۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۷۶۰۵۱
آیت‌الله امین‌خراسانی:

بالاترین مرتبه محبت بین خدا و انسان وجود دارد

استاد اخلاق حوزه بالاترین مراتب عوامل ایجاد محبت را میان خداوند و انسان‌ها دانست و تصریح کرد: خداوند متعال تنها ذاتی است که می‌توان او را شایسته محبت دانست.
امین‌خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد امین‌خراسانی در جلسه اخلاق هفتگی که در دفتر وی برگزار شد، با اشاره به عوامل افزایش محبت نسبت به خداوند به تبیین «تناسب و تجانس»  به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد محبت‌ پرداخت و گفت: با نگرش در احوال انسان‌ها درمی‌یابیم که در فطرت آن‌ها نوعی گرایش نسبت به زیبایی وجود دارد که منشأ آن تناسبی است که بین افراد وجود دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که میان انسان و خدا نوعی تناسب محبت‌ساز وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به آموزه‌های اصیل دینی درمی‌یابیم انسان از این نظر که وجودش تابع وجود خدا بوده و روحش برگرفته از ذات اوست؛ بر این اساس انسان در فطرت خود دارای نوعی علاقه و محبت نسبت به خداوند است.

خداوند منشأ همه زیبایی‌ها

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به این که بالاترین مراتب عوامل ایجاد محبت، میان خداوند و انسان‌ها وجود دارد، بیان داشت: انسان با تدبر در آیات قرآن کریم و روایات درمی‌یابد وجودش وابسته به خداوند بوده و او منشأ احسان، نیکی‌ها و زیبایی است؛ بنابراین خداوند متعال تنها ذاتی است که می‌توان او را شایسته محبت دانست.

وی با بیان حدیث امام صادق(ع) «حبُّ اللهِ اِذا اضاءَ عَلي سرِّ عبدٍ اخلاهُ عَلي كلِّ شاغِلٍ و كلِّ ذكرٍِ سويَ اللهِ والمُحِب أخلَصُ النّاسِ سرّاً لِلّهِ و أصدَقُهُم قولاً و أوفاهم عهداً و أزکهُم عملاً و أصفهُم ذکراً و أعبَدُهَم نفساً» ابراز داشت: محبت خداوند زماني كه باطن و درون بنده‌اش را روشن کند، تمام توجه او را به خداوند جلب می‌کند؛ بر این اساس دوستدار خدای متعال باید از مرحله ایمان زبانی عبور کرده و به رتبه قلبی ایمان برسد، چراکه محِبّ حقیقی کسی است که در خلوت خود خالصانه به عبادت پروردگار پرداخته، راست‌گو بوده و همواره تلاش کند به مراتب عالی بندگی برسد تا درنهایت مورد عنایات ویژه حق‌تعالی قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان به تبیین ویژگی‌های محِبّ حقیقی خداوند پرداخت و عنوان داشت: دوستدار حقیقی کسی است که وجود خویش را برای بندگی خالص کرده و قلبش را از همه رذائل اخلاقی مورد نهی پروردگار پاک کند./841/پ202/ج

ارسال نظرات