۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۴۷۸۳۳۳
ماموستا قادری در گفت و گو با رسا مطرح کرد؛

نقش سازنده علما در ایجاد وحدت/ تقویت اعتماد و صداقت در بین مسلمانان دشمنان را ناکام خواهد گذاشت

امام جمعه پاوه به نقش سازنده علما برای ایجاد وحدت در کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم ما چه سنی و چه شیعه پیرو علما و بزرگان خود هستند و اگر بزرگان در سخنان و راهنمایی های خود صلاح را مدنظر قرار دهند، وحدت حاصل شده و دشمنان ناکام خواهند ماند.
ماموستا ملا قادري امام جمعه پاوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، از میان پیچ و خم جاده که می گذری، طراوت، شادابی و صمیمیت را به خوبی احساس می کنی، استوار بودن کوه ها و ابهت گردنه هایش غیرت اقوام را متذکر می شود. سبزی و خرمی اردیبهشت این سامان، طعنه معناداری به جنگل های شمال می زند.

شور و حالی وصف نشدنی برای دیدار از دیار غیورمردان تاریخ انقلاب و دفاع مقدس سراپای مرا در بر می گیرد، انسان با پا گذاشتن به این دیار ناخودآگاه به یاد چمران می افتد و دلاوری هایش، عطر مقاومت در سراسر این دیار پیچیده است و جای جای آن بوی دلاوری و غیرت می دهد.

به شهر که وارد می شویم؛ سمت و سوی منزل ماموستا ملا قادر قادری را از مردم سؤال می کنیم ما را به منزل ایشان راهنمایی می کنند و چند لحظه ای را در حیاط منزل منتظرش می نشینیم.

                                      

همه چیز این دیار رنگ و بوی اصالت دارد حتی لباسشان، لباس افراد حفاظت ملا قادر هم لباس محلی و کردی است وقتی با او رو به رو شدیم ما را به شاخه ای از گل محمدی میهمان و به داخل دعوت کرد. داخل اتاق کتابخانه ای مملو و مشحون از کتب مرجع در زمینه احادیث و اعتقادت است و رنگ و بوی تعصب هم نمی دهد، از کتب صحاح اهل سنت تا اعتقادات شیعه همه چیز در کتابخانه موجود است.

می گفت حکم امامت جمعه پاوه را به درخواست خود مردم پاوه از امام راحل گرفته است و در پاوه و اورامانات به امور مردم رسیدگی می کند. منطقه ای که جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر در آن به زندگی می کنند و با همدلی و صمیمیت در کنار هم به کسب و کار مشغول هستند البته این همدلی و صمیمیت از زندان خالی از زندان این شهرستان نیز مشهود است.

وقتی صحبت از پاوه می شود، ذهن انسان ناخودآگاه به سوی شهید چمران و فیلم حاتمی کیا پرواز می کند هر چند که ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه می گوید ای کاش حاتمی کیا در فیلم خود به مردم پاوه هم می پرداخت و جای خالی مردم پاوه در فیلم خودنمایی می کند با او در مجالی کوتاه به گفت و گو نشستیم و ماحصل این گفت و گو را تقدیم می کنیم:

رسا ـ تعریف وحدت و محدوده وحدتی که در بین مسلمانان رایج است چیست و این وحدت بحث سیاسی است یا بحث عقلانی و دینی است که بزرگان دین سفارش کرده اند؟

مسأله وحدت به معنای همگام بودن و با هم معامله دوستی کردن است. وحدت چیزی است که هم عقل این مسأله را قبول دارد و دین آسمانی ما نیز به آن توصیه کرده است. ما که مسلمان هستیم اگر صفحات قرآنمان و جملات دینمان و کلمات پیامبر بزرگوارمان(ص) و بزرگان دین را ملاحظه کنیم همه آنها مأموریتشان دعوت انسان ها به همزیستی، در کنار هم بودن و مدارا کردن است.

پیامبر بزرگوار ما(ص)می فرماید: «اِنِّی بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق؛ من برای کامل کردن مکارم اخلاق برگزیده شده‌ام» و می فرماید حتی کسانی که با من از لحاظ فکری همراهی نکنند من مبعوث شدم تا با آنها همکاری کنم تا فرصتی پیش آید تا من اشتباهات آنها را گوشزد کنم. قرآن دو بار به عنوان امت واحده ما رامورد لطف پروردگار قرار داده می فرماید «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ﴿۹۲﴾؛ اين است امت شما كه امتى يگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستيد، پس این امر آسمانی است.

