۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۴۷۹۵۹۲
نماینده ولی فقیه در قزوین:

خداوند منشأ و قرآن منبع برکات است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: خدای متعال از قول حضرت عیسی(ع) و حضرت یعقوب(ع) فرمود خداوند کاری کرده که حضور ما در هر جایی همراه با برکت و فایده باشد، از این رو خداوند منشأ و قرآن منبع برکات است.
حجت الاسلام عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امیرالمؤمنین مسجد النبی قزوین برگزار شد، با اشاره به آیه نخست سوره ملک، گفت: در این سوره خداوند می فرماید «تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» یعنی آن کسی که ملک، پادشاهی و حکومت فقط و فقط به دست اوست، منشأ همه برکات است و اوست که بر هر چیزی توانا است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت کلمه «تَبَارَکَ» از نگاه اهل لغت، تصریح کرد: تبارک از ریشه «بَرَکَت» است و اعراب «بَرَکَت» را از ریشه لغوی «بَرَک» گرفته‌اند و در یک معنا «بَرَک» سینه شتری است که پس از نشستن شتر، بر روی زمین قرار می‌گیرد و موجب قرار و آرامش سوار خود می‌شود.

امام‌جمعه قزوین در ادامه افزود: در معنای دیگر گفته‌اند «بَرَک» موی سینه شتر است که با آن پارچه و عباهای خیلی گرانقیمت درست می‌کنند که دارای زیبایی و دوام بسیار زیاد است و هیچ ضرری ندارد و هر چه هست، فایده، دوام، جمال و زیبایی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه با اشاره به معنای دیگر برکت، خاطرنشان کرد: در معنای دیگر «بَرَک» به معنای برکه است برکه گودالی است که آب باران و سیل در آن جمع می‌شود و در موقع خشکی، آب را تا مدت‌ها در خود نگه می‌دارد و همه موجودات می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با اشاره به تفسیر عظمت و وسعت برکت از نگاه قرآن اظهار کرد: خداوند می‌فرماید ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم و با بیان عظمت شب قدر می‌فرماید شب قدر بالاتر از هزار ماه است و این مهم به خوبی تبیین کننده معنای برکت از جنبه زمانی است.

حجت الاسلام عابدینی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح زمان بابرکت و بی‌برکت پرداخت و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن فرموده ما قرآن را در شبی مبارک نازل کرده‌ایم و با توجه به این‌که قرآن در شب لیله‌القدر نازل شده است، آن شب آکنده از برکات الهی است.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از زمان‌هایی که دارای برکت است ماه مبارک رمضان است و این ماه از سوی پیغمبر گرامی اسلام(ص) به عنوان ماه مبارک رمضان معرفی شده است.

وی با تأکید بر این‌که برکت شامل مکان هم می‌شود، ابراز کرد: خداوند با بیان آیه «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِّلْعَالَمِینَ» مکه را صاحب برکت دانسته و این مهم مصداقی برای مرقد مطهر ائمه اطهار(ع) و مساجد هم است.

خطیب جمعه قزوین با اشاره به آیه دیگری از قرآن که پیام آور برکت است، تصریح کرد: در آیه 29 سوره مؤمنون خداوند فرموده «رَّبِّ أَنزِلْنِی مُنزَلًا مُّبَارَکًا وَ أَنتَ خَیْرُ الْمُنزِلِینَ» که این مهم بیان کننده منزل مبارک است و باید از خداوند بخواهیم هر زمانی که از منزلی برمی‌خیزیم خیر و برکت را نصیب ما کند.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که انسان هم می‌تواند بابرکت باشد، اظهار کرد: خدای متعال از قول حضرت عیسی(ع) و حضرت یعقوب(ع) فرمود خداوند کاری کرده که حضور ما در هر جایی همراه با برکت و فایده باشد، از این رو خداوند منشأ و قرآن منبع برکات است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که نام دیگر قرآن کریم فرقان است، افزود: در آیه نخست سوره فرقان، خداوند فرموده «تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا» یعنی کسی که فرقان را برای بندگانش فرو فرستاد، منشأ برکات است و اگر انسان‌ها به دنبال برکت هستند باید به سراغ قرآن بروند و از آن بهره‌مند شود.

وی در پایان با اشاره به این‌که همه عالم آکنده از برکات الهی است، گفت: این انسان است که باید با درایت، تدبر و بندگی برکات خلق شده از سوی خداوند در عالم را آشکار کند و این حرف به ظاهر عوامانه که گفته می‌شود از تو حرکت، از من برکت، بسیار مبنایی و قرآنی است./873/202/ب2

ارسال نظرات