۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۷۶۲۱۰
كارشناس مسائل یمن در گفت و گو با رسا؛

نزدیک شدن نیروهای سعودی به صنعا خیالبافی است/ رسانه‌ها تجاوز به یمن را فراموش کرده‌اند

کارشناس مسائل یمن از بی توجهی رسانه ها نسبت به جنگ یمن انتقاد کرد و گفت: رسانه های سعودی در سایه کم کاری رسانه های وابسته به جریان مقاومت به شانتاژ خبری می‌‌پردازند.
عبدالرحمن راجح، کاشناس مسائل یمن

عبدالرحمن راجح کارشناس مسائل یمن، در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا تاکید کرد که یمن در دوره کنونی شرایط بسیار سختی مواجه است. وی با اشاره به اینکه یمن امروز شاهد جنگ تمام عیاری بین نیروهای مقاومت و ائتلاف سعودی است، گفت: متاسفانه پرونده تجاوز به یمن به فراموشی سپرده شده است و حتی در رسانه‌های محور مقاومت از جمله رسانه های ایرانی نیز تحت الشعاع مسائل دیگر قرار گرفته است.

وی افزود: اکنون در یمن بیش از چهل و پنج جبهه درگیری وجود دارد که شاهد مقاومت اسطوره ای کمیته‌های مردمی و ارتش یمن هستیم. همچنین روزی نیست که حملات هوایی جنگنده های سعودی فاجعه ای را رقم نزند و مردم بی گناهی را به قتل نرساند.

پیشروی نیروهای سعودی در یمن خیالبافی رسانه ها است
این کارشناس یمنی باب المندب، نهم و مناطق مرزی یمن و عربستان را از مهم ترین جبه‌های درگیری در هفته اخیر عنوان کرد و گفت: برخلاف ادعای رسانه‌های عربی، ائتلاف تجاوزگر آل سعود هیچ دستاوردی میدانی نداشته است. بیش از دو سال است که رسانه های عربی مدعی نزدیکی نیروهای ائتلاف به صنعا هستند اما این خیالبافی‌ها هیچگاه رنگ واقعیت نگرفته است.

عبدالرحمن راجح نزدیک شدن نیروهای سعودی به منطقه صعده را دروغ دیگر سعودی‌ها دانست. وی عملیات‌های اخیر متجاوزان یمنی را بی حاصل ارزیابی کرد و گفت: متجاوزان سعودی به همراه برخی مزدوران یمنی و غیر یمنی عملیات‌ گسترده ای را در یمن انجام داده اند اما اغلب این عملیات بی نتیجه بود.

تلفات بالای نیروهای ائتلاف سعودی در باب المندب
وی ادامه داد: پنج ماه پیش آنها مدعی سیطره بر منطقه البقع و مناطقی در صعده شدند درحالی که این خبرها کذب محض بود. در باب المندب و نهم هم شاهد عملیات گسترده سعودی ها و اماراتی ها از دو هفته پیش هستیم که در باب المندب، ذباب و ساحل غربی یمن صورت میپذیرد که رسانه هایشان هر روز خبر پیشروی آنها را مخابره میکنند اما در ائتلاف متحمل تلفات سنگینی از جمله کشته شدن ده فرمانده بود.

این فعال سیاسی  با تاکید بر بی نتیجه بودن عملیات ائتلاف سعودی در باب المندب، تاکید کرد: بوق های رسانه ای خاندان های حاکم در حاشیه خلیج فارس مدعی سیطره بر شهر المخا و ذباب شدند اما هنوز اتفاق جدی نیفتاده است. درست است که در برخی مناطق پیشرفت هایی داشتند اما این پیشرفت ها بسیار محدود بوده و در مقابل تلفات بسیاری داده اند.

عبدالرحمن راجح خاطرنشان کرد: بیش از یک سال است که آنها به منطقه نهم رسیده اند اما پس از آن هیچ پیشرفتی نداشته اند. در همین روزهای اخیر العربیه دروغ بزرگی را منتشر کرد که سعودی‌ها نزدیک فرودگاه صنعا هستند اما به هیچ وجه واقعیت ندارد.