                                                            

 

در جای دیگری از قرآن کریم می فرماید: «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا(59)»، ترجمه آیه به نثر همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید. این کلمه لا تفرقوا مهم است، این کلمه ای که ما را به وحدت دعوت می کند مهم است، چون پیام آسمانی است و ربطی به سیاست و دولت و حکومت ندارد.

رسا ـ به نظر شما جهان اسلام به این وحدتی که اشاره کردید، عمل کرده است؟

واقعیت امر این است که امروز موقعیت مسلمانان از شرق به غرب و از شمال به جنوب به نوعی است که من خجالت می کشم درباره وحدت صحبت کنم و شرم می کنم از آن یاد کنم، امروز ما مسلمانان کاری کردیم که نسل جوان و دشمنان و آنهایی که خشم و حسد به اسلام دارند، شاد هستند و دارند دست می زنند و خوشحالی می کنند و اسلام هراسی در عصر ما به ویژه بعد از تولد این داعش و تکفیری های نامیمون به گونه ای است که من در هیچ برهه ای از زمان ندیدم.

ای کاش اختلاف میان اهل سنت و شیعیان فقط در مسائل فقهی بود، ای کاش در استنباطات آیات و احادیث بود که آن اختلافات رحمت است «اِختِلافُ اُمَّتی رَحمَةٌ، (اختلاف امّت من، رحمت است)» ولی امروز ما داریم به اسم دین، خانه یکدیگر را خراب می کنیم و مساجد یکدیگر را تخریب می کنیم، جان جوانان را می گیریم و اموال یکدیگر را از بین می بریم.

                                                                        

افراط گرایان آیینی که ما به آن اعتقاد داریم قبول ندارند و اسلامی که پیامبر(ص) 23 سال برای آن تبلیغ کرده است در آن این جنایات نیست، در قرآنی که آخرین کتاب آسمانی است و پیامبر اسلام(ص) فرمود اگر از آن پیروی کنید گمراه نخواهید شد، از این مطالب نداریم ما که اهل سنت هستیم، خلفای راشدین و ائمه اطهار(ع) که ما به همه این افراد ارادت داریم و آنها را بندگان خالص خدا می دانیم، از کلام هیچ کدام نشنیدیم که به ما اجازه بدهند خون کافر را به ناحق بریزیم چه برسد به مسلمانان!

رسا ـ لطفا نقش کشورهای غربی در عدم تحقق وحدت میان مسلمانان را تحلیل کنید؟

امروز وضعیت دنیا به گونه ای شده است که آمریکا و دشمنان اسلام و در رأس همه دشمنان اسلام که رژیم صیهونیستی است دارد به ما آفرین می گوید و خوشحال است چون امنیتش کاملا تأمین شده، چون مسأله فلسطین فراموش شده است، چهار سال پیش که حرکتی به نام ربیع عربی شروع شد؛ ما اسم آن را ربیع اسلامی گذاشتیم و با نیت و دیدگاه خوبی به آن نگاه کردیم، به محض ظهور ربیعی ها قضیه فلسطین فراموش شد، به محض جنگ سوریه قضیه ربیع عربی ها فراموش شد، به محض ظهور داعش و تکفیری ها قضیه سوریه فراموش شد و عراق هم فراموش شد.

امروز جنایتی که ما در یمن شاهدش هستیم همه اینها را فراموش کرده است، خدا می داند فردا چه می شود، دنیای اسلام ما مصداق این شعر است، «تفرقوا شیعا فکل جزیرتی فیها امیرالمومنین و منبروا، حقیقتا امروز دنیای اسلام به شیوه ای شده است کل متفرقا کل جزیره جزیره و منطقه منطقه شده است و هر جا کسی امیر و رهبر شده است.

باید دانست که همین دعوت ها و هفته های وحدت ها هر سال در ماه ربیع به خاطر میلاد پیامبر اسلام در ایران برگزار می کنیم موثر واقع شده شاید مخالفان این را نپذیرند و شاید این را یک تاکتیکی در سیاست بدانند ولی هر چی باشد اثرگذار بوده است.

در خارج از مرزهای شرق کشور شاهد جنگ و خونریزی هستیم، در غرب کشور به همین صورت است، مرز زمینی ما با کشور عراق 35 کیلومتر و از طریق هوایی 12 هزار کیلومتر است شهرستان ما با امنیت ترین شهرستان است و این امر به خاطر این دعوت ها بوده است و قطعا به این خاطر اثر گذاشته است.

