۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۵۸۹

اخلاق و آداب مامقانی؛ تلخیص و ترجمه مرآة الکمال به چاپ رسید

کتاب اخلاق و آداب مامقانی از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.
کتاب اخلاق و آداب مامقانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب اخلاق و آداب مامقانی(تلخیص، تخریج و ترجمه مرآة الکمال) تألیف آیت الله شیخ عبدالله مامقانی و ترجمه احمد شیخ حائری در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: لزوم پرداختن به سبک زندگی دینی و تبیین آداب اسلامی در ابعاد مختلف زندگی برای نسل جدید، به ویژه در جامعه امروز که در معرض انواع بدآموزی های ناشی از تهاجم لجام گسیخته فرهنگی است بر کسی پوشیده نیست و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این امر بدان روست که پیشرفت های متنوع تکنولوژی در جهان امروز مرزها را از بین برده و جهان را به یک دهکده قابل دسترس برای همه مبدل ساخته است، از پیامدهای نامبارک برخی مظاهر پیشرفت، این بوده است که فرهنگ های بیگانگان از طریق رسانه های صوتی و تصویری به راحتی در دسترس عموم قرار گرفته و عرصه برای جولان فرهنگ و سنت شرق و غرب و بی بند و باری های ناشی از آن فراهم شده است.

البته غفلت، کوتاهی و تسامح در امر تبیین صحیح و روزآمد معارف دینی و اخلاق و آداب اسلامی زمینه را برای رواج انواع کجروی های رفتاری در جامعه بیشتر فراهم کرده است.

بی شک از جمله رسالت های حوزه و دانشگاه پاسداری از فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی است و در این راه می بایست تمام توان را به کار گرفت و با استفاده از ابزارهای جدید و روش های نوین و روزآمد در این مسیر گام برداشت.

تدوین کتاب مناسب و نیز احیاء کتب پشتیبان، یکی از ده ها راهکاری است که می توان برای مقابله با تهاجم فرهنگی بدانها رو آورد. در این راستا یکی از آثار ارزشمند که به اخلاق و آداب اسلامی به خوبی پرداخته و از احادیث معصومان علیهم السلام استفاده فراوانی برده است کتاب «مرآة الکمال امن رام درک مصالح الاعمال» مرحوم مامقانی است.

این کتاب در 14 فصل گردآوی شده است که عناوین برخی از فصول آن عبارت از «آداب پاکیزگی و آراستگی»، «آداب پوشاک»، «آداب مسکن»، «آداب خوردن و نوشیدن»، «آداب خواب و بیداری» و «آداب معاشرت» است.

«آداب کسب و طلب روزی»، «آداب ازدواج و زناشویی»، «تولد فرزندان»، «آداب طهارت، نماز و روزه»، «آداب قرائت قرآن کریم، ذکر، دعا، توسل، زیارت و سفر»، «آداب توبه و شرایط آن»، «امور مربوط به حفظ سلامتی، بیماریع احتضار و مرگ» و «آداب متفرقه» از دیگر عناوین فصول این کتاب هستند.

کتاب مرآة الکمال آیت الله مامقانی از آثار مربوط به آداب و سنن و یا به تعبیر امروزی سبک زندگی دینی و اسلامی است. این اثر ارزنده از جمله آثار نادر در دوره معاصر است که پیرامون سبک زندگی دینی به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب اثری کم حجم اما سودمند برای عموم علاقه مندان به زندگی با رنگ و بوی دین و اخلاق است که با ویژگی هایی همچون گزیده سازی، ترجمه روان، تنظیم مطالب، تغییراتی در عناوین و تیترها و تخریج و مستندسازی متون وحیانی کتاب تهیه و عرضه شده است.

مرآة الکمال توسط فرزند مولف، شیخ محی الدین مامقانی مستندسازی و تحقیق شده و مباحث کتاب به دو حوزه آداب و اخلاق به تفصیل پرداخته است و همچنین گامی مثبت در ترویج آموزه های اخلاق و آداب و سبک زندگی اسلامی برداشته است.

کتاب اخلاق و آداب مامقانی(تلخیص، تخریج و ترجمه مرآة الکمال) تألیف آیت الله شیخ عبدالله مامقانی و ترجمه احمد شیخ حائری در سال 1395 با شمارگان 500 جلد و به قیمت 19000 تومان در 416 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات