۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۴۷۷۷۶۲
کنکاشی در اندیشه‌های امام راحل؛

کتاب «حقوق مردم، وظایف مسؤولان در اندیشه و عمل امام خمینی»

کتاب «حقوق مردم، وظایف مسؤولان در اندیشه و عمل امام خمینی(ره)» نوشته اصغر میرشکاری از سوی معاونت قرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی رحمةالله علیه منتشر شده است.
کتاب «حقوق مردم،وظایف مسؤولان در اندیشه و عمل امام خمینی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «حقوق مردم، وظایف مسؤولان در اندیشه و عمل امام خمینی رحمةالله علیه» نوشته اصغر میرشکاری از سوی معاونت قرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی رحمةالله علیه منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این کتاب از یک مقدمه و کلیات و 9 عنوان با نام‌های حقوق مردم در حکومت، انسان ایده‌آل در منظر امام خمینی رحمةالله علیه، رفتار اجتماعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، رأفت و مهربانی نسبت به مردم در سیره امام خمینی رحمةالله علیه، نظام اسلامی؛ حقوق مردم؛ وظایف مسؤولان، انتخاب آگاهانه و آزادانه؛ حق مردم، آزادی؛ حق مردم؛ وظیفه مسؤولان، حقوق اقتصادی و حقوق قضایی تشکیل شده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانید: شاید وقایعی که 50 سال پیش در چنین روز‌هایی در صحنه اجتماع ایران به وقوع می‌پیوست، برای کسی قابل پیش‌بینی نبود که خود بذر تحولاتی است که بعد‌ها به بار خواهد نشست و به حکومتی مردم‌سالار بر مبنای اندیشه دینی که خواست اغلب مردم ایران است، منتهی خواهد شد.

اما بذر آن، در 22 بهمن 57 به نهالی ثمربخش تبدیل شد که اکنون و پس از نیم قرن درخت تناوری است که اصل آن ثابت و شاخه‌های پربار آن سراسر دنیای اسلام و جهان مستضعفین را پوشش داده و ثمرات آن همواره کام طالبان حقیقت را شیرینی و حلاوت می‌بخشد.

اما آن‌چه مسلم است، این است که این همه حاصل اندیشه و عمل امام خمینی رحمةالله علیه به‌عنوان مرجع دینی که پرچم‌دار فرهنگ و اندیشه اسلام ناب محمدی و مقبولیت فراگیر مردمی و خیزش همه‌گانی است که برعلیه نظام غیر مردمی شاهنشاهی صورت گرفت.

از دیدگاه امام خمینی رحمةالله علیه که از ویژگی‌های منحصر به فردی در نوع خود برخوردار بود، مردم ایران به عنوان صاحبان مملکت، از حقوق فردی و اجتماعی متعددی برخوردار بودند که در آن زمان نادیده انگاشته شده و ضایع می‌گشت و البته باید به مردم برگردانده می‌شد.

و چنین بود که او به عنوان عالمی عامل که بر گرسنگی گرسنگان و رنج محرومین و حقوق تضییع شده مردم تحمل نداشت، قد مردانگی برافراشت و رنج‌ها و مرارت‌های گوناگون را متحمل شد و با همراهی و همکاری همان مردم، در نهایت نظام جمهوری اسلامی را بر مبنای اندیشه ناب اسلامی بنا نهاد و تحولات کمی و کیفی کم‌نظیری را در زمینه تأمین حقوق مردم ایجاد کرد.

او برای حقوق مردم اصالت قائل بود، اصلتی که ریشه در ارزش و اصالت انسان در جایگاه خلقت و نظام آفرینش دارد که خود مبتنی بر اصولی چند است: اصل رحمت الهی در آفرینش انسان، اصل خلافت انسانی در نظام آفرینش، اصل شرافت انسان در نظام خلقت، اصل کرامت انسانی در ذات خود و در اجتماع بشری، اصل فطرت توحیدی که این خود زیربنای اصول دیگر است.