مردم پاوه نسبت به مملکت و دیار خود توجه دارند، خود مردم با مسؤولان و تفاهم بین علمای شیعه و سنی و آنهایی که معتقد به وحدت هستند ارتباط و تعامل دارند و آثار مثبتش را دیده اند و از این بابت خدا را شاکریم. ولی به نسبت دنیای اسلام که من شرم دارم در این باره صحبت کنم و ناراحت هستم از آنچه در تلویزیون می بینم و از اینکه آمریکا و وابستگان به او جوانان ما را می کشند و خانه های ما را خراب می کنند اقتصاد ما را می برند و اسلحه های انبار شده شان را به ما می فروشند ناراحت هستیم ولی ما غافلیم و به حقیقت غافلیم.

                                                    

من از خداوند تبارک و تعالی خدایی که بین اوس و خزرج را وحدت داد، خدایی که را با اسلام روم و فارس را یکی کرد خدایی که بین فارس و عرب همانطور که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اورده دین، بین این دو قوم و این دو نژاد و زبان مختلف را در بینشان وحدت ایجاد کرد. تمنا و تقاضای ما از خداوند این است که به ما توفیق دهد دفعه دیگر شاهد بیداری و آگاهی و بصیرت علمای اسلام و مردم و وحدت در ممالک اسلامی باشیم و شاهد ذلت و نابودی کفار باشیم و از خدا می خواهیم بلایی را که بر سر غفلت ما آورده اند ان شاالله خداوند آن بلا را بر سرشان و در رأس همه آمریکا بیاورد و ما شاهد سقوط و ذلت ظالم باشیم که امروز آنچه را که می خواهد بر سر ما می آورد و به اسم دین تمام می شود من امیدوارم شاهد این توفیقات باشیم پس دو چیز شد؛ یکی وحدت بین خودمان و دیگری شکست دشمنان اسلام.

رسا ـ نقش شبکه های ماهواره ای افراطی و منتسب به اهل سنت و شیعه در تفرقه میان مسلمانان چیست؟

عصری که ما امروزه در آن زندگی می کنیم مشهور به اصل سرعت و تغییر و ارتباطات و انفجار دانش و پیشرفت بهداشت است، وقتی همه اینها را در کنار هم بگذاریم انسان‏ها آرامش و طمأنینه را از دست داده اند با پیشرفت علم پزشکی که ما شاهدش هستیم دردهای صعب العلاج بیشتر از هر زمان دیگری است، ایدز و تزریقات و سرطان و سکته از جمله بیماری هایی هستند که ما در گذشته به این شدت نداشتیم.

کسانی که ثروت دارند آرامش ندارند و کسانی هم که از ثروت کمتر برخوردارند باز ارامش ندارند. قرآن کریم جمله ای دارد که ما که مسلمان هستیم به آن اعتقاد داریم، قرآن کریم می فرماید: «و من اعرض عن ذکری فان له معیشتا ضنکا و نحشره یوم القیامة اعمی»، کسی که از یاد من و (نماز) رویگردان شود، زندگی سخت و تنگی خواهد داشت یعنی هر کس که به برنامه من پشت کند آرامش نخواهد داشت، «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» می خواهید قلبتان آرام باشد و با آرامش بخوابید و روزها را با وسوسه سپری نکنید، خدا را فراموش نکنید، امروز خداوند تبارک تعالی و دستورات اسلام و کارهای فرهنگی روی استاندارد دینی نیست و همین مسأله سبب شده حرکتمان به سوی مقصد اشتباه باشد و به مقصد نرسیم.

                                                                   

این شبکه ها که شما فرمودید مردمی که به این شبکه ها گوش می دهند دو نوع هستند خواص و غیرخواص، خواص سؤال می کنند مرکز این شبکه ها در کجا قرار دارد، در آمریکا مانند شبکه اهل بیت در انگلیس مانند شبکه وصال و... همین که محل نشر این شبکه ها واشنگتن و لندن است دیگر برای نخبگان و اهل خرد کافی است که این کشورها دشمنان ما هستند و حرفشان اگر چه ظاهرش خوب باشد ما باور نمی کنیم مانند جمله حضرت علی(ع) که فرمودند «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ» ولی توده مردم چه شیعه و چه سنی که در سطح پایینتری هستند می پذیرند چون در جامعه برخوردها را می بینند یک مقدار این برخورد ها با صحبت های این رسانه ها انطباق دارد مثلا کارگری از اهل سنت می رود اصفهان یا گردشگری از اصفهان به منطقه اهل سنت می رود ولی برخورد مناسبی با او نمی شود این تبدیل به یک عقده می شود زمانی که به این شبکه ها گوش می کند حرف این رسانه ها را تصدیق می کند.

