۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۴۷۸۵۹۰

کتاب سبک زندگی رضوی؛ بینش ها و ارزش ها منتشر شد

هفتمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان بینش ها و ارزش ها از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام منتشر شد.
کتاب سبک زندگی رضوی؛ بینش ها و ارزش ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان بینش ها و ارزش ها نوشته محمدتقی فعالی از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام چاپ و روانه بازار شد.

در بخشی از دیباچه این کتاب می خوانیم: «مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدی است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی برای بیان رفتارشناسی انسان ها بیان می کنند. دامنه بکارگیری این مفهوم تا جایی رواج یافته که امروزه جانشین بسیاری از مفاهیم و واژگان سنتی شده است.

اصطلاح سبک زندگی، پیوند نزدیکی با مجموعه ای از مفاهیم دارد نظیر فرهنگ، جامعه، ذهن، رفتار، معنا، شخصیت، محیط، وراثت، نیاز، سلیقه، مد، منزلت و سنت. مفهوم سبک زندگی از یک سو جزئی ترین رویدادهای حیات بشر و از سوی دیگر تا اعماق وجود آدمی را در بر می گیرد، لذا هم شامل و هم عمیق است.

این کتاب در چهار فصل با عناوینی همچون «خداشناسی»، «راهنماشناسی» «امام شناسی» و «معادشناسی» تهیه شده است که فصل اول دربردارنده مطالبی از قبیل چرا باید خدا را شناخت؟، چیستی ایمان، مراتب شناخت خدا، چگونه خدا را بشناسیم، توحید و ارتباط با خدا است.

در فصل دوم کتاب نیز مطالبی همچون «چیستی و جایگاه»، «ویژگی پیامبران» و «نتیجه گیری» به چشم می خورد و عناوینی همچون «چیستی»، «ضرورت امامت»، «جایگاه امام» و «راه های شناخت امام» از موضوعات مطرح شده در فصل سوم این کتاب است.

در فصل چهارم کتاب نیز چهار موضوع «چیستی معاد»، «اهمیت و جایگاه»، «مرگ» و «برزخ» مورد بررسی قرار گرفته است.

در قسمتی از کتاب با عنوان حضرت رضا علیه السلام و سبک زندگی می خوانیم: شاید در ابتدا این گونه به نظر آید که روایت های اهل بیت علیهم السلام و نیز احادیث رضوی، با شیوه و سبک زندگی آدمیان ارتباط چندانی نداشته باشد. اما هر آنچه در احادیث امامان و سیره آنان بیشتر تتبع و تدبر کنیم، مطالبی افزون تر و عمیق تر به دست می آید.

به عنوان مثال می توان از روایت های امام هشتم علیه السلام نام برد. اگر گفته شود صدها روایت به نقل از امام رضا علیه السلام درباره سبک زندگی وجود دارد، اغراق نشده است.

مسأله این نیست که گفته های پیشوایان و معصومان علیهم السلام کم است، بلکه مسأله این است که ما کمتر مراجعه و استفاده می کنیم. به جاست در این احادیث نورانی دقت بیشتری کرد تا از این اقیانوس بی کران، دُرها و گهرهای فراوان برگرفت و به صورتی زیبا بسته بندی کرد.

در بخش دیگری از کتاب با عنوان بیماری های سبک زندگی جدید آمده است: در حال حاضر بشر با بیماری های مختلف سبک زندگی جدی مواجه بوده و این سبک، نحوه سخن گفتن انسان ها را تغییر داده است. شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و ماهواره با عرضه امکانات نوین، انسان ها را به رفتارهای نابهنجار سوق داده اند.

بسیاری از انحراف های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، خودکشی، سرقت مسلحانه، خشونت، آدم ربایی، جرائم سازمان یافته، جرائم اینترنتی، قاچاق انسان و کودک آزاری، معلول همین شیوه زندگی اجتماعی است.

امروزه خانواده با آسیب های گوناگونی مانند مشاجره، ضرب و شتم، فرزند آزاری، رضایت نداشتن، مشکلات جنسی، خیانت، تجمل گرایی رو به رو شده که بسیاری از آنها در اثر اتخاذ الگوی نادرست زیستن به وجود آمده است.

هفتمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان بینش ها و ارزش ها نوشته محمدتقی فعالی از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام با شمارگان 2000 جلد و به قیمت 16000 تومان در 192 صفحه منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات