۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۷۸۹۷۷
ماموستا ملامحمدی مطرح کرد؛

از تدبیر رهبری برای وحدت میان مذاهب تا اختلاف افکنی شبکه های معاند

هر زمان و هر لحظه که جهان اسلام به فکر اختلاف و تک روی و تک نظری باشد قطعا موفقیت وحدت در آن منطقه خیلی کم است؛ اگر جهان اسلام آن وحدتی که خدا و رسولش و بزرگان دین و ائمه معصومین (ع) در نظر گرفته‌اند؛ به کار می بست و رعایت می‌شد هیچ مشکلی در جهان اسلام به وجود نمی‌آمد.
ماموستا ملا محمدی
ملا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، همواره تلاش، پرسش و جست و جو برای یافتن حقیقت از اموری است که هر عقل سالمی آن را تأیید می‌کند و بر آن صحه می‌گذارد، تلاش برای درک معانی نهفته در لایه‌های زیرین جامعه و کشف آنها می‌تواند روزنه و یا حتی پنجره ای بزرگ برای تابش حقیقت بر کالبد جامعه باشد.

از دروازه‌های شهر که وارد می‌شوی خود به خود به یاد "مستند روایت" دیدار می افتی، وقتی انسان آن همه شوق و شور را در مردم این شهر مشاهده می‌کند به عظمت نهضت امام پی برد، مردمی که از اوائل انقلاب در تیررس سهمگین‌ترین امواج حمله قرار داشته‌اند و امروز به آن ایستادگی و مقاومت افتخار می‌کنند.

فرقی میان پیر، جوان، زن و مرد وجود ندارد اینجا همه از تبار مقاومت هستند و یاری انقلاب و رهبری را بر خود فرض می‌دارند. اینجا همه ولایت مداری، برادری و پهلوانی را از نیاکان خود به مرده ریگ برده‌اند.

اصلا مانند بیستون و حکاکی سنگی که روی آن انجام شده است این مردم نقش انقلاب و رهبری را بر تارک دل خود حک کرده‌اند، کرمانشاه دیاری غنی، با مردمانی اصیل و قهرمان پرور است که ستارگان درخشان زیادی را در آسمان انقلاب و دفاع مقدس گرفته تا عرصه‌های علمی و ورزشی دارد.

                                                                                         

چند دقیقه از اذان ظهر بیشتر نگذشته که یک بار دیگر با او تماس می‌گیریم و آدرس دقیق منزلش را جویا می‌شویم، از کوچه و خیابان‌های منظم و مرتب این شهر گذر می‌کردیم و پیوسته تصاویر سفر رهبر معظم انقلاب به این استان در ذهنم مرور می‌شد، این خیابان‌ها همان خیابان‌هایی است که مردم برای رسیدن رهبر معظم انقلاب و در استقبال از ایشان شب را تا صبح در آن سر کرده بودند... از خیابان‌ها به سوی مقصد می‌رفتم و این همه بصیرت و ولایتمداری این مردم را تحسین می‌کردم.

وارد کوچه ای می‌شویم و خودروی خود را در کنار دیوار پارک می‌کنیم، پیش از آمدن ما فردی که از قرار معلوم پسر ماموستا ملا محمدی است جلو در منتظر ما ایستاده است. وارد منزل که شدیم سادگی منزل بیش از همه چیز ما را تحت تأثیر قرار داد و همه چیز همان طور که در ذهن خود داشتم مرور شد؛ منزلی کوچک و ساده اما باصفا و معنویت.

وارد اتاقی که ماموستا در آن بود شدیم جا برای حضور هر چهارنفرمان به سختی بود و به قول امروزی‌ها برای عکاسی عمق میدان نمی داد. کتابخانه ای تقریباً مفصل از کتب مرجع که بر خلاف دیگر کتابخانه‌های مرسوم در منازل افراد، کتاب‌های امروزی زیادی که در عرصه‌های فرهنگی نگاشته شده‌اند نیز یافت می‌شد.

