۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۴۷۹۴۵۸
آیت الله سلیمانی در گفت‌‌وگو با رسا:

انقلاب اسلامی به جهانیان شهامت بیان داد/ 22 بهمن جزء اعتقادات سیاسی ما است

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: داشتن احساس قدرت و پشتوانه در لوای مذهب جزء دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
آیت الله سلیمانی

اکنون که 38 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، ملت ایران همچنان بر سر آرمان‌های امام و انقلاب خود ایستاده‌اند؛ مردم استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای انقلاب تاکنون با وجود تهدیدات و چالش‌های فراوانی که از سوی دشمنان انقلاب برنامه‌ریزی شده بود، در سایه نظام جمهوری اسلامی، برادرانه و پیروزمندانه در جهت تحقق اهداف انقلاب گام برمی‌دارند. در این مسیر دشوار، آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان معتقد است انقلاب اسلامی زمینه‌ساز وحدت در ایران و به عنوان نمونه‌ای بارز در سیستان و بلوچستان شده است. آنچه در ادامه می‌آید متن گفتگوی رسا با امام جمعه زاهدان است:

رسا - چه عواملی سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

ما در انقلاب اسلامی دو رکن تأثیرگذار و مهم را در مقایسه با دیگر عوامل داریم، رکن رهبری و رکن مردم. مردم اعم از مرد و زن و اعم از قبایل و طوایف و اعم از مذاهب و ادیان و کلیت ایران عزیزمان البته چه رهبری و چه مردم مبتنی بر دین، مکتب، اسلام و ایمان توانسته‌اند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند و چون در لوای دین بوده‌اند عنایت خدا، مدد و لطف خدا نصیب حال این مردم شد و رهبری این مردم بود که انقلاب اسلامی به بار نشست.

رسا - دستاوردهای انقلاب اسلامی کدامند؟

دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار فراوان هستند؛ یکی از آنها این است که قبل از انقلاب اسلامی باور این بود که مذهب نمی‌تواند بعد از این در جامعه بشری نقش آفرین باشد. مارکس می گفت مذهب را باید در موزه ها جست وجو کرد و دیگر در بطن جامعه مذهب حضور نخواهد داشت. تعبیر می‌شد به این‌که دین افیون و قرص مسکن است و در جامعه تأثیر منفی دارد. انقلاب اسلامی حیات، قدرت، عظمت، نقش‌آفرینی و محرکیت دین را برای جهانیان به عرصه ظهور رساند. برخی بر این باور بودند که مذهب برای سازگاری نظام سلطه و استکباری است و دیدند که از دل مذهب، ظلم ستیزی بر می‌آید. استقلال، شور هیجان و وحدت، عزت، مصلحت و حکمت در لوای مذهب و بطور خلاصه، داشتن احساس قدرت و پشتوانه در لوای مذهب جزء دستاوردهای انقلاب اسلامی است. البته ما دستاوردهای زیادی در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی داریم که این ها دستاوردهایی است که یک چشمه آن را امروز می‌بینیم؛ مسأله فناوری هسته‌ای که دنیا چه دردمنشی نکند و به ما اجازه بدهد و چه دردمنشی کند، محصول دانش دانشمندان بومی خودمان است.

رسا - وحدت شیعه و سنی چه برکاتی برای اسلام داشته است؟

تردیدی نیست که قبل از این ماجرا ذهنیت‌ها نسبت به هم منفی بود، نگاه ها نسبت به هم نگاه‌های آشتی‌کنانه نبود و هر کدام نسبت به دیگری ذهنیت تلخی داشتند ولی به برکت انقلاب اسلامی ما امروز می‌بینیم که اخوت روی برادری، یگانگی، اتحاد و دوستی افراد اثر گذاشته؛ به گونه‌ای که ما امروز شاهدیم که عزیزان اهل سنت همان دلسوزی را برای ایران اسلامی دارند که شیعیان دارند همان مرزبانی را برای ایران اسلامی دارند که شیعیان ما دارند و این به برکت همان وحدتی است که بین شیعه و سنی است؛ در تمام حوزه ها منهای حوزه مذهب که آنها بر سبک و سیاق خود نماز می‌خوانند و اینها بر این سبک و سیاق. آنقدر با هم وحدت فکری دارند که شما در بازار نمی‌توانید تشخیص دهید که این مغازه دار سنی است یا شیعه.

رسا - نقش زنان در پیروزی انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تردیدی نیست که بانوان‌مان که به مقدار نصف جمعیت بلکه بعلاوه یک هستند در آفرینش انقلاب اسلامی نقش محوری و کلیدی داشتند. در آن روزهای حماسه‌ای انقلاب هیچ تظاهرات خیابانی نبود علیه رژیم برپا شود که بانوان در آن حضور جدی و فعال نداشته باشند و بعدها هم که بحث اعزام نیروها به جبهه و جنگ بود، حضور بانوان را در این عرصه هم فعال و جدی دیدیم به گونه‌ای که در اعزام نیرو مشاهده شده که فراوان از جوانان ما از زیر قرآن و لای دست مادران عبور کرده‌اند و به جبهه رفته‌اند. خواهران‌مان در قالب بسیج عمومی در درون تکایا، مساجد، مراکز عمومی و مدارس در تهیه اغذیه، بافت البسه، شال گردن، جوراب پا و دستکش برای رزمندگانی که در مناطق کوهستانی کردستان و جاهای دیگر به سر می‌بردند اقدام می ورزیدند. به نوعی ایثار مال انجام می‌دادند که تاریخ ثبت کرد بانویی که سرمایه وی شش عدد تخم مرغ بود، آذربایجان غربی این 6 عدد تخم مرغ را برای جبهه در نظر گرفته بود. نگهداری خانه، سرپرستی بچه، مدیریت منزل و ایجاد آرامش خاطر برای مردان به وسیله بانوان صورت می گرفته است.

رسا - بانوان چگونه از انقلاب دفاع کرده اند؟

بانوانی که بعدها فرزندانشان به شهادت رسیدند زینب وار توانستند از اهداف انقلاب و نظام دفاع کنند و به نوعی صبوری و بردباری پیشه سازند که زینب کبری الگوی تمام عیارشان باشد. ما هیچ صحنه ای از صحنه های انقلاب را نداریم که بدون مشارکت، نقش آفرینی و حضور بانوان باشد. حتی به قول امام امت نهضت تنباکوی ما هم به برکت حضور بانوان شکل گرفته است.. این نقش بانوان در تحقق یک هدف بلند در زمینه مشروطه، دوران مشروطه، در زمینه نهضت نفت، مسأله تنباکو بود؛ همانطور که در صدر اسلام وجود نازنین خدیجه کبری یکی از دو رکن تحقق انقلاب اسلامی بود و زینب کبری در عاشورا بار سنگین تر از شهادت را که اسارت بود بر دوش کشید. در نتیجه نقش بانوان نسبت به انقلاب اسلامی ما یک نقش تمام عیار، محوری، کلیدی، مبنایی و اصولی است.

رسا - انقلاب اسلامی در دنیا و جهان چه تحولاتی ایجاد کرده است؟ آیا توانسته‌ایم انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم؟

