۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۷۹۵۴۵
حجت الاسلام راشد یزدی:

زبان انسان منشأ بسیاری از گناهان است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: زبان ما جِرم کمی دارد اما دارای قلمرو وسیعی از جُرم است که با تمام اعضای بدن مرتبط می شود و همین زبان کوچک گاهی کفر می گوید و گاهی به اسلام روی می آورد.
راشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت السلام کاظم راشد یزدی، صبح امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) که در مهدیه مشهد برگزار شد، به بحث پیرامون لزوم مدیریت زبان پرداخت و با اشاره به روایت شریف «لایَسْتَقیمُ ایمانُ عَبْدٍ حَتّى‌ یَسْتَقیمَ قَلْبُهُ، وَ لایَسْتَقیمُ قَلْبُهُ حَتّى‌ یَسْتَقیمَ لِسانُه»، اظهار کرد: بنا بر این روایت، ایمان هیچ بنده‌اى اصلاح و محکم نمى ‌شود، مگر این که قلبش اصلاح شده باشد و قلب هیچ کس اصلاح نمى‌گردد، مگر این که زبانش اصلاح شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به گناهانی که به واسطه سخن گفتن نمود پیدا می کند، گفت: زبان ما جِرم کمی دارد اما دارای قلمرو وسیعی از جُرم است که با تمام اعضای بدن مرتبط می شود. همین زبان کوچک گاهی کفر می گوید و گاهی به اسلام روی می آورد.

وی با بیان این که تملق و فحاشی بزرگ ترین درد جامعه امروزی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز در جامعه شاهد بعضی ناهنجاری ها از قبیل خشم، عصبانیت و تملق هستیم که نتیجه آن جز حرمت شکنی، چیز دیگری نخواهد بود. شخصی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و در صحبت های خود، از کلمه پردازی ‏های ماهرانه استفاده می کرد. پیامبر اکرم(ص) خطاب به او فرمود «انَا وَ اتقِیاءُ امَّتی بُرآءُ مِنَ التَّکلُّف» یعنی من و پرهیزکاران امّتم از این گونه حرف زدن بیزاریم و از آن پرهیز می‏ کنیم.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که شخصیت وجودی هر کسی با زبان او شناخته می شود، به تعبیر شریف قرآنی «وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقاب» اشاره کرد و افزود: دوستان خود را با القاب و نام های زشت خطاب قرار ندهید چرا که شكستن دل انسان مؤمن در قیامت معلوم می شود و به قول شاعر، «مشکن دلی را که چشم امیدش به دست توست/ خواهد گذشت بر او، لیکن شکست توست.»/202/820/ب1

ارسال نظرات