۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۷۹۲۳۸
آیت الله حائری شیرازی:

عمل صالح، عقل را افزایش می‌دهد

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عقل نعمت الهی است، گفت: عقل حجت و مطیع‌ترین مخلوق الهی است و افزایش عقل با انجام عمل صالح محقق می‌شود.
محی الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، سه شنبه 19 بهمن در جلسه درس اخلاق که به همت موسسه منتظران منجی(عج) در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، اظهار داشت: خداوند چه قبل و چه بعد از خلقت انسان، عاشق ذات خود بوده است.

وی گفت: معرفت الهی آن است که انسان غیر از خدا نبیند و با همه اعضا و جوارحش حضور او را درک کند.

آیت‌الله  حائری شیرازی درباره اینکه انفاق وصال به محبوب است، ابراز کرد: زمانی که خداوند انسان را خلق کرد به فرشتگان فرمود: زمانی که انسان را خلق کردم و روح او را دمیدم همه بر او سجده کنید؛ این سجده انفاق محبت و عزت فرشتگان به انسان بود.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ابلیس به سبب بدبین بودن به خدا از این انفاق امتناع کرد زیرا سجده بر انسان را برای خود تحقیر می‌پنداشت در حالی که خداوند عزت او را در این سجده قرار داده بود.

این استاد اخلاق ادامه داد: بدبینی ابلیس مایه عبرت مومنان است تا از کبر پپرهیزند تکبر بزرگ‌ترین مانع برای رسیدن به کمال محسوب می‌شود.

آیت‌الله  حائری شیرازی بهشت را پاداش کسانی دانست که اهل از خود ایثار و گذشتگی باشند، گفت: معامله جان و مال در راه خدا به آسانی محقق نمی‌شود بلکه برای رسیدن به این مهم انسان باید مراحلی را طی کند تا بتواند به مقام ایثار دست یابد.

وی توبه را شکستن خود بیان کرد و گفت: توبه سبب افزایش معرفت انسان می‌شود انسان توبه کننده با خضوع و خشوع در محضر الهی حاضر و از اعمال خود ابراز ندامت می‌کند و این مهم نشان از بندگی توبه کننده دارد.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه توبه با پرهیز از گناه مورد قبول است، بیان داشت: انسان دقیق‌ترین محاسبه کننده نسبت به اعمال خویش است به همین سبب او بهتر می‌داند که کدام عمل گناه و مورد غضب الهی است.

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان عقل را نعمت الهی دانست و خاطرنشان کرد: عقل حجت و مطیع‌ترین مخلوق الهی است و افزایش عقل با انجام عمل صالح محقق می‌شود./202/813/ب1

ارسال نظرات