۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۴۷۷۰۲۸

کتاب سبک زندگی رضوی؛ زندگی معنوی در بازار نشر

ششمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان زندگی معنوی از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام چاپ و روانه بازار شد.
کتاب سبک زندگی رضوی؛ زندگی معنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ششمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان زندگی معنوی نوشته محمدتقی فعالی از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام چاپ و روانه بازار شد.

 

در بخشی از دیباچه این کتاب می خوانیم: «مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدی است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی برای بیان رفتارشناسی انسان ها بیان می کنند. دامنه بکارگیری این مفهوم تا جایی رواج یافته که امروزه جانشین بسیاری از مفاهیم و واژگان سنتی شده است.

 

اصطلاح سبک زندگی، پیوند نزدیکی با مجموعه ای از مفاهیم دارد نظیر فرهنگ، جامعه، ذهن، رفتار، معنا، شخصیت، محیط، وراثت، نیاز، سلیقه، مد، منزلت و سنت. مفهوم سبک زندگی از یک سو جزئی ترین رویدادهای حیات بشر و از سوی دیگر تا اعماق وجود آدمی را در بر می گیرد، لذا هم شامل و هم عمیق است.

 

این کتاب در دو فصل با عناوین «رسم بندگی» و «بخشش و نیایش» گردآوری شده است که فصل اول دربردارنده مطالبی همچون تقوا، بایسته اهی اخلاقی و ارتباط با خدا است.

 

فصل دوم کتاب نیز به تشریح مطالبی از قبیل «بخشش»، «دعا و نیایش» و «نتیجه گیری» پرداخته است.

 

در قسمتی از کتاب با عنوان نقش دین در سبک دهی آمده است: در عصر جدید بخش قابل توجهی از مطالعات درباره فنون زیستن، به نقش دین در مفهوم سبک زندگی باز می گردد. یکی از مهم ترین ابعاد مفهوم سبک زندگی این است که دین می تواند به عنوان نیروی برتر، نقش حیاتی در الگوی حیات  و نحوه زیستن آدمیان بر روی زمین ایفا کند.

 

دین به عنوان نظامی از باورها، ارزش ها و رفتارها می تواند به آدمی برای دستیابی به سبک الهی در زندگی کمک کند. در این میان اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

براساس معارف عمیق اسلامی که ریشه در آیات قرآن، احادیث معتبر، مفاهیم مربوط به ادعیه و سیره بزرگان دارد، می توان الگویی برای سبک زندگی در این جهان تعریف کرد، به گونه ای که آدمی را آماده ورود به زندگی ابدی و زیستن بی پایان کند. مفاهیم مربوط به سبک زندگی در منابع اسلامی بسیار فراوان اما به ندرت استخراج شده است.

 

در بخش دیگری از کتاب با عنوان بیماری های سبک زندگی جدید می خوانیم: در حال حاضر بشر با بیماری های مختلف سبک زندگی جدی مواجه بوده و این سبک، نحوه سخن گفتن انسان ها را تغییر داده است. شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و ماهواره با عرضه امکانات نوین، انسان ها را به رفتارهای نابهنجار سوق داده اند.

 

بسیاری از انحراف های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، خودکشی، سرقت مسلحانه، خشونت، آدم ربایی، جرائم سازمان یافته، جرائم اینترنتی، قاچاق انسان و کودک آزاری، معلول همین شیوه زندگی اجتماعی است.

 

امروزه خانواده با آسیب های گوناگونی مانند مشاجره، ضرب و شتم، فرزند آزاری، رضایت نداشتن، مشکلات جنسی، خیانت، تجمل گرایی رو به رو شده که بسیاری از آنها در اثر اتخاذ الگوی نادرست زیستن به وجود آمده است.

 

ششمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان زندگی معنوی نوشته محمدتقی فعالی از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام با شمارگان 2000 جلد و به قیمت 16000 تومان در 192 صفحه منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات