۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۷۶۴۱۴
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

سخن ناروا از مصادیق ظلم است

استاد حوزه علمیه گفت: ظلم فقط کشتن و غارت کردن نیست؛ بلکه دل کسی را با سخنی نادرست و ناروا شکستن نیز ظلم محسوب می شود.
آیت‌الله فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله فاطمی نیا در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که ظهر امروز در مسجد جامع ازگل برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به خانواده های شهدای آتش نشان و ملت ایران، همچنین طلب پاداش برای این شهدا و صبر برای خانواده های شان از خداوند متعال، گفت: در یکی از ادعیه صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) برای خود از خداوند طلب می کند که نه مظلوم واقع شود و نه انسان ظالمی باشد.

وی در ادامه گفت: ظلم فقط کشتن و غارت کردن نیست؛ بلکه دل کسی را با سخنی نادرست و ناروا شکستن نیز ظلم محسوب می شود؛ ما باید با شناخت مراتب ظلم، آن را درک کنیم؛ در بسیاری از خانواده ها ظلم هایی اتفاق می افتد که نباید از آنها غافل بود.

استاد حوزه علمیه در توصیف غنا تصریح کرد: گاهی ما انسان ها فکر می کنیم به غنا رسیدیم؛ ولی متوجه نیستیم، غنایی که از اندوختن مال و ثروت حاصل می شود، غنای موهوم است و غنای حقیقی نیست و سبب طغیان انسان می شود که امام سجاد از خداوند می خواهد او را از این مقام پست دور نگه دارد؛ جواهرات، پول و اشیای گران بها، تنها حرص و نگرانی از دست دادن آن بیشتر می کند و غنای حقیقی فقط از وصل شدن به محبوب حقیقی حاصل می شود.

وی در ادامه افزود: نگهدار و نگهبان ما اینها نیستند؛ چه بسا کسانی که از این دارایی ها مقدار کمی دارند و خیلی هم راحت زندگی می کنند؛ خداوند عزوجل همیشه حافظ و نگهدار ماست ولی ما فقط بعضی مواقع آن را درک می کنیم؛ قرآن با ظرافت به پیامبر اکرم(ص) می گوید، وقتی که تیراندازی می کردی، در واقع تو تیراندازی نمی کردی؛ در حقیقت کل اتفاقات جهان هستی از سوی خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در باب نماز شب ابراز داشت: اگر کسی قصد نماز شب داشت ولی توان آن را نداشت که نیمه شب بیدار شود و فردای آن روز کارهای زیادی داشت، حداقل در جایی که خوابیده بود با زبان خود خدا را بخواند؛ مثلا یک یا ارحم الراحمین یا اکرم الاکرمین بگوید.

وی در بیان تعییر گفت: این کلمه مشتق از عار و به معنای کسی را به ننگ و عار نسبت دادن است و عمل بسیار نکوهیده ای از نظر روایات است؛ مثل اینکه بگوییم، من دیدم فلانی مشروب خورد یا به مادرش ناسزا گفت؛ روایت داریم این شخص نمی میرد تا همین عمل به سرش بیاید؛ ولی اگر کسی راجع به شخصی تحقیق و مشورت کرد و همچنین نزد قاضی، باید واقعیت را بگوییم و گناهی هم ندارد، مگر اینکه مورد مشورت و سؤال قرار نگیریم.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: تعییر یعنی بدون هیچ مصلحت و بدون داعی عقلی و شرعی، عیب کسی را فقط برای سرگرمی بگوییم؛ چون شاید گناهی کرده و بین خودش و خدا توبه کرده باشد؛ پس گفتن آن اشتباه است؛ مگر اینکه قرار باشد عده ای از ناحیه آن اشتباه، متضرر شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در باب مسأله غیبت کردن گفت: اگر به ما ظلمی شد و حقیقت را گفتیم و یا مورد مشورت قرار گرفتیم، آن غیبت نیست؛ غیبت بدون داعی عقلی و شرعی عیوب مردم را گفتن است، که گناه بزرگی می باشد؛ اگر برای حلالیت گرفتن فتنه ای به پا نمی شود، باید از صاحب آن حلالیت بگیریم، در غیر این صورت باید برای خودمان و آن شخص طلب استغفار کنیم؛ مثلا کسی که نماز نمی خواند و خودش هم می گوید؛ چون خودش برای شخص خودش حرمت نگه نداشته؛ اگر از این کارش بگوییم غیبت محسوب نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید خیلی مراقب زبان مان باشیم، چون بازگویی همه شنیده ها درست نیست و ممکن است آبروی کسی ریخته شود./202/966/ب1

ارسال نظرات