انقلاب اسلامی دنیا را به این باور واداشت که مذهب و دین می‌تواند موتور حرکت باشد؛ می‌تواند امیدبخش باشد؛ نگاه امام امت به جغرافیای ایران محدود نمی‌شد؛ بلکه به جهان مستضعفین محدود می‌شد؛ دنیاست که امروز نظاره‌گر این است که انقلاب اسلامی توانست ابهت پوشالی استکبار را در هم بشکند و موجود ببر برفی بودن آمریکا را برای دنیا ثابت کند؛ بداخلاقی‌ها و بدتعهدی‌ها و نداشتن وجدان سیاسی را برای دنیا ثابت کند؛ امروز اگر ترامپ حرف می‌زند، شصت کشور علیه آن تظاهرات می‌کنند؛ این جرأتی است که انقلاب اسلامی به دنیا داده است؛ قبلا در برابر قدرت‌های آمریکایی جرأت آروغ زدن نداشتند اما امروز مرگ بر آمریکا می‌گویند و شعار علیه دولت آمریکا می‌دهند؛ انقلاب اسلامی شهامت و شجاعت، جوانمردی و فتوت را به جهانیان داد.

رسا - روند مذاکرات با آمریکا در دولت یازدهم و رسیدن به برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟

نحوه مذاکرات به همان گونه‌ای بود که رهبری معظم انقلاب ترسیم کرد و فرمود نرمش قهرمانانه. حضرات هم نرمش قهرمانانه را در این قضیه انجام دادند؛ حالا شاید یک مقدار شتاب‌زدگی در کار بود که اگر با تأنی صورت می گرفت نتیجه شاید بهتر بود اما رهبری هم تیم مذاکره را تأیید و به عنوان فرزندان انقلاب قلمداد کرد و هم تیم مذاکره غیرت‌مردانه پای مذاکره آمدند اما همانطور که رهبری پیش بینی فرموندد نبایست به آمریکا اعتماد کرد؛ برای اینکه اینها اهل دروغ، بی تعهدی و تخلف هستند که امروز هم دقیقا این نوع از خصلت های پَست از دولت مردان آمریکا به نمایش گذاشته شد .

رسا - نظر شما در خصوص ادعای ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود ایرانی ها به آمریکا چیست؟

البته ایران تنها در لیست سیاه آنان قرار نگرفت بلکه چندین کشور در لیست سیاه قرار گرفتند؛ چنین ادعایی از ترامپ با آن نوع تفکری که در او سراغ می‌رفت چیز تعجب‌آوری نیست و چیزی هم ایران در این قصه نمی‌بازد. به نظر می‌رسد که خود آمریکایی ها این حرف را برنمی‌تابند؛ آنچان که امروز علیه ترامپ همان آمریکایی ها به اعتراض آمدند ولی حرف بسیار بسیار بی‌معنا و پوچ و دور از ادب بود.

رسا - چرا آمریکا به دنبال توقف فناوری هسته ای و موشکی ایران است؟

فناوری هر کشوری یعنی تضمین قدرت آن هم قدرت علمی؛ آنها از قدرت جمهوری اسلامی می‌ترسند و بر همین اساس نه فقط فناوری بلکه خیلی از بخش ها را علیه ما تحریم کردند حتی سرمایه های ما را نمی‌دهند؛ اجازه نمی‌دهند که ما جنس های خودمان را در بازار مطابق با عرف بازار به فروش برسانیم؛ این ترس از قدرت جمهوری اسلامی است.

رسا - به عنوان آخرین سوال پیام خود به ملت ایران و مردم استان برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن بیان کنید؟

22 بهمن جز اعتقادات سیاسی ماست و قطعا حضور در ۲۲ بهمن نوعی وفاداری به بنیان‌گذار این نظام و رهبر معزز، شهدای عزیز، جانبازان عزیز، آزادگان عزیز، پاسخ دادن مثبت به فرزندان شهدا و خانواده های شهداست؛ ما که نسبت به آنها تعهد داریم؛ مردمی که آنقدر باشرافت و باشعور و آگاه هستند که در همه عرصه های انتخابات حضور جدی دارند، مردمی که پای تابوت آیت الله هاشمی رفسنجانی این همه حضور حماسی از خودشان نشان می‌دهند، تردیدی نیست که در ۲۲ بهمن که مربوط به خودشان و نظام‌شان است و حضور جدی پیدا خواهد کرد./403/831/ب1

ارسال نظرات