۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۴۷۸۳۲۸
در همایش طلاب استان مرکزی مطرح شد؛

انتقاد یک استاد حوزه از وضعیت بد حجابی در شهر قم

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با انتقاد از وضعیت بد حجابی در کشور و عدم مسؤولیت پذیری مدیران، بر انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد.
حجت الاسلام مدرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سالانه خانوادگی طلاب و فضلای استان مرکزی شامگاه جمعه از سوی مجمع نمایندگان طلاب استان مرکزی در سالن همایش های مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

حجت الاسلام سیدرضا مدرسی، استاد سطح عالی حوزه در این همایش اظهار داشت: روزگاری که بر ما می گذرد روزگار ترقی و تکامل است و هر روز در این بازار دنیا خبرهای محیر العقول از صنعت و تکنیک به گوش می رسد، وسایل امروز قابل قیاس با وسایل زمان های گذشته نیست و شما می دانید در سابق مردم چه صدماتی می کشیدند و مردم برای یک مسافرت روزهای زیادی در راه بودند ولی امروز با یک ساعت پرواز خودمان را به حرمین شریفین می رسانیم، ولی آن چیزی که امروز که خانواده ها را تهدید می کند و در گذشته نبود فحشا و منکرات است.

وی با اشاره به معضلات و مشکلات خانواده ها و آمار تکان دهنده طلاق، عنوان داشت: این مسأله درحالی است که طلاق از نظر قرآن و اسلام مورد مذمت قرار گرفته است؛ دو روز قبل آماری شنیدم که حداقل در هفته سه یا چهار طلاق در شهر مذهبی قم واقع می شود که جای تأسف دارد.

حجت الاسلام مدرسی با بیان اینکه در بررسی طلاق سه موضوع حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: نخست باید دانست علت انحراف چیست؟ دوم مسؤول کیست؟ و سوم راه چاره چیست؟ کسانی که می خواهند ازدواج کنند باید بدانند بیشتر مشکلات خانواده ها به دلیل عدم توجه به کلام اهل بیت(ع) است؛ در گذشته برای شوهر دادن دخترها به دنبال جوان های متدین و با خدا بودند، ولی امروز ازدواج های تجاری، تشریفاتی و هوا و هوسی رواج پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مدیران هتل های بزرگ تهران بیان می کرد در سال 170 مجلس عقد و عروسی در این مکان برگزار می شود و در هر جلسه حداقل 200 میلیون خرج می شود و البته از این بین، 150 مورد از این ازدواج ها بعد از مدتی به هم می خورد که دلیل این مسأله باید مشخص شود.

کارشناس حوزه خانواده با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در موضوع ازدواج ابراز داشت: ایشان می فرماید: «برای چهار چیز ازدواج نکنید، برای مال، زیبایی، نسب و لذت جنسی بلکه باید به دین داری شوهر یا همسر خود فکر کنی»؛ امروز پسر جوان می گوید زن باید متمول و سرشناس باشد و دین برای او اهمیتی ندارد و یا زن دکتر و مهندس پول دار می خواهد و برای او دین داری اصلا جایگاهی ندارد.

وی تأکید کرد: سنخیت در ازدواج بسیار قابل اهمیت است و به همین روحانیان باید به جوانان این مسأله را تذکر بدهند؛ نقل می کنند میرزای قمی پسری جوان داشت که فتحعلی شاه به میرزا گفت می خواهم دختر خودم را به پسر تو بدهم ولی میرزای قمی قبول نکرد و گفت بین ما تناسبی نیست ولی وقتی با اصرار فتحعلی شاه و تهدید او مواجه شد، وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و به خدا عرضه داشت: خدایا من به این وصلت راضی نیستم اگر اصرار شاه برای این ازدواج واقعی است مرگ فرزند مرا برسان و یک هفته بعد فرزندش در آب غرق شد و از دنیا رفت؛ پدر فرزند خود را دوست دارد و وقتی می بیند اگر این ازدواج سر بگیرد عاقبت بخیر شدن فرزندش در خطر است به مرگ او راضی می شود.

حجت الاسلام مدرسی با بیان اینکه امام راحل می فرمود با کسانی که اعتنایی به مسجد ندارند وصلت نکنید به ضرورت عفت و پاکدامنی دختران حتی در سنین پایین اشاره کرد و عنوان داشت: پدر و مادر باید خیلی مراقب باشند و نگذارند دخترشان با هرکسی می خواهد رو به رو شود، همچنانکه یحیی مازنی می گوید من در طول زندگی حتی یک مرتبه صدای زینب کبری را از خانه حضرت علی(ع) نشنیدم در حالی که من در همسایگی خانه امیرمؤمنان بودم.

وی با بیان اینکه در گذشته از خانه ها صدای اذان بلند بود، عنوان کرد: متأسفانه ساز و آواز فراوان شده و این را هم باید دانست که صرف مجوز ارشاد هرگز مجوز گوش دادن به برخی از صوت ها نمی شود؛ ما باید دلسوز فرزندان مان باشیم، نگویید دختر من به سن تکلیف نرسیده است و باید راحت باشد بلکه باید از همان ابتدا به فکر سلامتی روحی و جسمی فرزندان باشید.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: انقلاب بزرگی 38 سال قبل از این مملکت صورت گرفت که یکی از مبارزات امام مقابله با بدحجابی بود ولی امروز چه وضعیتی در کشور و حتی در شهر قم وجود دارد و حتی اطراف حرم بدحجابی نیز دیده می شود و کسی هم مسؤولیتی را قبول نمی کند.

وی افزود: خواهران بدانند، برادران روحانی اگر کاری کنند محکوم می شوند ولی شما بهتر می توانید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشید و زنان را به راه درست هدایت کرده و از آنها بخواهید حجاب خود را رعایت کرده و شؤونات اسلامی را زیر پا نگذارند./1330/پ202/ی

ارسال نظرات