۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷
کد خبر: ۴۷۹۶۶۱
سخنران حرم حضرت معصومه:

زمینه اصلاح جوامع بشری با امر به معروف فراهم می شود

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه قرآن کریم امت اسوه و برگزیده را امت اسلامی می داند، گفت: علت این وجه تسمیه برای امت اسلامی عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم طباطبایی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) شامگاه چهارشنبه در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم از امت اسلامی به عنوان امت برگزیده یاد می کند، گفت: وجه تسمیه امت اسلامی به امت برگزیده انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: انجام این فریضه واجب در یک امت مانند یک تصفیه خانه و پالایشگر عمل کرده و روح و قلب جامعه را از ناپاکی پاک کرده و جامعه را در صراط مستقیم قرار می دهد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: به همین دلیل است که رسول خدا(ص) می فرمایند که در جامعه ای که رسالت امر به معروف و نهی از منکر انجام نشود آن جامعه در سرازیری سقوط قرار گرفته و در نهایت به دلیل اجتماعی شدن گناه در میان مردم دچار هلاکت خواهد شد.

خانم طباطبایی با بیان اینکه آیه ۱۱۰ سوره آل عمران که می فرماید «کُنتُم خَیرَ اُمَّهٍ اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وتَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وتُؤمِنونَ بِالله» به این موضوع اشاره دارد، تصریح کرد: این آیه می فرماید که شما بهترین امّتى هستید که براى مردم ظاهر (وگزیده) شده ‏اید به خوبى‏ ها فرمان مى‏ دهید و از بدى‏ ها و زشتى‏ ها نهى مى‏ کنید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب (نیز به چنین آیین درخشانى) ایمان آورده بودند، قطعاً برایشان بهتر بود و برخى از آنان مؤمنند، ولى بیشترشان فاسقند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بهترین امت بودن و امت اسوه به شعار دادن نیست بلکه بهترین امت، امتی است که با استفاده از امر به معروف و نهی از منکر زمینه اصلاح جوامع بشری را فراهم کند.

خانم طباطبایی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتبی است که شامل انکار قلبی، انکار زبانی و اقدام علمی  می شود یعنی اینکه کسی که این اقدام را انجام می دهد در ابتدا باید در قلب خود به نتیجه برسد که این عمل حرام و قبیح است و پس از آن که به انکار قلبی رسید باید این کار بر زبان او جاری شده و به صورت عملی در رفتار او بروز کند.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از مراتب امر به معروف و نهی از منکر این است که کسی که می خواهد این فریضه را انجام دهد باید امر و نهی را بشناسد و از واجبات و محرمات شناخت نسبی داشته باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: کسی که این فریضه الهی را انجام می دهد باید احتمال اثر بخش بودن آن را بدهد و باید دقت کند که این امر کردن و نهی کردن با مفسده و خطر جانی همراه نباشد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: همچنین یکی دیگر از شرایط انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر این است که بدانیم که فردی که مرتکب منکر می شود این عمل را از روی ناآگاهی انجام می دهد نه از روی عادت و تکرار؛ زیرا اگر یک نفر عمل منکری را از روی آگاهی و لجاحت انجام دهد امر کردن و نهی کردن فرد نتیجه بخش نخواهد بود./968/پ202/ی

ارسال نظرات