۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۴۷۶۳۵۹
حجت‌الاسلام کیاحسینی:

خمس بهترین راهبرد تعالی نظام اقتصادی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در خمس پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد، گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده متأسفانه در نظام اقتصادی کشور ایران به این موضوع کم‌تر پرداخته شده است.
خمس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام کیاحسینی در نشست علمی همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه که امروز پنجشنبه هفتم بهمن ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که در دین مبین اسلام الزامات مالی برای انسان‌ها وجود دارد که باید پرداخته شود، گفت: مفسرین زکات در قرآن کریم را اعم از زکات فقهی می‌دانند؛ بنابراین خمس بخشی از زکات قرآنی محسوب شده و پرداخت آن واجب است.

استاد حوزه علمیه قم به بیان تعریف مالیات و خمس پرداخت و اظهار داشت: مالیات عبارت از «پرداخت یک‌جانبه اجباری از جانب فعالان اقتصادی برای دولت‌ها» است.

وی افزود: در تعریف خمس می‌توان گفت هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسب هاى دیگر مالى به دست آورد، چنانچه از مخارج سال خود او و خانواده‌اش زیاد آید، باید خمس، یعنى یک پنجم آن را به مصارف خاص خود برساند؛ بر این اساس در خمس هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری به فعالیت و هزینه‌های مصرفی خانوار از آن کسر می‌شود.

وجوه اشتراک و افتراق خمس و مالیات

حجت‌الاسلام کیاحسینی با اشاره به این که از لحاظ الزام مالی بودن خمس و مالیات با هم اشتراک دارند، بیان داشت: این دو، وجوه افتراق بسیاری دارند که نخستین آن‌ها عبارت از واجب دینی بودن خمس برخلاف مالیات است.

وی ادامه داد: به سبب واجب بودن خمس فرد مکلف می‌تواند خودش آن را به افراد مستحق پرداخت کند برخلاف مالیات که باید به مراکز مشخص‌شده از سوی دولت تحویل داده شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که متعلق خمس معین است، ابراز داشت: موارد مالیاتی تغییرات بسیاری دارد که بیشتر آن‌ها برای تقویت دولت است، افزون بر این خمس را شارع مقدس تعیین کرده، اما مالیات از سوی قانون‌گذار طرح می‌شود.

خمس کاهش دهنده میزان انتقال مالیاتی

حجت‌الاسلام کیاحسینی به تبیین ویژگی‌های خمس پرداخت و عنوان کرد: شارع مقدس خمس را به‌گونه‌ای طرح کرده که خمس به تناسب درآمد مالی فرد مکلف و بدون هیچ‌گونه دشواری پرداخت شود.

وی ادامه داد: هنگامی‌که دولت میزان مالیات را افزایش می‌دهد، افرادی که باید آن را بپردازند سعی در افزایش قیمت‌ها دارند و یا از پیامدهای دیگر آن می‌توان به رواج «زیرمیزی» که در اصطلاح به آن «انتقال مالیاتی» می‌گویند، اشاره کرد؛ به این معنا که واحد مشمول مالیات، مالیات خود را به دیگران انتقال می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خمس دارای حداقل انتقال مالیاتی است، اظهار داشت: افراد مکلف به سبب واجب بودن، ساختار و کاهش هزینه‌ها و فقدان تصاعد شدید در احکام خمس به هنگام پرداخت آن دیگر به دنبال انتقال هزینه‌های آن به دیگران نیستند.

حجت‌الاسلام کیاحسینی در پایان با اشاره به این که در خمس «پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه» وجود دارد، گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده این نوع پرداخت مالیات تنها در ایالت متحده آمریکا و بخش‌هایی از جهان دیده شده و متأسفانه در کشور ایران به این موضوع کمتر پرداخته شده است، اما با توجه به احکام خمس درمی‌یابیم «پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه» به بهترین شکل ممکن در آن وجود دارد؛ بنابراین رواج فرهنگ پرداخت خمس ضرورت دارد./841/پ202/ج

ارسال نظرات