۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۴۷۸۷۷۰
در آستان حضرت معصومه تبیین شد؛

پیامدهای روابط دختر و پسر در سنین نوجوانی

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از جاذبه های دوره نوجوانی گرایش به جنس مخالف است، میل به دوستی با جنس مخالف را سبب کاهش ازدواج و افت شدید تحصیلی دانست.
پیامدهای دوستی با جنس مخالف در دوران نوجوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، شامگاه امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تربیت یک نوجوان از یک کودک دشوارتر است، گفت: دلیل این دشواری به خاطر روحیات خاص یک نوجوان بوده زیرا نوجوانی دوران غلیان احساسات و تمایل به استقلال طلبی و گرایش های گوناگون است.

وی افزود: یکی از میل ها و گرایش های دوران نوجوانی میل به خود نمایی و جلب توجه جنس مخالف است که والدین باید در زمینه ساماندهی و مدیریت این میل به نوجوان تذکر دهند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر پدر و مادر در دوران کودکی از نظر دینی و اخلاقی فرزند خود را درست تربیت کرده باشند و حریم ها را به او نشان دهند و اجازه ندهند که دختر و پسرشان در معرض ارتباط با نامحرم قرار بگیرد و سعی کنند به فرزند خود محبت کافی را داشته باشند؛ فرزندشان هرگز با این پدیده و آسیب اجتماعی روبه رو نخواهد شد.

حجت الاسلام عباسی نیا اظهار کرد: برقراری رابطه عاطفی و احساسی دختر و پسر مخصوصا در دوران نوجوانی از آن جایی که در بیشتر موارد به ازدواج ختم نمی شود افسردگی نوجوان چه دختر و چه پسر را به دنبال دارد.

وی افزود: این روابط و دوستی ها نوجوانان به ویژه دختران را در معرض آسیب شدید قرار می دهد؛ زیرا در بیشتر موارد دختران وقتی به پسری علاقه مند می شوند تنها به این خاطر که فکر می کنند آنها برای هم هستند حتی خود را در اختیار طرف مقابل قرار می دهند اما بعد از بی وفایی پسر به شدت دچار سرخوردگی و افسردگی شدید شده و اعتماد خود را به جنس مخالف از دست می دهند به گونه ای که حتی پس از ازدواج  نمی توانند به شوهر خود اعتماد کنند.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه با تأکید بر اینکه عشق کاذب و علاقه شدید مانع شناخت طرفین از یکدیگر می شود، تصریح کرد: شاید دو نفر برای هم دوستان خوبی باشند ولی این دوستی دلیل نمی شود که بتوانند نقش همسری را برای یکدیگر به خوبی ایفا کنند به همین دلیل دختران و پسران باید به شدت از دوستی با جنس مخالف پرهیز کرده و اگر میل به ازدواج دارند این میل باید از طریق خانواده و بر مبنای شناخت درست و عقلانی صورت گیرد.

حجت الاسلام عباسی نیا با بیان اینکه از دست دادن فرصت های ازدواج از دیگر پیامدهای دوستی با جنس مخالف است، افزود: بسیاری از دختران وقتی به جنس مخالف و پسری علاقه مند می شوند تمامی خواستگاران خود را به دلیل علاقه به این پسر رد می کنند چون تصور می کنند که این پسر شریک زندگی آینده آنها است، در حالی که خود را اسیر یک رابطه ناپایدار کرده اند و ممکن است این اتلاف عمر سال های زیادی به طول انجامد.

وی افت شدید و اتلاف وقت را از دیگر پیامدهای روابط دختر و پسر عنوان کرد و یادآور شد: بازنده اصلی دوستی های دختر و پسر، دختران هستند بر همین اساس اگر خانواده ها دختران خود را مقید کرده و از همان ابتدا حریم محرم و نامحرم و پیامدهای دوستی با جنس مخالف را به آنها گوشزد کرده و آنها را از ارتباط افسار گسیخته با نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل منع کنند به طور یقین این دوستی ها کمتر شده و آسیب های کمتری برای نوجوان به دنبال خواهد داشت و از تباه شدن آینده آنها جلوگیری خواهد کرد./968/پ202/ی

ارسال نظرات