۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۷۶۹۹۹

حجاب و عفاف؛ عامل تثبیت امنیت روانی و اجتماعی جامعه

با توجه به جمعیت بانوان و دختران در جامعه و گسترش هجمه های فرهنگی دشمن که این قشر را هدف قرار داده است، می توان گفت تربیت صحیح فرزندان، بصیرت افزایی و فرهنگ سازی، تبیین ارزشها و معرفی الگوها راه مقابله با این هجمه ها و آسیبهای اجتماعی است که کانون خانواده، مراکز آموزشی معلمان و دستگاه های فرهنگی در این زمینه نقش دارند.
حجاب و عفاف

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه مطرح است و در آیات قرآن همچون سوره احزاب، انفال و نور به حجاب و عفاف زنان پرداخته شده است که این مهم اهمیت موضوع حجاب و عفاف را می رساند.

پوشش اسلامي براي زنان از ضروريات دين اسلام و به معناي پوششي معقول براي جلوگيري از فساد و حفظ کرامت زن است، خانواده هایی که به مسأله حجاب و عفاف اهمیت می دهند، دارای زندگی محکم تر بوده و کانون خانواده آنان در برابر هجمه های فرهنگی مصون است.

حجاب آثار فردی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد و در این جهت می توان به آرامش روانی جامعه، حجاب و مصونیت، حفظ بنیاد خانواده، جلوگیری از نفوذ دشمن و افزایش فعالیت در جامعه اشاره کرد.

توجه و اهمیت به امر حجاب و عفاف افزون بر رعایت و حفظ ارزشها، در ارتقای جامعه ای سالم و پویا اثرگذار است و امنیت روانی و اجتماعی را برای افراد به وجود می آورد چراکه در سایه حجاب و عفاف کرامت انسانی افراد حفظ و جلوی انحرافات گرفته می شود.

با توجه به اینکه حجاب و پوشش مناسب زنان، زمینه آسیب پذیری مردان را کم می کند، جلوی بسیاری از انحرافات اجتماعی را می گیرد، امنیت و آرامش را که در ابعاد گوناگون زندگی انسانها نقش آفرین و حق هر فردی است نیز در سایه حجاب و عفاف محقق می شود.

حجاب مصونیت است نه محدودیت و افراد در سایه حفظ حجاب خویش می توانند در عرصه های گوناگون جامعه نقش آفرینی کنند و افزون بر حفظ سلامت جامعه، زنان با پایبندی به اصول حجاب و عفاف نقش بسزایی در تربیت صحیح فرزندان خود می توانند ایفا کنند و بهترین الگوی تربیتی برای فرزندان خویش باشند.

فرهنگ سازی راه مقابله با بی حجابی و بدحجابی است

فعالیت دشمن در عرصه حجاب و عفاف و کمرنگ کردن ارزشها بین بانوان به ویژه نسل جوان از هجمه های سنگین فرهنگی بوده که همچنان در حال گسترش است و دشمن با استفاده از ابزارها و روشهای گوناگون در پی ضربه زدن به فرهنگ اسلامی است، راه خنثی سازی این هجمه های دشمن تحکیم ارزشها در جامعه به ویژه بین خانواده ها است.

زنان، مادران و دختران ایرانی با پایبندی به ارزشها و تقویت این مهم در نهاد خانواده این فرهنگ و ارزش را باید در جامعه تقویت کرده و در این راستا هجمه های دشمن را خنثی کنند.

با توجه به پوشش جامعه امروز، افزون بر نقش تربیتی مادران و نهادهای فرهنگی در تقویت فرهنگ حجاب و عفاف، امروزه نیاز است تولیدکنندگان لباس با تولید لباسهایی درخور شأن جامعه اسلامی گامی مؤثر در جهت ترویج فرهنگ حجاب بردارند.

در اینجا ضروری است نظارتی به موقع و صحیح بر تولید پوشاک و توزیع آن صورت گیرد، چرا که اگر سری به بازار پوشاک در شهرهای مختلف بزنیم، وجود لباسهای نامناسب خود اقدامی اشتباه در رواج بی حجابی است و با وجود نگرانیهای فراوانی که در این حوزه مشاهده می شود، با تولید لباسهایی در خور جامعه اسلامی می توان این نگرانیها را کاهش و مردم جامعه را به سمت ارزشها تشویق و هدایت کرد.

ماهواره ها، شبکه های اجتماعی و تولید لباسهایی که بی حجابی و بدحجابی را در جامعه رواج می دهند، از ابزارها و راه های رواج بدحجابی هستند و دشمن در این زمینه از هر فرصتی استفاده می کند که به کانون خانواده ها ضربه بزند، بنابراین حفظ حجاب سنگر مهمی برای جلوگیری از گسترش دسیسه های دشمن در این زمینه است.

دشمن در قالب رواج بی بند و باری و بدحجابی به دنبال کمرنگ کردن حیا در جامعه بوده که در سایه رواج توطئه دشمن، دیگر آسیبهای اجتماعی رواج خواهد و این آسیبها در سایه غفلت و بی توجهی گاهی اوقات ناخواسته زیانهایی برای افراد، خانواده ها و جامعه در پی دارد که پس از ضربه زدن و یا ضربه خوردن از این آسیبها انسان متوجه اشتباهات ناخواسته ای شده که حاصل برنامه ریزی دقیق دشمن، ناآگاهی و خود فرد و غفلت خانواده ها است.