رسانه‌های مقاومت تجاوز به یمن را فراموش کرده اند
وی با انتقاد از کم کاری رسانه‌های حامی محور مقاومت در پوشش اخبار یمن و مقابله با موج سازی رسانه‌های سعودی، گفت: به نظر میرسد رسانه‌های محور مقاومت مانند رسانه‌های غربی جنگ یمن را به فراموشی سپرده اند و همین امر موجب دروغ پردازی، شایعه سازی و شانتاژ خبری رسانه‌های همسو با اشغالگران سعودی شده است.

وی مقاومت ملت بی دفاع یمن در برابر به روز ترین سلاح‌های غربی را دستاوردی بزرگ برای این ملت دانست و افزود: یمن نزدیک به دو سال در محاصره است با این حال توانسته با اقدامات خود دشمنان را غافلگیر کنند. همین چند روز پیش بود که یمنی‌ها توانستند فرمانده عملیات یمنی ـ اماراتی به همراه شمار دیگری از نیروهای متجاوز را در باب المندب به هلاکت برسانند که ضربه دردناکی برای آنان بود.

عبدالرحمن راجح تصریح کرد: در دو سه روز اخیر بیش از ده تن از نیروهای آل سعود در مناطق مرزی مانند عسیر به هلاکت رسیدند. همچنین در شهر شبوه شاهد پیروزی بزرگ ملت یمن بودیم یا در جوف حملات بسیار نیروهای هادی خنثی شد و بیش از صد نفر به قتل رسیده اند. این تنها گوشه ای از دستاوردهای مقاومت یمن است که متاسفانه از چشم رسانه‌های همسو دور مانده است.

عملیات در عمق خاک های سعودی ادامه دارد
این کارشناس سیاسی کاهش پرتاب موشک به مناطق داخلی عربستان را استراتژیک ارزیابی کرد و اظهار داشت: با این وجود عملیات در مناطق داخلی عربستان و عملیات علیه نیروهای متجاوز و مزدور در داخل یمن همچنان به قوت خود ادامه پیدا کرده است.

عبدالرحمن راجح با اشاره به اینکه راه حل‌های سیاسی برای پایان بحران در یمن به بن ست خورده است، گفت: جان کری طرحی را ارائه کرد اما با تغییر دولت در آمریکا این طرح هم به فراموشی سپرده شد و ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل در یمن تلاش های جدیدی را انجام داده تا گفت‌وگوهای سیاسی از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: سعودی‌ها هم از این طرح ناراضی بودند و با کارشکنی‌های خود تلاش کردند زمان بخرند. آنها منتظر آمدن ترامپ و مشاهده رویکرد او در قبال یمن هستند تا براساس آن اقدامات خود را در آینده طراحی کنند. تا کنون سیاست ترامپ در قبال یمن روشن نیست اما از نظر بنده او به دنبال پول است و با حمایت مالی آل سعود و خرید سلاح از آمریکا روند حمایت از تجاوز به یمن به همین منوال ادامه پیدا میکند.

نگاه ترامپ به یمن مانند اوباما خواهد بود
این کارشناس سیاسی با تاکید براینکه ترامپ تلاش خواهد کرد با ترساندن کشورهای عربی سلاح بیشتری را به آنها بفروشد، گفت: منفعت‌های مالی نسبت به منافع سیاسی برای ترامپ در اولویت خواهد بود، این مساله در وهله اول برای رژیم های عربی مناسب خواهد بود اما در بلند مدت مطمئنا به ضرر آنها تمام می‌شود.

عبدالرحمن راجح پایین آمدن قیمت نفت و مشکلات اقتصادی عربستان سعودی را چالش جدی برای این کشور دانست. او با تاکید بر حمایت مشروط ترامپ از آنها در مقابل دفع مبالغ هنگفت، خاطرنشان کرد: سعودی ها با پول مزدورهای زیادی را رهسپار یمن کردند. از کشورهای مختلف و از خود یمن افراد زیادی با انگیزه‌های مالی به جنگ ملت یمن رفتند اما در نهایت این اراده و خواست مقاومت بود که نتیجه داد و تا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: تاریخچه یمن نشان داده است که هیچ اشغالگری نمی‌تواند برای مدت طولانی در یمن حضور داشته باشد. اگرچه جنگ در یمن ادامه پیدا خواهد کرد اما یک خیزش معنوی در یمن در مقابل سعودی‌ها شکل گرفته که مقاومت در برابر آنها برای سالیان طولانی را ممکن می‌کند./983/ب913/ک

ارسال نظرات