در مدت مصاحبه یک نکته مرا به خود متوجه کرده بود و آن هم ایستادن فرزند ایشان در جلو درب اتاق بود که با تمام ادب و با این که پا به سن گذاشته بود و 45 تا 50 ساله می‌نمود بر در اتاق ایستاده بود و ادبش مرا تحت تأثیر قرار داد.

                                                                                                          

ماموستا ملا محمد محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه است که سوابق درخشان انقلابی در پرونده او رخ نمایی می‌کند در مقابل او می‌نشینیم و او یک به یک به سؤالات ما پاسخ می‌دهد:

رسا ـ وحدت در میان مسلمانان جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در جهان اسلام وحدت وجود ندارد و اگر وجود می‌داشت نه اسراییل و نه استکبار جهانی بود و نه پناه به کفر می بردند و نه از کفر، عدم وحدت در اسلام را می خواستند و ک واقعا ریشه اسلام را دارند با این کیفیت می‌زنند.

هر زمان و هر لحظه که جهان اسلام به فکر اختلاف و تک روی و تک نظری باشد قطعا موفقیت وحدت در آن منطقه خیلی کم است؛ می‌بینیم اگر جهان اسلام آن وحدتی که خدا و رسولش و بزرگان دین و ائمه معصومین (ع) در نظر گرفته‌اند؛ به کار می بست و رعایت می‌شد هیچ مشکلی به وجود نمی‌آمد، این همه آیات قران کریم در رابطه با وحدت وجود دارد.

ما مسلمانیم و اسلام را قبول کرده ایم؛ پس باید برنامه هایی که در اسلام آمده است را عملی کنیم وگرنه از اسلام خشک و خالی هیچ استفاده ای نخواهیم برد، باید وارد عمل بشویم و آن مقوله‌هایی را که اسلام تعیین و بیان کرده است را باید رعایت کنیم وگرنه رعایت نکردن آن مقوله ها سبب این همه جنگ و برادر کشی و غارت، نابودی بچه های بی گناه و اختلافات جهان اسلام است و این مساله، قدرت لا یزال الهی می‌خواهد که این‌ها را با هم منسجم کند، زمان هم می‌برد، اگر آن حب و بغضی که از هم دارند را از دل بردارند و خواست خدا را در جایش قرار دهند، خیلی زود و آسان به نتیجه دست پیدا می‌کنند وآن اتحاد و وحدتی را که خدا ورسولش فرمودند دست می یابند.

                                                                                                              

ما از این مساله در رنج هستیم که چرا جهان اسلام با این همه ادله و احادیث به این فکر افتادند که بین خودشان اختلاف درست کنند، همانطور که می‌بینید اهل کفر اختلافی با هم ندارند این مسلمانان هستند که با هم اختلاف دارند و دشمنی را در بطن، قلب و عمق اهل اسلام می‌اندازند تا به جان هم بیفتند تا دشمن از این اختلاف استفاده بکند.

این مشکلی است که امت‌های اسلامی دارند، اگر حکومت‌های اسلامی واقعاً پایبند به احکام اسلام باشند، راحت می‌توانند بین خودشان اتحاد، اتفاق و اخوت برقرار کنند و مردم هم تابع حکومت هستند چنان که در روایت آمده است؛ الناس علی دین ملوکهم.

گاهی افراط و تفریط هم باعث می‌شود که این وحدت اصلاً وجود نداشته باشد، در هر مملکت و کشوری اگر افراط و تفریط باشد آن کشور پایدار نیست و وحدت در آن جا نخواهیم داشت و افراد در واقع دنبال مسائل و اغراض شخصی خودشان هستند، این افراط و تفریطی که ما در منطقه می‌بینیم به هیچ وجه خدایی نیست خدا می‌داند که ما در این کشور ایران اسلامی در رفاه هستیم و مشکل آنچنانی نداریم و با هم هستیم و برای خدا هم داریم کار می‌کنیم حب و بغضمان هم برای خدا و رسول خدا است. انسان باید به داد مسلمانان برسد اگر باکسی سلام علیک هم داریم آن هم برای خدا است خدا را شکر این نعمت الان در کشور ما وجود دارد؛ ای کاش سایر کشور و ممالک اسلامی هم به همین منوال حرکت می‌کردند.

