۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۴۷۵۸۴۳
آیت الله مکارم شیرازی:

بازاریابی شبکه ای، نیروی جوان را از تولید و تحصیل به بیراهه می کشاند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از بازاریابی شبکه ای، گفت: این بازاریابی ها هزاران نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می کشاند و آن ها را به یک واسطه حقیر مصرف گرا تبدیل می کند یعنی جوانان به جای این که نیروی مولد باشند واسطه مصرف می شوند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت های بازاریابی شبکه ای گفت: اساس تمام بازاریابی های شبکه ای و هرمی یکی است.

وی افزود: همه این موارد روی یک هرم دور می زند، همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می کنند، در حساب اعداد تصاعدی و در هندسه شکل هرم است، همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می کنند و اگر تفاوتی وجود دارد در مسائل حاشیه ای و غیر مربوط به ماهیت آن ها است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که همه این ها از یک روش استفاده می کنند و مسائل دیگر در حاشیه است، اظهار داشت: بی خود می گویند این ها متفاوت و دو رقم هستند، همه این ها یکی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: مشتری های این بازار غالبا کالا را برای نیاز نمی خرند که خیال کنیم این بازاریابی است و اجناس مصرف می شود باید توجه کرد که این ها برای نیاز نمی خرند بلکه برای این که در صف بازاریاب ها قرار گیرند خرید می کنند نه این که به متاع نیاز داشته باشند تا بگوییم این کار کمکی به مصرف کالا است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این خریدها برای سودهای کلان حق العمل و پورسانت است، ابراز داشت: در واقع همه فروشنده هستند نه خریدار، هرچه هرم پیش رود خودشان هستند و غیر از آن ها کسی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: این بازاریابی ها هزاران نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می کشاند و آن ها را به یک واسطه حقیر مصرف گرا تبدیل می کند یعنی جوانان به جای این که نیروی مولد باشند واسطه مصرف می شوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آمارهای منابع معروف خارجی و داخلی نشان می دهد که تنها عدد کمی از آن ها سود کلان می برند و اکثریت قاطع که گاه تا 99 درصد پیش می رود محروم ها و ناکام ها هستند؛ این کار قطعا مصداق اکل مال به باطل است.

وی اضافه کرد: توجیهاتی که برای آن می کنند واقعیت ندارد و شبیه توجیهات حلیه های رباخواران است، برخی آن را شبیه نوعی بخت آزمایی و قمار می دانند اما ما می گوییم قماری است که چند قمار باز حرفه ای در برابر عده کثیری قمار باز ناشی قرار دارند، کسانی که در رأس هرم قرار دارند قماربازهای حرفه ای هستند و کسانی که در پایین قرار دارند همانند قماربازان ناشی هستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر دلیلی بر حرمت این کار نباشد جز این که سبب ضرر و زیان گروه زیادی می شود کافی است، گفت: در این صورت حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد، وقتی حاکم می بیند نظام جامعه در حال گرفتار شدن است باید از حق حکومت خود استفاده کند و جلوی آن را بگیرد.

وی افزود: به تصدیق محققان اداره کنندگان بازاریابی شبکه ای غالبا همان هرمی ها وگلد کوئیست ها هستند، غالبا همان ها هستند اما لباس عوض کرده اند، متأسفانه اخیرا اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان داده اند و فتوا بر جواز گرفتند و وزارت صنایع و معادن به دلایلی که روشن است به آن دامن می زند./1323/202/ص

ارسال نظرات