۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۷۸۹۳۰
ظهر امروز؛

مراسم گرامیداشت آیت الله مجتهد کرمانی برگزار شد

مراسم گرامیداشت آیت الله مجتهد کرمانی با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از روحانیان برگزار شد.
مجتهد کرمانی مجتهد کرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، مراسم بزرگداشت آیت الله میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی از علمای برجسته دوره قاجار و پهلوی اول در سالن اتاق بازرگانی کرمان با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار، روحانیان و نوادگان خاندان احمدی کرمان پیش از ظهر امروز برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید یحیی جعفری امام جمعه کرمان با اشاره فوق العاده بودن این عالم در زمان خودش گفت: ما شنیده ایم از گذشتگان خود وقتی میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی در مسجد جامع حضور پیدا می کردند و سخنرانی می کردند شهر به هم می خورد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی گفت: عالمی که جامعه از علمش بهره مند شود از 70 هزار عابد برتر اما این چگونه ممکن است؟ عالم دیگران را نجات می دهد و هدایت می کند؛ مرحوم آیت الله صالحی کسی بود که از سوی آیت الله مجتهد کرمانی به جامعه معرفی شد؛ آیت الله صالحی توانست مدرسه معصومیه را که تبدیل به گداخانه شده بود احیا کند و افراد مؤثری را برای شهر تربیت کند که بنده نسل سوم این مدرسه هستم.

امام جمعه کرمان اظهار داشت: در طول این 50 سالی که بنده در کرمان حضو دارم تا به حال در تجلیل از این عالم اقدامی ندیدم اما خدا را شاکرم که توانستم در این مراسم حضور پیدا کنم؛ کسانی که می توانستند در طول این سال ها مراسم و گرامیداشتی برگزار کنند کوتاهی کردند نه اینکه مقصر باشند اما کوتاهی کردند؛ میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی شاگرد صاحب جواهر بود که همین امر توفیق کمی نیست.

وی ضمن قدردانی از آیت الله هاشمی گفت: هاشمی عالم، سیاستمدار و جامع بود؛ نمی شود کسی را که سلیقه اش با ما فرق می کند مورد توهین قرار داد چه کسی هست که قدر مرحوم هاشمی را نداند که شکنجه های فراوانی را تحمل کرد و اگر من جای ایشان بودم نمی توانستم در آن شرایط دین خود را حفظ کنم؛ آیت الله هاشمی افزون بر اینکه همه شکنجه ها را تحمل کرد کسی را لو نداد.

در این مراسم استاندار کرمان گفت: برنامه داریم سال آینده برای امام جمعه کرمان و دیگر علمای پرتلاش مراسم بزرگداشت بگیریم؛ امیدواریم بتوانیم هر سال چنین مراسمی را برای علمای کرمان و افرادی مانند آقای حجتی کرمانی برگزار کنیم.

در پایان این مراسم تندیسی با نشان مهر اسم آیت الله احمدی بزرگ خاندان احمدی کرمان به همراه کتاب باران تباران زندگینامه آیت الله مجتهد کرمانی و علمای خاندان احمدی از سوی امام جمعه کرمان رونمایی شد و تندیس های کوچکی به مسؤولان و نوادگان آیت الله مجتهد کرمانی که همگی اهل خاندان احمدی کرمان بودند اهدا شد.

نکته جالب و پایان بخش مراسم حضور یکی از نوادگان این عالم کرمانی پشت تریبون بود که در صحبت هایی کوتاه از تلاش های مجید نیک پور نویسنده کتاب نام آوران علم و اجتهاد کرمان و باران تباران تشکر کرد. 

گفتنی است آیت الله مجتهد کرمانی از سوی حاکم کرمان در زمان قاجار فلک و به رفسنجان تبعید شد و خبر این اقدام به علمای تهران رسید و آیت الله طباطبایی و بهبهانی از سران نهضت مشروطه در حرم عبدالعظیم حسنی تحصن کردند و یکی از خواسته هایشان برگرداندن عالم کرمان از رفسنجان به کرمان بود.

برای مطالعه یادداشت های خبرگزاری رسا در گرامیداشت این عالم که چند سال پیش نوشته شده است به اینجا مراجعه کنید./202/9704/ب1

ارسال نظرات