۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۴۷۶۴۳۱

گزارش رسا از حاشیه های هجدهمین همایش کتاب سال حوزه

هجدهمین همایش کتاب سال حوزه با برگزاری حواشی جالبی همراه بود؛ گزارش پیش رو حاشیه نگاری خبرنگار رسا از این همایش در شهر مقدس قم است.
همایش کتاب سال حوزه همایش کتاب سال حوزه همایش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هجدهمین همایش کتاب سال حوزه علمیه پنج شنبه هفتم بهمن ماه با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی در قم برگزار شد و با حاشیه های خواندنی نیز همراه بود.

این همایش در حالی در مدرسه امام کاظم(ع) قم آغاز شد که حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه بسیار چشمگیر و پر شور بود و این حضور در بیرون از مدرسه هم به چشم می آمد.

حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و آیات علیرضا اعرافی، محمد غروی، محمد سعیدی، محسن فقیهی و نزدیک به هزار نفر از طلاب و محققان برجسته حوزه علمیه نشان از اهمیت این رویداد پژوهشی در حوزه علمیه داشت.

این همایش که بر خلاف دیگر همایش ها دقیقا در رأس ساعت تعیین شده آغاز شد می تواند از جهات مختلف از جمله پذیرایی ساده با آب معدنی و نظم حاکم بر سالن و رعایت وقت سخنرانان الگویی برای همایش های سطح بالا باشد به خصوص این که برپایی چنین همایش ساده و پر محتوایی در سالن زیبای مدرسه امام کاظم(ع) برپا شده بر جلوه این همایش افزوده بود.

اگر از ظاهر زیبای سالن همایش مدرسه امام کاظم(ع) بگذریم همانطور که از عنوان این همایش انتظار می رفت جو علمی خاصی در فضای همایش و سخن سخنرانان حاکم بود و نشان از دغدغه رشد علمی در حوزه علمیه دارد و ارسال نزدیک به 900 اثر علمی به دبیرخانه همایش نیز نشان از پیشرفت حوزه در عرصه پژوهش داشت که این پیشرف و رشد علمی حوزه را نسبت به گذشته نشان می دهد و با هر کدام از مدعوینی که صحب کردیم این رشد و پیشرفت علمی را مشهود می دانست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سخنرانی خود از هفت آسیبی سخن گفت که پژوهش های حوزوی را تهدید می کند. تامل در آسیب های مطرح شده از سوی سخنران ویژه مراسم حکایت از تیزبینی و اشراف ایشان بر مباحث پژوهشی و آثار ارائه شده دارد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه نیز از نیاز جدی حوزه به تدوین نقشه جامع علمی در عرصه پژوهش سخن گفت و افزود: انتظار است پژوهش های حوزه جنبه بین المللی پیدا کند.

 

در حاشیه برگزاری هجدهمین همایش کتاب سال حوزه حضور پرشمار خواهران طلبه در این همایش نسبت به سال های گذشته جلب توجه می کرد و طبق آماری که دبیر همایش اعلام کرد 51 اثر پژوهشی در این همایش از خواهران طلبه بود که تحسین وی را بر انگیخته بود.

از دیگر نکاتی که می توان در حاشیه این همایش به آن اشاره کرد حضور نیافتن حضرت آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله محسن فقیهی روی سن برای تقدیر از برگزیدگان کتاب سال حوزه بود که علی رغم دعوت از آنان به دلیلی مشغله کاری و کسالت این درخواست را قبول نکردند.

در حاشیه برگزاری همایش کتاب سال حوزه نمایشگاهی از آثار برگزیده و نیز آثار ارسال شده به همایش برپا شده و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

بخش عمومی همایش کتاب سال حوزه تا قبل از اذان ظهر به اتمام رسید و جلسه اختصاصی منتخبان همایش با معاون پژوهش حوزه های علمیه و اهدای لوح سپاس به رتبه های شایسته تحسین این همایش نیز برگزار شد.

از دیگر نکات جالب توجه هجدهمین همایش کتاب سال حوزه استقبال خوب رسانه ها، خبرنگاران و عکاسان خبری بود.

در یک نگاه کلی می توان به این نکته تصریح داشت که این همایش ها می تواند نوعی دغدغه عمومی در طلاب، پژوهشگران و مدیران حوزه علمیه برای رشد علمی و پژوهش محوری حوزه های علمیه ایجاد کند؛ امید می رود در آینده این دغدغه به عمل نزدیک شود و شاهد تولید محتوا های ارزشمند و در خور حوزه در راستای تأمین نیاز های علمی نظام اسلامی و در نهایت پشتیبانی تمدن نوین اسلامی باشیم./843/پ200/ج

 

ارسال نظرات