تبیین فرهنگ حجاب و عفاف نیاز ضروری جامعه است

بنابراین، هر اندازه که فعالیت و هجمه های دشمن گسترده است، باید برنامه ریزی فرهنگی ما و آگاه سازی مردم نیز گسترده تر باشد، فرهنگ حجاب و ضرورت توجه به مسأله عفاف موضوعی همیشگی است، فرهنگ سازی در این زمینه باید به صورت دائم صورت گیرد و همه نهادها، دستگاه های اجرایی، مدارس، دبیرستانها، دانشگاه و اصحاب رسانه در این زمینه می توانند به خوبی ایفای نقش کنند.

با اطلاع رسانی به موقع، آگاه سازی خانواده ها، بصیرت افزایی در جامعه به ویژه بین نسل جوان و دختران باید جلوی هجمه های دشمن را گرفت و از گسترش بی حجابی، بدحجابی و بی بند و باری که هدف دشمن برای ضربه زدن به جامعه و از بین بردن ارزشها است، جلوگیری کرد.

بیشترین انحرافات متوجه دختران رده سنی نوجوان و جوان است

پدر و مادر، فرزندان را برای تربیت و باسواد شدن به مدرسه می فرستند که برای آینده جامعه مفید باشند، پیشتر پدران و مادران همین دانش آموزان این مراحل را طی کردند و برخی موفق شده و برخی افراد در راستای انتخاب مسیر اشتباه با شکست روبرو شده اند.

بر اساس گزارشات در جامعه ای که زندگی می کنیم تاکنون 40 هزار نسل آمده و رفته است، دوران کودکی، نوجوانی و پیری را سپری کردند و نسلها جایگزین آن شده اند در این دوران آسیبها و خطرات با توجه به زمانها متفاوت بوده و نحوه مقابله با این آسیبها نیز تفاوت داشته است.

با توجه به گستردگی هجمه های دشمن جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ سازی، بصیرت افزایی بین نسل جوان به ویژه دختران در برابر آسیبهای اجتماعی دارد.

برای نقش آفرینی نوجوانان وجوانان، مفید بودن برای آینده کشور و مصون سازی آنان در برابر آسیبهای اجتماعی با بصیرت افزایی باید در عرصه تربیتی از ابتدا برای آنان هدف، اشتیاق، ذوق برنامه ریزی، تلاش را معنا کرد اعتماد به نفس نوجوان و جوان جامعه را تقویت ساخت.

امروز نسل جوان و نوجوان ما برای رسیدن به برنامه ها، اهداف خویش در پی کسب راهی کوتاه و سریع برای دستیابی به آن هستند و متأسفانه شاید غفلت در تربیت در این زمینه نقش داشته است.

در طول تاریخ همواره ثابت شده است برخی از همین دانش آموزان در طول زندگی در مقاطع مختلف ترک تحصیل می کنند، برخی به سراغ ازدواج می روند، برخی شرایط ادامه تحصیل را از دست می دهند و برخی نیز به سرچشمه های معرفت می رسند، این افراد باید مواظب آسیبها و هجمه هایی که سر راهشان قرار می گیرد، باشند.

انسان موجودی اجتماعی است و به صورت فطری به وجود دوست نیاز دارد، والدین باید فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که مادر را به عنوان اولین دوست خود انتخاب کنند تا جلوی آسیبهای اجتماعی گرفته شود و پس از آن معلم باید علاوه بر تعلیم دانش آموز به نقش تربیتی خود توجه ویژه داشته باشد.

وسوسه های شیطانی از جمله مواردی است که مانع دستیابی دانش آموزان به سرچشمه کمالات مادی و معنوی می شود، چرا که شیطان فریبنده  و مکار است و با زیبا جلوه دادن موارد زشت و ناپسند می خواهد انسان را فریب دهد و از مسیر تعالی انحراف سازد، منظور از شیطان می تواند وجود یک دوست منحرف، همکلاسی، جنس مخالف و هر فرد دیگری باشد، برای جلوگیری از این آسیبها باید بصیرت افزایی و هوشیاری صورت گیرد.

نتیجه:

با توجه به تهاجمهای فرهنگی و خلأهای موجود جامعه بانوان به ویژه رده سنی جوان و نوجوان نیازمند الگوبرداری از اسوه حسنه است.

با معرفی الگوها، بصیرت افزایی، هوشیاری و آگاه سازی بین دختران از دوران کودکی در کانون خانواده و سپس مدرسه جلوی رواج بی بندو باری، آسیبهای اجتماعی و انحرافات گرفته می شود.

دشواری امر تربیت و مصون سازی نسل نوجوان و جوان در برابر آسیبهای اجتماعی، با استفاده از روشهای دینی تربیتی، بهره مندی از تعالیم دینی و آشنا سازی آنان با سبک زندگی اسلامی و سیره زندگی اهل بیت(ع) که بهترین الگو برای آحاد مردم هستند، آسان می شود./704/9459/ب1

فاطمه ملکی
ارسال نظرات