۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۴۷۸۷۷۸
حجت الاسلام والملسمین تراشیون مطرح کرد؛

تأثیر مخرب تماشای رایانه و تلویزیون بر تربیت کودکان

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه روشن بودن شبانه روزی رایانه و تلویزیون در خانه مخرب ترین اثر تربیتی را بر کودکان دارد، تماشای تلویزیون در کودکان زیر دو سال را نشان دهنده کم توجهی والدین نسبت به آینده تربیتی و شخصیتی کودکان عنوان کرد.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه کار با رایانه عوارض شدیدی از نظر جسمی و روحی برای کودک به دنبال داشته و زمینه ساز تخریب ذهنی کودک می شود، گفت: استفاده کودک از رایانه باید محدود، متناسب با سن و با نظارت والدین باشد در غیر این صورت استفاده مستمر از رایانه از نظر جسمی و روحی کودک را تخریب خواهد کرد.

وی افزود: استفاده بدون برنامه از رایانه در کودکان به این علت که کار با رایانه نیازمند تمرکز دقیق بر روی تصاویر و پردازش سریع اطلاعات بوده و با پرش تصویر همراه است موجب بروز بیماری صرع در کودکان شده و در درازمدت می تواند زمینه حملات تشنجی را برای کودک فراهم کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کم خوابی از دیگر پیامدهای منفی استفاده از رایانه برای کودکان است زیرا کار با رایانه به علت جاذبه زیاد برای کودک منجر به کم خوابی و بی خوابی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه کار با رایانه به علت نیازمند بودن به دقت فراوان و یا عوامل دیگر در صورت طولانی بودن معمولا منجر به اضطراب، تنش عصبی و تحریک پذیری می شود، گفت: این پیامدها خود می تواند سرمنشأ ناهنجارهای دیگری از جمله تیک های عصبی و تشدید  این تیک ها در کودکان شود.

وی افزود: همچنین کار مداوم با رایانه بر ساختار فیزیکی و جسمی بدن اثر گذاشته و در درازمدت زمینه ابتلا به آرتروز و کمر درد را فراهم می کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این پیامدها نه تنها در زمینه کار با رایانه وجود دارد بلکه تماشای زیاد تلویزیون نیز می تواند این پیامدها را به دنبال داشته باشد و کند ذهن شدن کودکان و از بین رفتن قدرت خلاقیت در اثر مخابره تصاویر زیاد به ذهن در مدت زمان کوتاه زمینه کند ذهن شدن کودک را فراهم می کند زیرا هنوز ذهن و مغز کودک به رشد کافی برای تحلیل و دریافت این سریع این اطلاعات را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون زمان مناسب کار با رایانه را برای کودکان در حد نیم ساعت عنوان کرد، یادآور شد: والدین باید برای استفاده کودک از رایانه و تلویزیون برنامه ریزی منظمی داشته باشند و اجازه ندهند فرزندان آنها مدت زمان زیادی را مشغول تماشای تلویزیون و یا کار با رایانه شوند و باید دقت کرد که کودکان زیر دوسال به هیچ وجه نباید تلویزیون تماشا کرده و از سن چهار سال به بالا کودکان تنها به مدت نیم ساعت یا 45 دقیقه اجازه تماشای تلویزیون آن هم برنامه دلخواه و مناسب سن خود را دارند.

وی یادآور شد: روشن بودن شبانه روزی رایانه و تلویزیون در خانه مخرب ترین اثر تربیتی را بر کودکان داشته و تماشای تلویزیون در کودکان زیر دو سال نشان دهنده کم توجهی و خیانت والدین نسبت به آینده تربیتی و شخصیتی کودکان است./968/پ202/ی

ارسال نظرات