۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۴۷۶۳۹۹
قائم مقام وزیر بهداشت:

تحول در نظام سلامت مرهون حمایت های رهبری و مراجع است

قائم مقام وزیر بهداشت تحول در نظام سلامت را مرهون حمایت های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید دانست.
فرزندان حوزه در عرصه سلامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت ظهر امروز در همایش« فرزندان حوزه در عرصه سلامت» که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد با بیان این که خدمت رسانی بدون منت به اقشار مختلف جامعه وجه مشترک جامعه پزشکی و روحانیت است، گفت: همانطور که روحانیت سلامت روح انسان ها را تأمین می کنند، پزشکان نیز با سلامت جسم انسان زمینه تعالی او را در مسیر بندگی خداوند فراهم می کنند.

وی با اشاره به این که در طول تاریخ روحانیت نقش مهمی در نهادینه کردن ارزش های مختلف در جامعه داشته اند، افزود: مشارکت این قشر در عرصه سلامت نیز می تواند زمینه تعالی و ارتقای سطح سلامت و فرهنگ بهداشت عمومی را در جامعه ایجاد کند.

قائم مقام وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه نقش جامعه روحانیت در اطلاع رسانی از فرهنگ بهداشت و رعایت آموزه های بهداشتی بسیار مهم است، تصریح کرد: یکی از عواملی که زمینه تحول  نظام سلامت را در کشور فراهم کرد؛ حمایت های رهبری و مراجع عظام  از  این طرح ها بود و اگر این حمایت های نبود قطعا تحول در این حوزه نیاز به زمان بیشتری داشت در حالی که حمایت رهبری و علما زمینه تحول در حوزه سلامت را تسریع کرده است.

حریرچی با اشاره به این که ارتقای سطح سلامت جامعه نیازمند تغییر مؤلفه های سبک زندگی در میان مردم است، گفت: براساس آموزه های اسلام آسیب رساندن به بدن جایز نیست؛ بنابراین انسان باید از هرکاری که موجب آسیب رساندن به بدن می شود پرهیز کند.

وی افزود: از آن جایی که کشیدن سیگار، مصرف غذاهای ناسالم و چرب و رعایت نکردن فرهنگ تغذیه سالم و بهداشت عمومی زمینه ساز آسیب به بدن می شود، انسان مؤمن باید از مصرف این غذاها پرهیز کند و روحانیت به عنوان سفیران سلامت می توانند در عرصه بهداشت نیز معروف ها را به مردم معرفی کرده و آنها را از انجام رفتارهایی که موجب آسیب به بدن شده نهی کنند تا فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در عرصه سلامت نیز اجرا شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به شیوع بیماری هایی مانند دیابت و سرطان در جامعه تصریح کرد: علت اصلی این دو بیماری مصرف غذاهای نامناسب و تغذیه نادرست است؛ بنابراین اگر روحانیت بتوانند سبک تغذیه و فرهنگ تغذییه مردم را تغییردهند خواهند توانست زمینه ارتقای سلامت جامعه را در کنار پزشکان فراهم کنند و باید دقت کرد که از آن جایی که هزینه درمان این  دو بیماری بسیاری گران بوده پیشگیری از این بیماری ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حریرچی با تأکید بر این که در گذشته از هر هزار کودک 176 کودک تا سن پنج سالگی از بین می رفتند که این رقم در کشور ما به 19 هزار رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر به لطف ارتقای خدمات سلامت عمومی امید به زندگی در کشور از 48 سال در بانوان به 83 سال و در آقایان  به بیش از 76 سال افزایش یافته است.

وی افزود: کشوری مانند آمریکا 20 درصد  از تولید ناخالص ملی خود را به عرصه سلامت اختصاص می دهد و در کشورهای اروپایی این رقم  10 و نیم درصد است در حالی که ایران با جمعیتی کمتر از این کشورها شش و نیم درصد از تولید ناخالص ملی  خود را صرف عرصه سلامت می کند که این موضوع نشان می دهد باید فرهنگ و سبک زندگی مردم در عرصه سلامت تغییر کند و این تغییر قطعا با حمایت و مشارکت روحانیت به عنوان قشر تأثیر گذار در میان مردم با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این که متأسفانه بیش از 10 درصد از مردم کشور ما سیگاری هستند و 10 میلیارد تومان در کشور صرف هزینه خرید سیگار می ‏شود، ادامه داد: امروز الگوهای بیماری های مختلف در کشور بسیار زیاد شده و تعداد ورودی های زندانیان معتاد و مرتبط به اعتیاد بسیار زیاد است و همچنین شیوع مصرف الکل در کشور ما پایین است ولی کسانی که مصرف می کنند میزان مصرف بالاتری از کشورهای اروپایی دارند.

حریرچی با تأکید بر این که در حال حاضر در کشور محتاج یک نهضت فرهنگی برای ارتقای سطح سواد جامعه رد عرصه سلامت و بهداشت هستیم، گفت: در زمینه پیشگیری از بیماریها در کشور مشکلات جدی وجود دارد که روحانیت میتواند خود به عنوان الگوی سلامتی در جامعه مطرح باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این که مردم باید از رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد، رفتارهای جنسی پرخطر، مصرف غذاهای چرب، مصرف بالای نمک و سایر رفتارهای پر خطر خودداری کنند، یادآور شد: مساجد و حوزههای علمیه می‏توانند به عنوان یک پایگاه فرهنگ اسلامی برای توسعه و ترویج فرهنگ سالم بهداشتی جسمی و روحی و اجتماعی و معنوی فعالیت کرده و حامی جریان سلامت در جامعه باشند؛زیرا مردم از قشر روحانی به عنوان مشاوران خود  در عرصه های مختلف حرف شنوی دارند بنابراین روحانیون می توانند در ارتقای فرهنگ سلامت جامعه نقش بی بدیلی را داشته باشند./968/پ202/ج

ارسال نظرات