۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۴۷۷۴۷۴
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با رسا؛

بررسی رابطه آمریکا و عربستان در پسا ترامپ/ مخالفت آل‌سعود با لغو برجام از ترس ترامپ است

یکی از فعالان رسانه ای تاکید کرد که ترامپ تنها به سود و زیان رابطه خود با عربستان می اندیشد و برخلاف پیش بینی ها به نظر نمیرسد که رابطه دولت جدید آمریکا با عربستان شکراب شود.
دونالد ترامپ و ملک سلمان

احمد البحرانی، کارشناس سیاسی مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای حاشیه خلیج فارس در ابتدا مخالف برجام بودند اما پس از روی کار آمدن ترامپ مخالف لغو توافق ایران با پنج + یک هستند، گفت: بنده تغییر خاصی در سیاست کشورهای حاشیه خلیج فارس مشاهده نمی‌کنم. البته باید توجه داشت کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت از روی کارآمدن ترامپ نگران هستند و دولت جدید آمریکا را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه می‌دانند از این رو در راستای منافع خود به هیچ وجه نمی‌خواهند خدشه ای در توافق هسته ای وارد شود.

وی ادامه داد: همه ما میدانیم که رییس جدید آمریکا به صورت مستقیم و صریح کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید کرده بود و حتی میتوان خطر ترامپ برای این کشورها را از ایران و سوریه بیشتر دانست لذا آنها تلاش کردند تا با پیش دستی مخالفت خود را با لغو برجام اعلام کنند تا ترامپ نتواند منطقه را دچار بحران جدیدی کند.

ترامپ نمیخواهد فروش سلاح به حاشیه خلیج فارس متوقف شود
این کارشناس سیاسی تاکید کرد که به نظر میرسد ترامپ تا اندازه ای مواضع خود در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس را تعدیل کرده است. وی با اشاره به کاهش سخنان ترامپ در قبال عربستان سعودی، گفت: مبالغ هنگفتی از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس صرف خرید سلاح از آمریکا می‌شود و دولت جدید آمریکا هم به خوبی میداند که هر تهدید جدی میتواند جلوی این درآمد چشمگیر را بگیرد. همین مساله هم موجب عقب نشینی دونالد ترامپ از مواضع و اظهارنظرهای انتخاباتی خود شده است.

البحرانی با اشاره به منافع مشترک عربستان سعودی و آمریکا در منطقه، خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ توانایی پایان دادن به این رابطه و نادیده گرفتن همه این منافع مشترک را ندارد. ترامپ یک تاجر است و بیش از هر اقدامی به سود و زیان آن می‌اندیشد. او اگر بخواهد وعده‌های خود و تهدیداتش را عملی کند ضررهای زیادی را خواهد دید که به نظر من این اتفاق هرگز صورت نمی‌پذیرد.

 ترامپ از مواضع خود در قبال عربستان عقب نشینی کرد
وی اشاره کرد که عربستان سعودی و آمریکا به رابطه خود ادامه می‌دهند و تماس دو روز پیش ترامپ با پادشاه عربستان هم همین پیام را داشت. البحرانی با تاکید براینکه رابطه آمریکا و عربستان را واقع بینانه تحلیل کرد، گفت: مستثنی کردن شهروندان عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس از تصمیم اخیر دولت ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به ایالت متحده آمریکا دلیل دیگری بر این مساله است.

این فعال سیاسی با انتقاد از بی تفاوتی اغلب کشورهای اسلامی نسبت به اقدام نژاد پرستانه ترامپ، تصریح کرد: تنها ایران و عراق بودند که به این قانون جدید در آمریکا واکنش جدی نشان دادند. این اقدام خطرناکی که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد نیازمند یک واکنش فراگیر از سوی کشورها و سازمان‌های اسلامی است اما متاسفانه همه اینها درگیر مسائل حاشیه ای و اختلافات داخلی هستند و در مسائل بنیادین جهان اسلام سکوت اختیار می‌کنند.

آمریکا کشورهای مخالف تروریسم را هدف قرار داده است
البحرانی هفت کشوری که شهروندان آنها از ورود به آمریکا منع شده اند را کاملا بی گناه توصیف و تصریح کرد: اغلب این هفت کشور نه تنها هیچ تهدید جدی برای آمریکا نداشته اند بلکه این آمریکا بود که با اقدامات خود ضرر و زیان‌های زیادی را به آنها وارد کرده است. تصور میکنم این اقدام بیشتر از این که بر این هفت کشور تاثیر بگذارد، دولت آمریکا را دچار مشکل خواهد کرد. ترامپ درحالی مقابله با کشورهای حامی تروریسم را وعده داده بود که کاملا عکس آن عمل کرد.

وی افزود: همه میدانند که چه کشورهایی حامی واقعی تروریسم و تکفیر هستند. ایران، سوریه، عراق، یمن و لیبی کشورهایی هستند که به جنگ تروریسم رفته اند و خودشان قربانی تروریسم آمریکایی بوده اند اما ما در مقابل میبینیم که دولت ایالت متحده آنها را هدف قرار داده است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: برخلاف برخی ادعاها که از نزاع آمریکا و عربستان در دوره پسا ترامپ و نزدیکی آمریکا به دولت سوریه و سایر دولت‌های همسو سخن می‌گفت به نظر میرسد آمریکا همان رویکرد قدیمی را با برخی تاکتیک‌های جدید اتخاذ میکند./983/ب914/ک

 

ارسال نظرات