۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۷۷۹۴۳
کارشناس مسائل دینی:

اعمال دنیوی بعد از مرگ در ملکیت شخص عامل قرار می گیرد

حجت الاسلام میردامادی با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) گفت: انسان بعد از مرگ بر سر سفره اعمال خودش مهمان است، این مهمانی بر سر سفره ای است که مالکش خودش است.
اعمال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدحسین میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: انسان باید به طور منظم از اعمالش مراقبه کند.

وی در تفسیر سوره مبارکه حشر، افزود: سوره حشر یکی از سُوَر مهم قرآن استکه از جانب اهل بیت(ع) و بزرگان دین تلاوت کردن آن در شبانه روز بسیار سفارش شده است، پیامبر(ص) می فرمایند، در آیات پایانی سوره حشر آیه ای قرار دارد که تلاوت کردن آن معادل تلاوت کردن هزار آیه از قرآن است.

حجت الاسلام میردامادی در تفسیر آیه هجدهم سوره حشر که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»، اظهار کرد: مراعات کردن تقوای الهی و وارسی کردن اعتقادات و اعمالی که انسان برای آخرت از پیش می فرستد، سفارش اصلی این آیه است.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه لازمه تولید خوب، وارسی مناسب است، تبیین کرد: تنها چیزی که در ملکیت انسان قرار دارد، اعمال خودش است، اعمالیکه در روز قیامت تجسم پیدا می کنند ولی در دنیا به سبب وجود پرده جهلی که روی اکثر عقول قرار گرفته است، از وضعیت اعمال بی خبر هستیم.

وی با توجه به اهمیت خلوص در عمل، تشریح کرد: در وارسی و سنجش اعمال مهمترین مسأله خلوص در اعمال است، خلوصی که ملاک اصلی پذیرش یا ردّ اعمال است.

حجت الاسلام میردامادی در تشریح مفهوم واژه مراقبه، افزود: وارسی کردن اعمال باید به صورت منظم در هفته یا شبانه روز انجام بگیرد، رفتارهای شیطانی با استغفار کردن محو می شود و رفتارهای الهی با الحمد لله تثبیت خواهد شد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه انسان بعد از مرگ مهمان خودش خواهد بود، تبیین کرد: درجه تقوای افرادیکه به مراقبه مشغول بوده اند با افرادیکه زندگی خود را بدون برنامه ریزی پیش برده اند، مسلماً متفاوت است، به همین سبب جایگاه آنها نیز در آخرت متفاوت خواهد بود.

وی در تشریح آیه نوزدهم سوره حشر که می فرماید «وَلا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» اظهار کرد: فراموش کردن یعنی پاک شدن چیزی که در صفحه ذهن وجود داشته است، آنهایی که ذاکر هستند ذهنشان برکت دارد و براحتی خداوند را فراموش نمی کنند ولی در مقابل، افرادی که خدا را فراموش می کنند، شرایط را برای فراموش کردن خودشان فراهم آورده اند، چرا که در درون انسان چیزی به جز وابستگی به خداوند نیست.

حجت الاسلام میردامادی در پایان افزود: فراموش کنندگان خداوند دچار جهل می شوند و خودشان را مالک چیزهایی می دانند که در اختیارشان است، به همین سبب دچار آفات اخلاقی زیادی خواهند شد ولی انسان ذاکر به دلیل اینکه خداوند را یاد می کند، هرگز به چنین بلایی گرفتار نمی شود./867/202/ب2

ارسال نظرات