و انسان با این خصوصیات و ارزش‌ها، در نظر امام لیاقت آن را دارد تا در حکومتی مطابق شأن و لیاقتش، حقوق فردی و اجتماعیش در تمامی ابعاد فراهم شود. آن‌چه این دفتر بدان ‌می‌پردازد، شمه‌ای است از این حقوق با نگاهی اجمالی به اندیشه و عمل امام خمینی رحمةالله علیه می‌باشد، اما همه آن‌چه باید گفته می‌شد، نیست، گرچه نیجه همین وجیزه هم اعجاب آور و تحسین برانگیز است و نشان می‌دهد که حضرت امام در جایگاه ولی فقیه و تولی‌گر امور جامعه ایرانی، به طراحی نظامی دست زده است، که مدافع واقعی حقوق همه‌جانبه مردم در مقابل حاکمیت است ولو در حاکمیتی به نام جمهوری اسلامی که خود حضرت امام در رأس تشکیلات آن است.

اما آن‌چیزی که نیاز امروز و فردای جامعه ما و تمامی مسلمین و به طریقی جوامع بشری است، پرداختن به اندیشه حضرت امام به‌عنوان متفکر و اسلام شناس مبتکری است که راهی فراروی سعادت و کمال انسان‌ها گشود که از منبع لایزال وحی سرچشمه می‌گیرد.

این ضرورت و مقبولیت عام و استقبال کم‌نظیر از این اندیشه، ضرورت تبیین، تحلیل و ترویج درست آن را ایجاب می‌کند. شناخت خطرات راه و آفات متعدد که بعضاً ریشه در رفتار حاکمیت دارد ـ از آن رو که وابسته به امام و نام امام است، و به‌ویژه آن‌گاه که عین نظام و به عنوان مدافع راه و خط و اندیشه امام تعریف شده و باعث تضییع حقوق مردم می‌شود ـ و در کنار آن برداشت‌های تنگ نظرانه سیاسی و صنفی و برخورد ابزارگونه با آن و تحلیل‌ها و تحریف‌های نا‌به‌جا و ... همه و همه مواردی است که اهمیت موضوع را چند برابر می‌کند.

همچنین در بخش حقوق مردم در حکومت آمده است: از آن‌جا که انسان در مرتبه حقیقت خود از جمیع موجودات برتر و والاتر است، شناخت انسان حتی برای ملائکه هم میسر نخواهد بود و آنان را بدین وادی راهی نیست و بر همین اساس بر آفرینش او ایراد تمام می‌کنند، زیرا بر این راز سر به مهر که جز با عنایت الهی گشوده نشود واقف نبودند.

امام خمینی رحمةالله علیه می‌فرمایند: «انسان به معنای حقیقی انسان، به آن معنایی که «انسان» است، جز ذات مقدس حق، و آن‌هایی که ملهمند به الهام او، کسی نمی‌شناسد. ملائکه ایراد گرفتند که این «مفسد» را چرا خلق می‌کنی، ـ انسان ـ فرمود: شما نمی‌دانید. بعد که «تعلیم اسما» کرد و هیچ‌کس نمی‌تواند حمل «اسما» بکند الّا انسان، و حمل «امانت» بکند الّا انسان وقتی که اسما را به او تعلیم کرد، فرمود که عرضه کن بر این ملائکه‌ای که اشکال داشتند. همه عاجز ماندند؛ ملائکه هم عاجز ماندند. ملائکه مقربین هم عاجزند.»

گفتنی است، کتاب «حقوق مردم،وظایف مسؤولان در اندیشه و عمل امام خمینی رحمةالله علیه» نوشته اصغر میرشکاری با شمارگان 10000 نسخه در 176 صفحه از سوی معاونت قرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی رحمةالله علیه منتشر شده است./841/پ202/ق

ارسال نظرات