رسا- آیا حد مشخصی برای وحدت در میان مسلمانان وجود دارد؟

در رابطه با حدود وحدت در بین اهل سنت و شیعه اولا در وحدت محدودیتی وجود ندارد، هر چقدر وحدت در سطح بالایی وجود داشته باشد مردم در رفاه هستند و هرچه وحدت و اخلاص ما بیشتر باشد و بر این امر تکیه بکنیم قطعاً موفق خواهیم بود سنی و شیعه اگر آن اصالت خودشان را دریابند و درک کنند اختلافی با هم ندارند، تعیین مرزی هم برای اتحاد نیست.

                                                                                           

 

همه ما مسلمانیم و باید ببینیم دین ما چه امری فرموده قرآن و پیامبر به ما چه دستوری داده‌اند به آن عمل کنیم این دیگر محدود به حدود نیست. شیعه و سنی همه معتقد هستند که آیاتی که در رابطه با وحدت در قرآن آمده است باید عملی شود، لذا این وحدتی که ما الان داریم و همدیگر را درک می‌کنیم شیعه را بر مذهب خویش و سنی را بر مذهب خویش محترم می‌شماریم، پرخاش و مزاحمتی برای هم نداریم اخلاص و ارتباط خانوادگی و ازدواج با هم داریم این خودش خیلی مؤثر است؛ لذا باید تلاش کنیم این وحدت را بیشتر کنیم چون با بالا بردن وحدت، مشکلات خیلی زود برطرف می‌شوند.

رسا- نتایج نبود وحدت در جامعه را چگونه می بینید؟

به خدا قسم تا زمانی که وحدت عملی در جهان اسلام پایدار نباشد، هیچ فایده ای ندارد و مسلمانان باید زیر پای چکمه‌های استکبار جهانی باشند باید آلوده و ناسازگار باشند و در واقع متنفر از اسلام باشند. ما همه مسلمانان موظف به اجرای این حکم اسلامی یعنی ایجاد وحدت هستیم، حال اگر قرآن را باز کنید به اندازه نماز و روزه و زکات و چه بسا بیشتر آیه وحدت وجود دارد پس چرا عملی نمی‌شود، چون بعضی از ممالک اسلامی به فکر وحدت نیستند و یک روز ضربه می‌خورند که دیگر بهبودی برایشان وجود نخواهد داشت و سوراخی در اسلام ایجاد می‌کنند که هرگز جلوی آن سوراخ در اسلام گرفته نخواهد شد.

رسا- نقش رسانه های افراطی منتسب به مذاهب را در به هم زدن وحدت چگونه ارزیابی می کنید؟

کار این شبکه‌ها مشخص است حال هرچه تعامل و وحدت ما بیشتر باشد این دشمنان راهی برای نفوذ و نانی برای خوردن نخواهند داشت و خود به خود مایوس می‌شوند، ولی آن‌ها می‌دانند نقاط ضعفی وجود دارد و بر روی آن‌ها تکیه می کنند ما که می دانیم دشمن دارد برای ما با آن کیفیت جهانی برنامه ریزی می‌کند و عمل می‌کند باید به این فکر بیافتیم که ببینیم نقص ما در چه چیزی است و آن نقص را برطرف کنیم گاهی نقص از طرف اهل سنت است و گاهی نقص از طرف اهل تشیع است گاهی نقص از طرف واعظین و خطبا هست و این مشکل زا است و دشمنان هم انگشت بر روی آن نقطه می‌گذارند و کار می‌کنند.

از آنجا که کار شبکه‌های ماهواره ای ضد اسلام در هر لباس و در هر برنامه مخالف اسلام است، چون هر کسی وارد شود تا اختلاف بین مسلمانان را ایجاد کند ضد اسلام است ما و شما برادریم کسی که بین ما فاصله بیندازد مسلمان نیست کار این‌ها آینده ای در پیش ندارد چون هر برنامه ای را که روی این اختلافات برنامه ریزی کنند آینده ای نخواهد داشت و تاریک است.

