۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۷۵۸۸۰
حجت الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

تربیت اسلامی بدون تربیت فقهی امکان پذیر نیست

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از مهم ترین حقوق کودک بر والدین به ویژه پدر آموزش آداب دین به فرزندان است، گفت: لازمه تربیت اسلامی تربیت فقهی و احکامی کودکان و نوجوانان است.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که تربیت فقهی و دینی از ضرورت های تربیت اسلامی است، گفت: بدون تربیت فقهی و احکامی کودکان و نوجوانان، تربیت اسلامی به صورت کلی امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به این که تربیت فقهی و احکامی فرزندان از فریضه های واجب دین بر پدر است، افزود: قرآن کریم آموزش آداب دین را به کودک یکی از حقوق کودک نسبت به پدر دانسته و از والدین می خواهد که فرزندان خود را با آداب دین آشنا کرده و قرآن کریم را به آنها تعلیم دهند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که عده ای تصور می کنند که با وجود مدارس و روحانیت نیازی نیست که والدین در زمینه تربیت فقهی و احکامی فرزندان اقدام کنند، گفت: اگر والدین در این زمینه قادر به تربیت فرزند خود نیستند باید قبل از سن تکلیف یک روحانی معتمد را به فرزند خود معرفی کرده و از این روحانی بخواهند که در امور دینی راهنمای فرزندشان باشد.

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که متأسفانه امروز عده زیادی از نسل جوان به دلیل غفلت والدین از مبحث تربیت فقهی و احکامی، حتی احکام مختص به خود را نمی دانند، افزود: تربیت فقهی و احکامی کودک باید قبل از سن بلوغ آغاز شده و به مرور زمان مباحث فقهی به کودک آموزش داده شود و این موضوع در دختران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: همچنین والدین در زمینه تربیت فقهی پسران نباید کوتاهی کرده و باید قبل از سن تکلیف معارف و احکام لازم را به پسران آموزش دهند.

این محقق حوزوی ادامه داد: متأسفانه والدین تصور می کنند که سن تکلیف آغاز یادگیری احکام و تکلیف دینی است در حالی که این تصور غلط بوده و سن تکلیف آغاز عمل و واجب شدن تکالیف است نه یادگیری آن؛ به همین دلیل آموزه های دینی باید قبل از سن تکلیف به فرزندان آموزش داده شود.

حجت الاسلام تراشیون یادآور شد: تربیت فقهی فریضه خداوند بر والدین است به همین دلیل اگر والدین در این زمینه کوتاهی کرده و با این کوتاهی زمینه انحراف فرزندان خود را فراهم کنند باید در روز قیامت به دلیل این کم کاری در پیشگاه خداوند پاسخگو و مسؤول باشند./968/پ202/ج

ارسال نظرات