۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۷۹۰۳۸
برای نخستین بار در کشور اجرا شد؛

طرح مددکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم از اجرای طرح مددکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه برای نخستین بار در کشور خبر داد.
اکبر میرشکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اکبر میرشکار در نشست خبری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) که عصر دوشنبه در مجمتع فرهنگی اقامتی حضرت معصومه(س) واقع در بلوار ولایت برگزار شد با گرامی داشت ایام الله دهه فجر به پیشینه تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد و بیان داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره) 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد و تنها نهادی است که نام امام خمینی(ره) بر روی آن قرار دارد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم ادامه داد: طرح ها و برنامه های کمیته امداد امام خمینی(ره) در زمینه توانمند سازی افراد تحت پوشش موجب شده است بسیاری از افراد تحت پوشش این کمیته اکنون خود حامی باشند؛ کمیته امداد امام خمینی(ره) بیش از 700 هزار شغل ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم اظهارداشت: بیش از 16 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم قرار دارند که شامل جمعیتی بیش از 37 هزار نفر می شوند به عبارتی دیگر 6 درصد خانوار استان قم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند.

میرشکار ادامه داد: بیش از 11 هزار نفر از میان افراد تحت پوشش این کمیته زنان سرپرست خانوار و بیش از  هزار و 800 نفر نیز یتیم هستند که بیش از 22 هزار حامی برای آنها جذب شده اند به گونه ای که می توان گفت برای هر یک نفر یتیم 9 حامی وجود دارد که ماهیانه بیش از 200 هزار تومان از سوی حامیان به صورت مستقیم به حساب ایتام واریز می شود؛ بیش از 26 هزار نفر نیز بیمه امداد هستند که 125 میلیارد ریال در سال 95 برای درمان مددجویان هزینه شده است؛ بیش از  3 هزار خانوار نیز بیمه تأمین اجتماعی هستند که سالیانه بیش از 3 میلیارد تومان از سوی کمیته امداد به بیمه تأمین اجتماعی جهت بیمه این افراد پرداخته می شود.

وی افزود:بیش از 4هزار دانش آموز و 800 دانشجو تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که در آغاز سال تحصیلی از سوی کمیته امداد120 هزار تومان به دانش آموزان و 150 هزار تومان به دانشجویان پرداخت می شود، 3 میلیون تومان کمک هزینه ازدواج و 3 میلیون تومان نیز وام قرض الحسنه ازدواج به افراد تحت پوشش پرداخت می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با تأکید بر این که نگاه کمیته امداد ایجاد شغل برای خانواده های تحت پوشش است، ابراز داشت: کمیته امداد در تلاش است خانواده های تحت پوشش را صاحب شغل کند نه این که با دادن وام آنها را مقروض کند که برای انجام چنین کاری روزانه بیش از 40 مشاوره برای شناسایی افراد مستعد انجام می شود و تا کنون۷۵۲ نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌ و ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از مجموع ۱۳ میلیارد تومانی که به قم اختصاص داده شده بود دریافت شده است.

وی به میزان صدقات مردم همچنین میزان زکات اشاره کرد و گفت: در مدت ۱۰ ماه گذشته از سال 95، ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان صدقات ریخته شده در صندوق های صدقات کمیته امداد و ۷۰۰ میلیون تومان زکات جمع آوری شده است و اکرام ایتام نیز۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

میرشکار با بیان این که در 9 ماه سال 95 کمیته امداد امام خمینی(ره) قم بیش از 51 میلیارد تومان دریافتی اعم از مردمی یا دولتی داشته است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۷۸ مورد مسکن ساخته یا خریداری و به افراد تحت پوشش تحویل داده شده است که بیش از 13 میلیارد و 900 میلیون تومان هزینه خرید مسکن شده است؛ 9 میلیارد و 600 میلیون تومان نیز در زمینه آموزش های فنی و اشتغال، بیش از یک میلیارد تومان در زمینه مسائل فرهنگی و یک میلیارد و 600 میلیون تومان نیز در زمینه جهیزیه هزینه شده است.

وی تصریح کرد: ریالی از پول های جمع آوری شده در صندوق صدقات هزینه تبلیغات و مسائل تشکیلاتی نمی شود و دستمزد کارمندان کمیته امداد نیز از خزانه دولت پرداخت می‌شود و حتی دستمزد افراد جمع آوری کننده صندوق صدقات نیز از بودجه های تشکیلاتی پرداخت می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قم را دارای دو مشکل اساسی دانست و تأکید کرد: بیش از ۸ هزار نفر از افراد مستعد کار تحت پوشش کمیته امداد قم خانم هستند در حالی که در استان های دیگر چنین نیست و از سوی دیگر به دلیل مشکلات محیط زیستی نمی توان شغل های دامپروری و کشاورزی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح مددکاری اسلامی در استان قم برای نخستین مرتبه در کشور اظهارداشت: در گذشته در استان قم هر مددکار اجتماعی 500 خانوار را تحت پوشش داشت که شاید سالی یک مرتبه می توانست با مدد جویان ارتباط برقرار کند در نتیجه برای برطرف شدن این مشکل طرح مدد کاری اسلامی در استان قم برای نخستین مرتبه اجرا شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح از ظرفیت های حوزه علمیه استفاده شده است و هر مددکار امروزه ۱۵ خانوار را تحت پوشش دارد و در ماه دو مرتبه با خانواده ها ارتباط برقرار می شود؛ اداره خدمات ویژه زنان سرپرست خانوار نیز برای نخستین بار در قم ایجاد شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم از بازنگری پرونده‌های کمیته امداد در قم خبر داد و گفت: برخی افراد 25 سال است تحت پوشش کمیته قرار گرفته اند و برای فرزندان آنها نیز حامی در نظر گرفته شده است در حالی که امروزه دارای شغل هستند اما بازهم احساس فقر دارند که اکنون فرهنگ سازی می شود تا این احساس را کنار گذارند؛ خانواده‌هایی که به حدی از خودکفایی می‌رسند از مددجویان خارج می‌شوند و در موارد خاص مانند تأمین جهیزیه و درمان تحت حمایت قرار می‌گیرند و در دو ماه گذشته از ۱۷۰۰ خانوار قطع معیشت شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خانه های 100 مدد جو پنل ‌های تولید برق خورشیدی راه اندازی شده است و با اداره برق نیز هماهنگی شده که برق های تولیدی این پنل ها را خریداری کند؛ در این صورت برای هر خانواده بیش از 700 هزار تومان درآمد ایجاد خواهد شد و برای راه اندازی این پنل ها از سوی کمیته امداد 20 میلیون تومان وام به مددجویان اعطا خواهد شد./1324/پ202/ی

ارسال نظرات