در واقع مردم هم اعتمادی به این شبکه‌ها ندارند چه مردم اهل سنت و چه اهل تشیع می‌دانند که سرچشمه این شبکه‌ها از کجا است و دشمن چه برنامه ای را تدارک می بیند و اجرا می‌کنند زیاد روی این مسائل اعتماد نمی‌کنند ما باید کار آن‌ها را خنثی کنیم تا به نتیجه نرسد و این هم با توپ و تانک و تفنگ نمی‌شود بلکه باید با عقل، معرفت، قلم، دانش و با بیان مردم را آگاه کنیم، مردم ببینید دشمنی داریم که با توپ و تانک مقابل ما ایستادند و دشمنی داریم که با حرف و گفتار در مقابل ما ایستاده‌اند، ما باید کاری کنیم تا همه این‌ها را خنثی کنیم.

ملتی که هشت سال زیر بمباران‌های صدام بود و اصلا مأیوس نشدند باید ابعاد این رفتارشان بررسی شود و دلیل آن این بود که همه باهم بودند چه سنی و چه شیعه و چه فرق مختلف با هم بودند با هم جنگیدند و در کنار هم شهید شدند و افتخار می‌کردند، این مسائل خنثی کننده توطئه‌های مختلف بود امروزه دارند با اسلحه‌های مدرن و جدید و از طریق برنامه ریزی‌های شبکه‌های مختلف ماهواره ای که انجام می دهند؛ وارد می شوند به همین دلیل لازم می دانم از همین جا از اداره اطلاعات تشکر کنم که واقعاً خوب کار کردند و بسیاری از این شبکه‌ها را محدود و برخی را فیلتر کردند چون درک کرده بودند که در آن‌ها کارهای نابجایی انجام می‌گیرد واجب دانستند آن‌ها را تعطیل کنند.

من معتقد هستم این شبکه‌ها از آن دشمنان اسلام است چون حرف حرف خودشان نیست و امکانات خودشان نیست و همه آنها متعلق به دشمنان علیه اسلام است به همین دلیل از آغاز اسلام همیشه همچین مواردی بوده و آمدند به اسلام تشر زند و توپیدند و موفق نشدند و اسلام همیشه بلند است و بلند خواهد ماند، به خاطر زحماتی که در گذشته پیامبر اسلام (ص) و اصحاب کلام و ائمه(ع) دین کشیدند و جان خود، مال و اولادشان را فدای اسلام کردند این شهدای اخیر که جان خود را فدای اسلام کردند و دشمنان باید برای این خون‌ها جواب بدهند.

ملت الان در فکر چیزی نیست نه گرانی نه بیکاری و نه مشکلات عدیده در اعتقاد آنها اثر کرده است؛ هر روزکه می‌گذرد در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند مردم عاشق و تشنه دین هستند و هیچ گاه تحت تأثیر این افراد و شبکه ها قرار نخواهند گرفت. شاید بعضی از افراد بی بند و بار هم باشند که آن هم روحانیون می‌توانند جذب کنند من امیدوارم همیشه شبکه‌ها در رسیدن به اهداف خودشان مأیوس باشند و ما هم توفیق پیدا کنیم که به گفته‌های آن‌ها توجهی نکنیم و به گفته‌های خودمان اعتماد پیدا کنیم.

                                                                                                                                           

رسا- رابطه اهل سنت به اهل بیت(ع) چگونه است؟

ما مسلمان هستیم این قرآن را بهترین و کامل‌ترین کتاب آسمانی می دانیم ما می‌بینیم خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى‏؛(ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالت درخواست نمى ‏كنم جز دوست ‏داشتن اهل بیتم شما در بین اهل سنت قرار نگرفتید و ندیدید. من معتقدم و به یقین قسم می‌خورم که شما نمی توانید فردی از اهل سنت را بیابید که  به آل بیت پیامبر اسلام اظهار بی ادبی کند مگر آنکه دین نداشته باشد.

