۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۷۶۸۲۰
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تبیین کرد؛

نقش رسانه ها در شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رسانه های گروهی مشمول قاعده همنشین خوب و بد می شوند و از نظر محیطی بر فرزندان ما اثر گذار هستند، به تبیین نقش رسانه ها در شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان پرداخت.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین تراشیون، استاد حوزه علمیه قم امشب در شبستان نجمه خاتون(س) آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه انسان موجوی ناشناخته با توانمندی ها و استعدادهای بی نظیری است که تاکنون کسی قادر به شناخت دقیق او نشده است، گفت: فرزندان ما دارای توانایی ها و توانمندی های کم نظیری هستند که باید این توانمندهای شناسایی شده و به مرحله بروز و شکوفایی برسد.

وی افزود: یکی از وظایف پدران و مادران شناخت ابعاد و توانمندی های بالقوه فرزندان است تا آنها بتوانند انسانی مفید برای جامعه دینی و اسلامی باشند؛ زیرا اگر توانمندی ها شناخته نشود انسان به موجودی بی فایده و بی هدف تبدیل خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهید مطهری کتابی را با عنوان تعلیم و تربیت اسلامی نوشته اند، گفت: در این کتاب شهید مطهری معنای تربیت را شکوفا کردن و کشف توانمندی فرزندان از سوی والدین معنا کرده و می فرمایند که تربیت شکوفا سازی استعدادهای بالقوه فرزندان است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید براینکه تمامی صفات خوب مانند گنجی خدادای در فرزندان ما نهفته است که والدین وظیفه دارند این گنج های نهفته را کشف کرده و شکوفا سازند، گفت: برای شکوفا کردن استعدادهای فرزندان راه های زیادی وجود دارد که یکی از این راه ها هم نشینی با انسان های خوب و تربیت یافته است.

وی افزود: برای فرزندان خود دوستانی خوب، نوع دوست و تربیت یافته را انتخاب کنیم زیرا دوستان به اندازه وراثت و خانواده در امر تربیت انسان مؤثر هستند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بیشتر ویژگی ها منفی وراثتی نیست بلکه در اثر هم نشینی به انسان منتقل می شود و رسول خدا(ص) می فرمایند که«مثل هم نشین بد مثل آهنگری است که در همسایگی تو است و اگر چه به تو آهن نمی فروشد ولی بوی بد آن آهنگری به تو نیز می رسد».

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون ادامه داد: رسول خدا(ص) همچنین در مورد هم نشینی با انسان های خوب و شایسته می فرمایند که«مثل هم نشین خوب برای تو مثل عطر فروش است که اگر چه به تو عطری نمی فروشد ولی بوی خوب او به تو نیز می رسد و تو را خوشبو می کند».

وی افزود: حتی رسانه های گروهی مشمول قاعده همنشین خوب و بد می شوند و از نظر محیطی بر فرزندان ما اثر گذار هستند و والدین باید همانطور که به انتخاب دوست برای فرزندان خود اهمیت می دهند به انتخاب رسانه خوب به عنوان یک هم نشین تأثیر گذار برای فرزندان خود دقت کنند زیرا کودکان و نوجوان در دوره اثر پذیری بوده و خیلی زود از رسانه الگوبرداری می کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین اگر رسانه ها به عنوان یک هم نشین الگوهای برجسته معنوی و علمی را به کودکان و نوجوان معرفی کنند مانند یک هم نشین خوب آنها را در مسیر شکوفایی و توانمند شدن استعدادها قرار خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه محیط دومین عنصری است که نقش مؤثری در شکوفایی استعدادها و توانمندهای کودکان و نوجوانان دارد، گفت: اگر کودکان و نوجوانان در محیط علمی و معنوی قرار گیرند شوق علم و معنویت پیدا می کنند به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند که باید شور و نشاط علمی و معنوی را در میان نسل جوان و نوجوان تقویت کرد.

وی یادآرو شد: شناخت توانمندی های فرزندان دیگر عامل شکوفا شدن توانمندی آنها است زیرا اگر والدین از توانمندی های فرزندان خود اطلاع داشته باشند به طور یقین آنها را در مسیر شکوفا شدن این توانمندی ها هدایت خواهند کرد./968/پ202/ی

ارسال نظرات