بنابراین ما اول باید ترس از این شبکه ها نداشته باشیم و بین خودمان اعتماد و صداقت را بیشتر کنیم، چند روز پیش یکی از دوستان گزارشی را داد که ما می خواهیم در شهر سنندج مراسمی را برای مسلمانان کرد برگزار کنیم، در گزارش می گفت اهل سنت در آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه 10 هزار شهید برای حفاظت از انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند اگر این 10 هزار شهید محل باور نباشند ما باید چکار کنیم که ما را باور کنند و در مقابل این 10 هزار شهید احتمالا چهار برابر از جوانان سایر شهرها مانند تهران، قم، اصفهان و یزد آمدند و در منطقه ما خون دادند و شهید شدند این جوانان با خون خودشان نوشتند که ما برای اسلام می جنگیم و از اسلام دفاع می کنیم و می خواهیم با هم در تفاهم باشیم و ما اگر این وصیت شهدا را در نظر نگیریم قطعا باید بعدا جواب بدهیم چه شیعه و چه سنی باید دوست را از دشمن بشناسیم و بصیرت داشته باشیم و آگاهانه حرکت کنیم و به این یاوه گویی ها توجه نکنیم چون هیچ کدام از آن ها دلسوز ما نیستند و ما باید خودمان دلسوز تر از این ها باشیم.

ما سی و پنج سال است که در ایران شیعه و سنی در کنار هم هستیم خصوصا در استان کرمانشاه شاید بیش از سایر استان های دیگر با هم تعامل و تفاهم دارند چون شهرهایی که شیعه و سنی در کنار هم زندگی می کنند چون به هم نزدیک هستند با سوء ظن به هم نگاه می کنند؛ اما شهرهایی که کل شهر اهل تشیع هستند یا مثل شهر پاوه کلا اهل تسنن هستند، سوءظن کم هست مثلا در استان کردستان و استان کرمانشاه و سر پل ذهاب و روانسر هم شیعه زندگی می کند و هم اهل سنت در این شهرها تعامل به نسبت سایر شهرهایی که شیعه و سنی با هم هستند بهتر است و من در هفته وحدت امسال در یکی از مساجد کرمانشاه صحبتی داشتم که در حضور جمع کثیری از مسؤولان کرمانشاه و در محضر جمع کثیری از مردم اهل سنت کرمانشاه در مسجد دولتشاه این مطلب را گفتم که ما مشکلاتی داریم ولی به نسبت، اینجا زندگی بیشتر با تعامل و تعایش همراه است تا جاهای دیگر.

رسا ـ نقش علما و بزرگان در زمینه وحدت چیست؟

ما امیدوار هستیم و اعتقاد داریم که علما می توانند نقش سازنده داشته باشند مردم ما چه سنی و چه شیعی، می دانند که اگر علمای ما کوتاه بیایند آنها نیز کوتاه می آیند ما علما باید بیشتر تجدیدنظر کنیم و توده مردم از ما تبعیت می کنند، اگر من عالم سنی فتوا ندهم آن پیرو و محصل فتوا نمی دهد اگر عالمی از اهل تشیع در اصفهان فتوا ندهد محصل فتوا نخواهد داد، پس بهتر است دعا کنیم خداوند ما علما را اصلاح کند و بعد جامعه اصلاح می شود، چرا که در روایت داریم رسول اکرم(ص): صنفان من امتی اذا صلحا صلحت امتی و اذا فسدا، فسدت امتی، قیل یا رسول الله و من هما؟ قال: الفقهاء والامراء؛ دو گروه از امت من اگر صالح شوند امتم صالح می شوند و اگر آنها فاسد شوند امتم فاسد شوند. عرض شد ای رسول خدا آن دو گروه کدامند؟ فرمودند: عالمان و دولتمران.

رسا ـ ممنون از مهمان نوازی شما

ان شاءالله صدایتان رسا، فلمتان رسا و قدمتان رسا باشد در پناه حق./979/402/ب2

ارسال نظرات