۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۴۷۷۲۷۴
کارشناس امور دینی:

مقام رضا مقام تسلیم محض در برابر نتیجه امور است

استاد حوزه عملیه خواهران مقام رضا را مقام تسلیم محض در برابر نتیجه امور دانست.
توفیق الهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فرخی از استادان حوزه علمیه خواهران امشب در آستان حضرت معصومه (س) با بیان این که یکی از مقام‌هایی که بندگان مخلص خداوند به آن دست می‌یابند مقام رضا و رضایت در برابر خداوند است، گفت: رسیدن به این مقام بسیار سخت بوده و انسان نمی‌تواند بدون مجاهدت و غلبه بر نفس به این مقام برسد.

وی افزود: منظور از مقام رضا، تسلیم محض در برابر خداوند است و در این مقام انسان سعی می‌کنند که تمامی امور را مطابق با دستور خداوند انجام داده و نتیجه امور را به خدا واگذار کند و اگر نتیجه مطابق میل او بود خداوند را شکر می‌کند و اگر نتیجه مطابق میل او نبود باز هم گله و شکایت نکرده و شاکر خداوند است.

این استاد حوزه خواهران و کارشناس دینی تصریح کرد: اگر انسانی کاری را مطابق دستور خداوند انجام داد ولی نتیجه‌اش مطابق میل او نبود نباید تصور کند که خداوند از او راضی نیست بلکه باید دقت کند که خداوند حکیم بوده و زمان شناس است و شاید اراده خداوند در حال حاضر برای بنده به آن نتیجه نیست به همین دلیل باید صبر کند و همواره تابع اراده خداوند باشد.

فرخی ادامه داد: بعضی از افراد زمانی که کاری را انجام می‌دهند و به نتیجه مطلوب می‌رسند، تصور می‌کنند که به مقام‌های خاصی دست یافته و از بندگان مطیع خداوند هستند در حالی که این تصور خود نیز از وسوسه‌های شیطان بوده و انسان را دچار کبر و غرور کرده و سرانجام زمینه انحراف او را از وادی معرفت فراهم می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: همچنین اگر انسان کاری را مطابق میل و اراده خداوند انجام می‌دهد و نتیجه مطلوب نظر او نشد نباید احساس ناامیدی کرده و تصور کند که خداوند از او ناراضی است؛ زیرا ناامیدی و یأس یکی از بزرگترین تیرهای شیطان برای گمراهی انسان بوده و ناامیدی از گناهان کبیره محسوب می‌شود.

فرخی با بیان این که انسان همواره باید در نقطه اعتدال حرکت کند، ادامه داد: انسان با توکل به خدا به مقام رضا و رضایت می‌رسد؛ بنابراین برای این که بتوانیم به این مقام برسیم باید همواره تکالیف را مطابق برنامه الهی انجام داده و به جای تعیین تکلیف برای خدا نتیجه تکالیف را به خداوند واگذار کنیم و هر نتیجه‌ای که در پایان کار اتفاق افتاد به آن نتیجه راضی باشیم.

وی یادآور شد: البته رضایت به نتیجه تکالیف نمی‌تواند دلیل دعا نکردن برای رسیدن به نتیجه مطلوب باشد بلکه انسان همواره باید برای رسیدن به خواسته‌های خود به درگاه خداوند دعا کند./968/پ202/ج

ارسال نظرات