۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۴۷۷۰۲۹

راز پیوند عاشورا و مهدویت کتاب شد

کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت از سوی انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران چاپ و روانه بازار شد.
کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت نوشته محمد پاشایی در سال 1395 از سوی انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران چاپ و روانه بازار شد.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: زمینه تشکیل دولت فراگیر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه را که گستره آن سراسر جهان است، در سال 61 قمری فراهم شد، چرا که قیام و نهضت عاشورا، حادثه ای نبود که در برهه ای از زمان اتفاق افتاده و سپس در دل تاریخ دفن شود، بلکه جریان و ایده ای بود تا آهسته آهسته افکار و اندیشه های خفته را در پرتو این نهضت، بیدار و زمینه را جهت پذیرایی دولت مهدی عجل الله تعالی فرجه آماده کند.

 

در حقیقت، مهدومیت تکمیل رسالت امام حسین علیه السلام در روز عاشوراست، چون اباعبدالله الحسین علیه السلام برای ایجاد عدالت و گسترش فرهنگ اصیل اسلام و اصلاح امور اجتماعی، حرکتی را در قالب قیام و شهادت آغاز کرد که با ظهور منجی عالم بشریت حضرت حجة بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه عینیت و تحقق خواهد یافت.

 

در فرهنگ انسان ساز شیعه، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه خون خواه و انتقام گیرنده خون حسین علیه السلام معرفی شده است. خون خواهی و انتقام از آرمان های محوری شیعه بوده، و از شعارهای برجسته و پرصلابت پیروان راستین حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و یاران فداکار آن حضرت «یالثارات الحسین» است؛ یعنی: ای خون خواهان حسین، به پا خیزید.

 

این کتاب در سه فصل با عناوینی همچون «اهمیت و جایگاه زیارت عاشورا در آموزه های دینی»، «راز پیوند عاشورا و مهدویت در زیارت عاشورا» و «کارکردهای مشترک عاشورا و مهدویت» تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

در بخشی از کتاب با عنوان عدم بیعت با دولت های طاغوتی می خوانیم: «از ارکان نهضت عاشورا، عدم پیروی از حکومت های طاغوت و عدم پذیرش ذلت بود. اباعبدالله علیه السلام در سخنان ارزشمند خود فرمودند: به خدا سوگند، نه مانند ذلیلان با آنان بیعت می کنم و نه مانند بردگان فرار می کنم... دور باد که ما زیر بار ذلت برویم.

 

فرزند برومندش حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز بیعت هیچ ظالم و طاغوتی را بر گردن ندارد؛ چنانچه از امام مجتبی علیه السلام نقل شده است: هیچ یک از ما ائمه نیست جز آن که بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را(از روی تقیه) بر عهده داریم، مگر قائم(ما)... تا زمانی که خروج کند. این امر به این دلیل است که بیعت احدی بر گردن او نباشد. او نهمین فرزند از فرزندان برادرم حسین علیه السلام است».

 

پژوهش حاضر با نظرداشت دو حادثه تأثیرگذار تاریخی یعنی قیام عاشورا و نهضت مهدوی بر آن است تا افزون بر کشف اشتراکات این دو واقعه، راز پیوند‌ آنها را نیز پژوهیده و هم پوشانی اهداف آن دو نهضت و صاحبانشان را عیان سازد.

 

این که امام عصر عجل الله تعالی فرجه در فرازی از زیارت عاشورا با وصف «امام منصور» مورد اشاره قرار گرفته است، از آن روست تا حق سبحان او را از برای نهضت بخشی مظلومان جهان با شمشیر عالم گیرش آماده ساخته و به عنوان «ولایت ثار و خون» انتقام شهدای کربلا را از قاتلانشان بازستاند. این مورد در کنار سایر نمونه ها کشف قناعی است از اسرار پیوند حادثه عاشورا و مسأله مهدویت.

 

کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت نوشته محمد پاشایی در سال 1395 با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 7500 تومان در 152 صفحه از سوی انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات