۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۷۵۹۰۴
حجت الاسلام بهجت پور:

پوشیدن لباس بدن نما از مصادیق ابداع زینت است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه قرآن کریم از زنان می خواهد که زینت های خود را در برابر مردان نامحرم آشکار نکنند، گفت: پوشیدن لباس های بدن نما چه در میان زنان و چه در میان مردان از مصداق های ابداع و آشکار کردن زینت است .
حجت الاسلام عبدالكريم بهجت پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز در حرممطهر حضرت معصومه(س) با بیان این که میان زنیت و پوشش تفاوت وجود دارد، گفت: اسلام کلیت و تنوع پوشش را می پذیرد اما روی آنچه حساس بوده و تأکید دارد ابداع زینت است.

وی افزود: ابداع زینت زمینه فساد اخلاقی و جنسی را فراهم می کند به همین دلیل است که اسلام می فرماید ابداع زینت نکنید و همانطور که بیان شد پوشیدن لباس های تنگ و چسبان از مصداق های ابداع زینت محسوب می شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که اسلام به دنبال رفتارهای غیرطبیعی و نامتعارف نبوده بلکه به دنبال پوشش ساده و متعارف است، تصریح کرد: اسلام بندگان را از پوشیدن پوشش های غیر متعارف منع کرده و از مؤمنان می خواهد که از پوشش و زینتی استفاده کنند که جنبه خودنمایی نداشته باشد.

حجت الاسلام بهجت پور ادامه داد: همچنین یکی دیگر از شرایطی که نحوه پوشش زنان را تعیین می کند طمع طرف مقابل است و به عبارت دیگر اگر بدانیم که زن و مردی در ما طمع دارد بنابر بر دستور صریح دین موظف هستیم حتی چهره خود را از این فرد بپوشانیم و این موضوع درباره زنان مورد تأکید بیشتری است.

وی با تأکید بر این که زنان باید از ابداع زینت های خود چه زینت های آشکار و چه زینت های پنهان و باطنی خودداری کنند، ادامه داد: علت اینکه اسلام بر پوشاندن زینت ها تأکید دارد این است که زینت زمینه زیبایی انسان را افزایش داده و همین ایجاد زیبایی ممکن است در عده ای طمع ایجاد کند به همین دلیل قرآن کریم می فرماید که زن باید زینت های خود را بپوشاند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: هر چیزی که زمینه دامن زدن به مباحث جنسی را در جامعه فراهم کند جنبه زینتی داشته و باید از آن پرهیز شود.

حجت الاسلام بهجت پور با اشاره به این که انسان باید میان آراستگی و زینت تفاوت بگذارد، یادآور شد: اسلام با آراستگی مخالف نبوده بلکه با زینت مخالف است و یکی از شرایط تشخیص زینت، جذابیت است یعنی هر چیزی که سبب جذابیت انسان شده و زمینه تمایلات شهوانی و جنسی را فراهم کند جنبه زینت داشته و طبق دستور صریح قرآن در برابر نامحرم باید از آن پرهیز کرد و باید دقت کرد که زن باید براساس کرامت انسانی در جامعه حاضر شود نه بر مبنای جنسیت زیرا حضور جنسیتی زن در جامعه فاجعه بار است./968/پ202/ج

ارسال نظرات