۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۷۵۹۸۵
امام جمعه ارومیه:

عمل گزینشی در نفی یا پذیرش مسائل دینی قابل قبول نیست

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: ایمان انسان باید در مسائل اصلی دین تفصیلی باشد، اینکه در مسائل دینی و اعتقادی به بخشی ایمان آورده و بخشی را منکر شویم قابل پذیرش نیست.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 136 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «اﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻭ ﻛﺘﺎﺑﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻧﺎﺯﻝ کرﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺑﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻯ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻭ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﻮﺩ، ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯﻯ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ».

وی افزود: در این آیات خدای متعال به ایمان تفصیلی مؤمنان یعنی باور به همه اصول و مبانی دینی، انبیا و اولیا الهی(ع) تصریح دارد که هر کس به اصول کافر شود ریشه دینداری را از دست داده و کافر می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: در آیات بعدی به منافقان اشاره می کنند که همواره از روی مصلحت ایمان آورده و هر زمان که شرایط را علیه مسلمانان دیدند ایمان را انکار کرده و کافر می شوند و وقتی شرایط به نفع مسلمانان تغییر کرد ادعای ایمان می کنند و خدای متعال به چنین افرادی وعده عذاب داده است.

وی گفت: ایمان انسان باید در مورد مسائل اصلی و ریشه ای تفصیلی باشد، اما ایمان اجمالی به امور فرعی بلااشکال است، به طور مثال برخی از افراد در هنگام دعا تمام حاجات خود را تک به تک می شمارد و بر اساس روایات خدای متعال چنین دعا کردنی را دوست دارد.

امام جمعه ارومیه توضیح داد: ایمان اجمالی این است که انسان بگوید خدایا به آنچه تو و رسولت مطرح فرموده اید ایمان آورده ام و همین اعتراف کافی است، اما در مسائل اساسی مثل توحید، معاد و نبوت باید یک به یک به زبان آورده و به شکل تفصیلی و مطرح ایمان آورد.

وی با بیان اینکه در فروعات ایمان کلی کافی است، اظهار کرد: اینکه در مسائل دینی و اعتقادی به بخشی ایمان آورده و بخشی را منکر شویم قابل پذیرش نیست، مسلمان باید به تمام انبیا الهی(ع) و اصل کتبی که بر ایشان نازل شده ایمان آورده و هیچ فرقی در بین انبیا و اولیای الهی(ع) قائل نشود هر چند که در رتبه و مقام متفاوت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: کافر شدن به مسائل اصلی دین به مانند این است که فردی مسیر اصلی خود را در جاده گم کرده و کاملا بر عکس مقصدی که در نظر گرفته حرکت کند ولی بی اعتقادی به مسائل فرعی به مانند خروج از جاده اصلی و طی کردن مسیر با جاده های فرعی است که احتمال بی خطر رسیدن به مقصد را کم می کند.

وی با توجه به آیه 137 سوره نساء که به معرفی صفت منافقان می پردازد، ادامه داد: کسی که منافقانه عمل می کنند مدام بر کفر خود می افزاید که هرگز راه هدایت را نیافته و خواست خدا هدایت چنین افرادی نیست و در نهایت با کفر و نفاق خود می میرند.

وی با اشاره به آیه 138 سوره نساء، توضیح داد: کسی که به نفاق دچار شده و با اصل و اساس دین در قلب خود دشمنی دارد نمی توان بر او نام مسلمان نهاد./936/202/ب2

ارسال نظرات