۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۷۶۸۱۴
استاد حوزه علمیه قم:

آرامش مهم ترین عامل رشد و کمال انسانی است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آرامش مهم ترین عامل رشد و کمال انسانی است، ریشه بدخوابی و کابوس های شبانه کودکان را در ترس و استرس ناشی از جدایی و جدا ماندن از والدین دانست.
کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، استاد حوزه علمیه قم امشب در شبستان نجمه خاتون(س) آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه آرامش مهم ترین عامل رشد و کمال انسانی است، گفت: با وجود اینکه زندگی مردم امروز به وسیله پیشرفت علم و تکنولوژی ساده تر شده است اما انسان ها آرامش خود را در زندگی از دست داده اند.

وی افزود: آرامش حلقه مفقوده زندگی انسان عصر حاضر بوده که به دلیل سرعت بیش از حد در همه امور به اضطراب و کابوس همیشگی بدل شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه استرس و اضطراب ناشی از زندگی ماشینی در جامعه کنونی به یک بیماری شایع در میان مردم حتی کودکان تبدیل شده است به گونه ای که کودکان امروزی با وجود داشتن تمامی اسباب رفاهی احساس آرامش نکرده و همواره در اضطراب به سر می برند.

حجت الاسلام عباسی نیا با تأکید بر اینکه متأسفانه در عصر حاضر دوران کودکی برای بچه ها بسیار محدود بوده و فرصت کودکی کردن از نسل امروز گرفته شده است، افزود: زوال دوران کودکی مهم ترین پدیده شایع جامعه جهانی است.

وی با بیان اینکه مهم ترین دغدغه کودکان امروز به دلیل اشتغال والدین، جدایی و جدا شدن از آنها است، گفت: این موضوع به حدی برای کودکان امروز مهم بوده که حتی گاهی به خاطر ترس از این جدایی حاضر نیستند پلک روی هم گذاشته و بخوابند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: همین موضوع و احساس ترس از جدایی موجب شده که کودکان دچار اضطراب شوند و این اضطراب نه تنها آرامش و رشد جسمی کودک را متوقف کرده بلکه زمینه بد خوابی و بی خوابی کودک را فراهم می کند و از آن جایی که خواب با فرآیند رشد شخصیتی و جسمانی کودک ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل بدخوابی ناشی از اضطراب و کابوس فرآیند رشد کودک و آرامش او را مختل و کند می کند.

حجت الاسلام عباسی نیا با بیان این که قرآن کریم خواب را منشاء آرامش و بندگی خداوند قرار داده است، تصریح کرد: انسانی که نخوابد یا کم بخوابد در دراز مدت نه تنها توان بندگی خدا را به لحاظ جسمی از دست می دهد بلکه به لحاظ روحی نیز انسانی بداخلاق، بی حوصله و کم صبر می شود که همین موضوع بر موفقیت یا عدم موفقیت فرد در همه عرصه ها تأثیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: والدین در کنار اینکه به نیازهای مادی کودک توجه می کنند باید به نیازهای معنوی و عاطفی او نیز توجه کرده و سعی کنند همواره در کنار کودک بوده و به او یادآروی کنند که همیشه حامی او هستند تا احساس اضطراب و استرس در کودک از بین برود.

اساد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه کودکی کردن لازمه رشد شخصیتی کودک است، افزود: همانطور که بیان شد زوال دوران کودکی یکی از پیامدهای مهم استرس است؛ بنابراین بهتر است والدین جز به هنگام ضرورت کودک را از خود دور نکرده و این موضوع به ویژه در کودکان زیر هفت سال امری بسیار حیاتی و مهم است.

حجت الاسلام عباسی نیا با بیان اینکه بهتر است اگر کودک اتاق جداگانه ای برای خوابیدن دارد والدین مدتی را با او بستر بروند تا با آسودگی بخوابد، تصریح کرد: بسیاری از کودکان از ترس این که مبادا والدین آنها را در اتاق به هنگام خوابیدن تنها بگذارند برای خوابیدن مقاومت کرده و خواب منقطع و ناآرامی دارند.

وی افزود: بازی کردن با کودک و خسته کردن او، بیان قصه های آرامش بخش و آماده کردن کودک برای خواب با کم کردن نور چراغ ها و خاموش کردن تلویزیون، خودداری از بیان قصه های مهیج و بازی ها پر تحرک و بودن در کنار کودک تا مرحله خواب عمیق و عدم جدا کردن کودک از خود به جز در موارد ضرورت از مواردی است که ضمن تأمین آرامش کودک، اضطراب  و استرس او را درمان می کند.

وی یادآور شد: کودکانی که خواب آرامی داشته و از محبت و حضور والدین در کنار خود بهره مند هستند معمولا از نظر موقعیت های اجتماعی و فردی افراد موفقی بوده و میزان نابهنجاری در این کودکان در مقایسه با سایر کودکان بسیار کم است./968/پ202/ی

ارسال نظرات