۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۴۷۹۳۱۶

دوماهنامه پایش سبک زندگی در گام شانزدهم

شماره شانزدهم دوماهنامه فرهنگی اجتماعی پایش سبک زندگی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین منتشر شد.
شماره شانزدهم دوماهنامه پایش سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره شانزدهم دوماهنامه فرهنگی اجتماعی پایش سبک زندگی ویژه فعالان و مدیران فرهنگی ویژه آذرماه 1395 از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شد.

در طلیعه سخن این دوماهنامه آمده است: سبک زندگی الگوهایی از رفتار و کنش را در بر می گیرد که موجب تمایز میان افراد می شوند. سبک زندگی در چارچوب تعامل میان افراد و معنایی که در این تعامل رد و بدل می شود، ظهور می یابد؛ از این رو علاوه بر الگوهای رفتاری، مجموعه ای از نگرش ها، باورها و جهت گیری های فرد را نیز در بر می گیرد. به عبارت دیگر، علاوه بر جنبه عینی، امور درونی را نیز شامل می شود.

سبک زندگی، فعالیتی انتخابی و روزمره است؛ یعنی فرد در انتخاب آن دارای اختیار و کنش گری است و آن را در جریان زندگی خود عملی می سازد. سبک زندگی می تواند هم فردی باشد و هم جمعی؛ بدین معنا که هم می توان آن را در سطح فردی ملاحظه کرد و هم در سطوح اجتماعی؛ و فرد می تواند سبکی متفاوت از جمع داشته باشد. بنابراین سبک زندگی، حامل روایتی از فرد و هستی اوست و برداشت و تلقی فرد از خود و ارزش هایش را بیان می کند.

خانواده، آیینه ای از اجتماع است که تمام تحولات و تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کارکرد این نهاد تأثیر می گذارد و در واقع بحران های اجتماعی، نقش این کارکرد را تضعیف می کنند. در این میان، زنان در خانواده به عنوان یکی از پایه های اصلی، نقش بسزایی ایفا می کنند. بنابراین هر گونه تغییر در وضعیت آنان می تواند پیامدهای بسیاری بر ساختار خانواده بر جای گذارد.

این دوماهنامه شامل موضوعاتی همچون «طلیعه»، «سخن رهبری»، «معرفی کتاب»، «پایش فعالیت های مؤسسه»، «پایش آموزه و اندیشه»، «پایش همایش ها و منابع»، «پایش آسیب ها»، «احساس از دست رفته زندگی» و «پرونده تصویری» است.

در بخشی از این دوماهنامه با عنوان سخن رهبری می خوانیم: «برای ساختن این بخش از تمدن نوین اسلامی، به شدت باید از تقلید پرهیز کنیم؛ تقلید از آن کسانی که سعی دارند روش های زندگی و سبک و سلوک زندگی را به ملت ها تحمیل کنند.

امروز مظهر کامل و تنها مظهر این زورگویی و تحمیل، تمدن غربی است. نه این که ما بنای دشمنی با غرب و ستیزه گری با غرب را داشته باشیم  ـ این حرف، ناشی از بررسی است ـ ستیزه گری و دشمنی احساساتی نیست.

برخی به مجرد این که اسم غرب و تمدن غرب و شیوه های غرب و توطئه غرب و دشمنی غرب می آید، حمل می کنند بر غرب ستیزی: آقا، شماها با غرب دشمن اید. نه، ما با غرب پدرکشتگی آن چنانی نداریم ـ البته پدرکشتگی داریم! ـ غرض نداریم».

اثر حاضر با تمرکز بر جامعه ایرانی، پس از رصد سبک زندگی ایرانیان در حوزه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، راهکارهایی را جهت ارتقاء و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ارائه داده است.

«پرونده ویژه: همسرآزاری»، «عوامل خشونت خانگی»، «راهکارها»، «خشونت خانگی علیه زنان از دیدگاه اسلامی»، «مدل های مداخلاتی مطرح در جهان در زمینه همسرآزاری» و «تدابیر و شیوه های مداخلاتی در زمینه همسرآزاری در ایران» از دیگر موضوعات مطرح شده در این دوماهنامه است.

شماره شانزدهم دوماهنامه پایش سبک زندگی ویژه فعالان و مدیران فرهنگی ویژه آذرماه 1395 در 120 صفحه و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات