صورت کامل تحویل نسل های آینده بدهیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اولویت ها باید در تعلیمات در نظر گرفته شود، الان مواد درسی زیاد شده و الزاماتی برای زیاد شدن وجود داشته است؛ اما همه این ها یکسان نیستند و اولویت هایی دارند از این رو باید اولویت ها را در نظر گرفت و بر آن اساس عمل کرد، مسأله اولویت ها را می توان در این جلسات حل کرد.

وی اضافه کرد: مسأله اخلاق موضوعی مهم است، اگر بهترین مجتهدها را تربیت کنیم اما مسائل اخلاق آن ها لنگ باشد گاهی نتیجه معکوس خواهیم گرفت، عوامل فساد اخلاقی هم در این زمان از هر زمان دیگری بیشتر شده است و این فضاهای مجازی یکی از خطرناک ترین عوامل تخریب اخلاق جامعه است و حتی به طلبه ها می تواند سرایت کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نیروی بازدارنده باید در وجود طلاب تقویت شود، گفت: اگر در محیطی گرفتار شدیم که انواع میکروب های بیماری بود برای مبارزه دو راه  وجود دارد، یک راه این است که محیط را ضد عفونی و عوامل بیماری را دفع کنیم اما در شرایطی هستیم که نمی توان این کار را کردبه ویژه با وجود این فضاهای مجازی که بیرون بوده و در اختیار ما قرار ندارند.

وی افزود: راه دوم را باید اختیار کرد که اگر بنیه انسان ها تقویت شود می تواند جلوی عوامل بیماری را بگیرد، این همان عدالت و خداترسی درونی است، تقوا باید تقویت شود، نمی توان عوامل بیماری زا را نابود کرد بلکه باید بنیه را تقویت کرد، افرادی که دارای بنیه قوی باشند دچار بیماری نمی شود، باید به این مسأله بیش از سابق اهمیت داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نمی توان افراد را از فضای مجازی و رسانه ها جدا کرد، اظهار داشت: می توانیم بنیه را تقویت کنیم تا افراد و طلاب دچار مشکل نشوند، اگر این بنیه تقویت نشود مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: باید ساده زیستی را به طلبه ها تعلیم داد، زندگی مرفه فراهم کردن برای آن ها مصلحت نیست، بزرگان ما در غیر زندگی مرفه پرورش یافتند و وقتی به جایی رسیدند درد طلابی که در فشار بودند را درک می کردند، اگر طلاب به زندگی مرفه عادت کنند وقتی به مقامی رسیدن دنبال جایی می روند که مرفه تر است.

این مرجع تقلید با بیان این که اگر طلاب زندگی ساده را افتخار خود دانستند و مجذوب زندگی های پرزرق و برق نشدند وجود آن ها می تواند بسیار مفید باشد، ابراز داشت: الان مناطق محرومی وجود دارد که خیلی ها حاضر نیستند به آنجا بروند چون به زندگانی ساده آنجا عادت نکردند.

وی عنوان کرد: اگر افراد را به گونه ای تربیت کنیم که زندگی ساده ای داشته باشند، مناطق محروم هم غنی می شود و جاهایی که مشکلات دارد تحمل می کنند اما اگر مرفه بودند به آسانی جذب آن ها نمی شود؛ باید کار کرد تا صحنه حوزه از مجتهدان مبرز خالی نشود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: الان در حوزه ها استعدادهای بسیاری هستند که در تشکیلات نیست، استعدادهای حوزه منحصر به افرادی نیست که زیر نظر شما هستند بلکه هنوز افراد دیگری وجود دارند و حوزه های تخخصی فقهی دیگری باید تشکیل شود تا آن ها جذب بشوند./1323/202/ص

ارسال نظرات