۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۴۷۸۱۵۹
امام جمعه اردبیل:

مهم ترین وظیفه طلاب خودسازی و تلاش برای رشد معنوی جامعه است

امام جمعه اردبیل تلاش برای رسیدن به درجات بالای روحی و معنوی را از آرزوهای یک انسان دانست و گفت: این همان کار طلبگی است که باید خود را بسازد و با خودسازی به پیشرفت معنوی مردم و جامعه کمک کند.
امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، شامگاه امروز در جمع طلاب حوزه علمیه اردبیل در حوزه علمیه صالحیه اردبیل، خاطرنشان کرد: تأملات داخلی انسان در زندگی او تأثیر دارد، هر نیت و فکری در زندگی و حوادث خارجی نمود پیدا کرده و تأثیر می گذارد و نیت خیر تأثیر خیر و نیت شرّ تأثیر شرّ دارد.

وی در همین راستا به وضع بازار اشاره نمود و افزود: بازار مکانی است که انسان بایستی بیشتر از هر جای دیگر حواس خود را جمع کند و مراقب باشد تا مبادا زمزمه های شیطانی او را وسوسه کرده و دنیا را برای وی زینت بخش و جلوه گر نشان دهد، اگر کسی دعا کند که در بازار جنس گران شود تا بتواند از این گرانی سوء استفاده کرده و سودی به جیب بزند، خداوند عمل او را باطل می کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه، تصریح کرد: اگر هم کسی بتواند از این عمل پولی بدست آورد، در واقع آن پول سودی برایش ندارد بلکه سرتاسر عذاب می شود.

آیت الله عاملی ادامه داد: انسان باید به فکر آینده و آخرت خویش باشد و کسی که امروزش با دیروزش تفاوتی نداشته باشد و با گذشت یک روز به اندازه همان یک روز پیشرفت نکرده باشد، مرگ برای او بهتر است و بر همین اساس انسان باید برای پیشرفت های معنوی تلاش کند.

امام جمعه اردبیل در ادامه بیان داشت: زمانیکه انسان به تکامل رسیده و در درجات روحی و معنوی پیشرفت کرد، آرزو می کند که ای کاش بتواند در جریان انسان سازی شرکت کند و این همان کار طلبگی است که باید خود را بسازد و با خودسازی به پیشرفت معنوی مردم و جامعه کمک کند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به ویژگی های انسان، گفت: آدمیت به قلب و احساس است نه به جسم و شکل، انسان را با اوصاف انسانی تعریف می کنند و انسانی که عقلانیت خود را به کار نگیرد، از تعریف انسانیت خارج می شود، چرا که انسان اگر از عقلانیت بیفتد، از کارکرد اصلی خود افتاده است.

وی در ادامه به وظایف و اعمال انسانی اشاره نمود و اظهارداشت: نفس ناطقه انسان در همین دنیا بهشت را می سازد، دنیا و آخرت از یکدیگر جدا نیستند و انسان با هر عملی که انجام می دهد آخرت خود را در همان لحظه می سازد و از این رو لازم نیست از خدا بخواهید که شما را داخل در بهشت کند بلکه از او بخواهید تا شما را از بهشت خارج نکند چرا که انسان به صورت پیش فرض بهشتی است.

امام جمعه اردبیل در ادامه با اشاره به تأثیر دوست در اعمال انسان، گفت: از خدا نخواهید که در آخرت با بزرگان بنشینید، بلکه در همین دنیا با بزرگان و خوش نام ها نشست و برخواست نمایید تا موجب رستگاری شما در دنیا و آخرت شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: جهنم نیز مانند بهشت از همین دنیا شروع می شود. فقط کافی است تا چشمان انسان باز گشته و به فرد گناهکار بنگرد، آنگاه خواهد دید که خانه، تختخواب، سفره و همه چیز فرد گناهکار از آتش است و از این رو انسان در هر حالتی بایستی مراقب گفتار، اعمال و کردار خود باشد.

آیت الله عاملی تصریح کرد: هر عملی دارای نفس عمل است و انسان در دنیا از خودش می گریزد، شراب خواری می کند، مواد مخدر استعمال می کند اما نمی داند که این کارها فرار کردن نیست چرا که هر عملی عکس العملی دارد، نفسی دارد و انسان با هر عمل خود آخرتش را می سازد.

امام جمعه اردبیل، افزود: انسان هر چیزی را که دوست داشته باشد در آخرت با آن محشور می شود چرا که آخرت انسان را حبّ و بغض هایش تعیین می کند و از این رو انسان بایستی مراقب باشد که چه چیزی یا چه کسی را دوست دارد و چه چیزی یا چه کسی را دوست ندارد./202/937/ب1

ارسال نظرات