من خودم مقاله ای در رابطه با فعالیت اهل بیت نبوی نوشتم و چه احادیثی از پیامبر (ص) نقل کردم چرا که پیامبر (ص) اولادشان را دوست داشتند، یک روز پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را صدا می‌کنند و با ایشان نجوا می کنند، مردم گفتند که نجوای پیامبر با پسر عمویشان خیلی طول کشید پیامبر متوجه شدند و فرمودند من با علی نجوا نکردم؛ خدا با علی نجوا کرد. ما احادیث زیادی از رسول خدا(ص) در رابطه با ائمه اطهار(ع) داریم اما مشکلی که نمی‌گذارد این مسائل کاملاً جا بیافتد طرف مقابل است بعضی‌ها از طرف مقابل نفرین می‌کنند و بد و بیراه می‌فرستند. این‌ها مثل هیزم آتش است.

اگر ما همدیگر را محترم بشماریم که شکر خدا ما در این استان مشکلی نداریم الان اهل تشیع شاید بیشتر از اهل تسنن مرا دوست داشته باشند و ما هم بیشتر آن‌ها را دوست داریم و مهر، صفا، الفت و محبت خیلی زیادی در میان ما وجود دارد. البته بعضی از افراد متاسفانه با خرابکاری‌های خودشان زحمات چندین ساله ما را از بین می‌برند زحمات امام و رهبر و انقلاب را از بین می برند اگر وحدت بین شیعه و سنی عملی شود هرگز اختلافی وجود نخواهد داشت اگر الان یک مراسم تشییع جنازه باشد و بخواهم نماز میت بخوانم با همین حالت و دستان بسته در بین مردم شیعه نماز می‌خوانم و افتخار می‌کنم و آنها هم افتخار می‌کنند که در کنار هم هستیم و نماز می‌خوانیم چون عقده ای در دل نیست آن‌هایی که روشن فکر و امنیت طلب هستند به دنبال وحدت هستند چون در واقع وحدت است که امنیت می‌آورد و اگر وحدت نباشد امنیت هم نیست.

                                                                                                      

گاهی وعاظ و روحانیان از هر دو طرف خدایی نمی‌کنند و اعمال نفوذ می‌کنند اصلا چکار دارند به خلفای اربعه چرا که آن‌ها بزرگوار و عظیم بودند آن‌ها زحمت خودشان را کشیدند و رفتند و حالا ما بیاییم دعواهای 1400 سال پیش را امروز بزنیم و مردم را به جان هم بیاندازیم و اختلاف درست کنیم.

در استان کرمانشاه تشیع و تسنن در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنیم و همدیگر را خوب و با سعه صدر درک می‌کنیم. خدا رهبر را توفیق دهد که این کشور را با این کیفیت رهبری و هدایت می‌کند و اهل سنت و شیعه با مسالمت در کنار هم زندگی می‌کنند. مردم هم ولایت مدار هستند و ولی امر را دوست دارند و باید دانست که این پیوندی که ما الان داریم حاصل زحمات زیاد بزرگان گذشته ما بوده است و امروزه و یکباره درست نشده است.

ما در نماز جمعه در خطبه‌هایمان به صورت علنی می گوییم نور چشم اهل سنت حسن(ع) و حسین(ع) هستند که خیلی مهم و موثر است ما انتظار نداریم تعریف و تمجیدی از صحابه پیامبر داشته باشید ولی بد نگویید، مردم بیدار و هوشیارند در هر جلسه ای قطعاً از اهل سنت شرکت می‌کنند، باید با فکر جلو رفت و ان شاءالله این وحدت ما هم پایدار باشد و توفیق داشته باشیم روز قیامت نزد خدای خودمان شرمنده نباشیم خدایا ما هر چه دانستیم گفتیم و هر چه توانستیم عمل کردیم.

رسا- ممنون از مهمان نوازی شما، مزاحم شما شدیم.

تشکر می کنم از اینکه به استان ما سفر کردید و دل مردم این دیار را خوشحال کردید ما استان مرز نشین هستیم و هرکس از راه دور به استان ما بیاید خوشحال می شویم شما از دیار مقدس قم پا که به اینجا گذاشتید و ما خوشحال شدیم./403/979/ب1

ارسال نظرات