۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۴۷۶۰۴۹
آیت الله سبحانی:

انسان درباره چیزی که نمی داند نباید اظهار نظر کند

حضرت ‌آیت الله سبحانی با بیان این که طلبه نباید خود را موسوعه و دایرة المعارف بداند، گفت: طلبه نباید بگوید که حلال مشکلات بوده و از فرش تا عرش را بلد است بلکه وقتی سؤالی از او می شود اگر بلد بود باید پاسخ دهد و اگر بلد نبود باید بگوید که نمی داند.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خرگزاری رسا،حضرت آیت الله جعفرسبحانی از مراجع تقلید 5 بهمن ماه در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی درباره حق خداوند متعال بر بندگان گفت: امام معصوم می فرماید حق خدا بر بندگان است که اگر چیزی را می داند بگوید اما اگر چیزی را نمی داند درباره آن اظهار نظر نکند.

وی افزود: اگر انسان بگوید مسأله ای را نمی داند عیب نیست بلکه افتخار به شمار می رود و دلیل بر این می شود که شخص واقع گرا و حقیقت یاب است اما اگر درباره چیزی که نمی داند ببافد ناشی از ایمان ضعیف است و حتی گفته های قبلی آن اعتبار ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که طلبه نباید خود را موسوعه و دایرة المعارف بداند، اظهار داشت: طلبه نباید بگوید که حلال مشکلات بوده و از فرش تا عرش را بلد است بلکه وقتی سؤالی از او می شود اگر بلد بود باید پاسخ دهد و اگر بلد نبود باید بگوید که نمی داند.

وی ادامه داد: بنده از مرحوم علامه طباطبایی نشنیدم که«انا» بگوید اما از نمی دانم فراوان استفاده می کرد، علم انسان علم لدنی نیست و معصوم هم به شما نمی رود از این رو باید همه به ویژه طلاب به این نکته مهم توجه داشته و آن را رعایت کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که انسان باید در برابر جهل خود خضوع کند، ابراز داشت: اگر انسان بگوید نمی داند عیب نیست و همین سبب می شود که سراغ علم و دانستن برود، این ندانستن باید سبب شود که همت خود را بالا ببریم.

وی عنوان کرد: طلاب با همت خود را برای کسب علم بالا ببرند، در عین حالی که علم انسان به ویژه روحانیت بالا می رود باید تواضع آن هم افزایش پیدا کند، درخت هرچه پربارتر باشد سر به زیرتر است که نشانه کمال به شمار می رود./1323/202/ص

ارسال نظرات