۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۴۷۹۲۸۱
آیت الله بهشتی:

اگر حوزه از صحنه انقلاب کناره گیری کند یقینا عمر انقلاب تمام می شود

نماینده مردم فارس در خبرگان گفت: همانگونه که حوزه در پیدایش و پیروزی انقلاب نقش داشت در تداوم انقلاب هم نقش دارد.
آیت الله بهشتی

آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر خوب دقت کنیم انقلاب اسلامی همان انقلاب فرهنگی است چون می خواهد فرهنگ تغییر جامعه را تغییر دهد.

وی افزود: انقلاب درصدد تغییر فرهنگ الحادی، مادی، فرهنگ منهای دین و اخلاق است، همچنین دین قالبی قابل قبول نیست که متأسفانه بسیاری از این طریق به دین لطمه و ضرر وارد کردند، انقلاب اسلامی می خواهد فرهنگ را عوض کند و اسلام قالی وجود نداشته باشد بلکه قلبی باشد یعنی مردم از جان ودل اسلام را بپذیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مردم باید به دستورات و محتویات اسلام ازصمیم دل و جان توجه کنند، اظهار داشت: نباید فقط در قالب ظاهری و به صورت ظاهر سازی باشد، بنابراین کار انقلاب اسلامی این است والا قبل از انقلاب هم مردم مسلمان بودند، نماز می خواندند و روزه می گرفتند.

وی ادامه داد: رسالت انقلاب این بود که اسلام قلبی باشد و از حالت قالبی و حفظ ظاهر در بیاید، بنی امیه هم که امام حسین(ع) را شهید کردند کافر نبوده بلکه مسلمان بوده و نماز می خواندند، کسانی که درصفین با امیرمؤمنان جنگیدند خود را پیرو اسلام می دانستند و نماز و روزه به جا می آوردند.

آیت الله بهشتی انقلاب اسلامی را انقلابی فرهنگی خواند و ابراز داشت: این که چقدر در این جهت موفق بودیم بحث دیگری است اما اصل ایده انقلاب اسلامی حرکتی فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به نقش حوزه در سیر تکاملی انقلاب عنوان کرد: انقلاب از حوزه علمیه برخاسته است، اگر حوزه علمیه در سال های قبل از پیروزی انقلاب حرکت نمی کرد مسلما نتیجه ای به دست نمی آمد و انقلاب به مرحله پیروزی نمی رسید، انقلاب از حوزه جوشش کرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حوزه مردم را جذب کرد تا با مرجعیت و امام هم صدا شوند و به صحنه بیایند، حوزه خاستگاه انقلاب است، همانگونه که حوزه در پیدایش و پیروزی انقلاب نقش داشته است در تداوم انقلاب هم نقش دارد و باید برای تداوم آن همواره در صحنه حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر حوزه از صحنه انقلاب کناره گیری کند یقینا عمر انقلاب تمام می شود، این را باید با انقلاب مشروطیت مقایسه کرد، انقلاب مشروطیت از حوزه برخاست و علمای نجف به صحنه آمدند اما بعد از آن که حوزه از جریان انقلاب فاصله گرفت و کناره گیری کرد انقلاب مشروطیت به دست کسانی افتاد که اسلام قالبی و ظاهری داشتند و آن را به استبداد تبدیل کردند، الان هم این چنین است که اگر حوزه حضور نداشته باشد باید فاتحه انقلاب را خواند./1323/302/ص

ارسال نظرات