۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۴۷۵۸۲۵
امام جمعه موقت تهران:

آیت الله خسروشاهی از گنجینه‌های حوزه بود

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی گفت: در میان شاگردان علامه آیت الله خسروشاهی نیز حضور داشتند که از گنجینه‌های حوزه به شمار می‌رفتند، ایشان نمونه یک انسان اخلاق‌مدار بود، انسان اگر اهل تقوا و ایمان باشد خداوند هدیه‌هایی همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را به او می‌دهد.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران ظهر امروز در مراسم ترحیم آیت الله خسروشاهی که در حوزه علمیه مروی برگزار شد با عرض تسلیت به ساحت مقدس امام عصر(عج) برای ارتحال این عالم ملکوتی اظهار داشت: این ارتحال جانسوز باید به تمام حوزه‌های علمیه به طور خاص به حوزه علمیه علامه طباطبایی و مروی تسلیت گفت.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی یکی از اساتید آیت الله خسروشاهی بود، علامه وقتی به قم رفتند متوجه شدند که حوزه‌های علمیه قم در چند محور دچار مشکل هستند، ابتدا اینکه حوزه‌های قم قرآن محور نیست و دروس دیگر هم حول قرآن نمی‌باشد، از طرفی دیگر حوزه‌های قم اخلاق محور نمی‌باشد، همچنین علامه معتقد بود در حوزه‌های قم احادیث و روایات اهل‌بیت(ع) در حد بازکویی واجبات است و در بخش‌های اخلاقی و عرفانی استفاده نمی‌شود.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: علامه طباطبایی در مواجه با این شرایط خود را موظف دید تا در شرایط تغییراتی را حاصل نماید، از این رو قرآن را در حوزه قم شکوفا کرد و در همین زمان تفسیر المیزان را نوشت، مهم‌ترین عملکرد ایشان این بود که شاگردانی را در راستای معرفت و اخلاق تربیت کردند که می‌توان از آن میان به آیت الله خوش‌وقت، آیت الله خسروشاهی، آیت الله پهلوانی و... نیز اشاره نمود.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی یادآور شد: علامه در راستای اهداف خود در حوزه افراد با اخلاق زیادی را تربیت کردند، در همین زمینه شهید بهشتی گفت من وقتی فلسفه خواندم ارضا نشدم و پس از آنکه به خدمت علامه رفتم فلسفه را با تمام وجود فهمیدم و درک کردم.

وی افزود: در میان شاگردان علامه آیت الله خسروشاهی نیز حضور داشتند که از گنجینه‌های حوزه به شمار می‌رفتند، ایشان نسبت به حکمت، منطق، عقلانیت و.. آگاهی لازم را داشتند، آگاهی وی تا جایی بود که نسبت به مسائل روز آشنا و توانایی اظهار نظر را داشت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه کار اصلی امروز حوزه احیای قرآن است، خاطرنشان کرد: یکی از التیام بخش‌ترین قسمت‌های و دست‌آوردهای قرآن این است که در مقابل دردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... شفا بخش است پس همیشه باید به قرآن رجوع کرد، البته در رجوع به قرآن هم باید استغفار نمود زیرا کسی که به قرآن رجوع می‌کند نباید ظالم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی ابراز داشت: یکی از راه‎‌های ترقی و پیشرفت علم است، علوم انسانی نیز با حجاب ما عجین شده و باید از آن بهره لازم را گرفت و نسبت به دیگران خشوع داشت، حضرت عیسی(ع) رو به حواریون فرمودند" بگذارید پاهای شما را بشورم" و شما هم این کار در قبال دیگران انجام دهید تا تواضع بر شما حاکم شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی زن زندگی‌ها را به هم ریخته است، تصریح کرد: ما نباید در شرایط فعلی به مسائول سیاسی و دعاوی قدرت بپردازیم، در برخی مدارس دانش‌آموزان اصل دین را هم منکر می‌شوند و این نشان از ضعف ما دارد و باید با این افراد رفاقت کنیم و آگاهی لازم را به آنها دهیم.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: آیت الله خسروشاهی نمونه یک انسان اخلاق‌مدار بود، انسان اگر اهل تقوا و ایمان باشد خداوند هدیه‌هایی همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را به او می‌دهد، اگر انسان با تقوا باشد خدا نیز به او نوری فراوان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در پایان گفت: آیت الله خسروشاهی در وصیت‌نامه خود اشاره داشتند نماز‌شان را قضا کنند، وقتی این عالمان ربانی اینگونه در مورد نماز خود می‌گویند ما باید در رابطه با نماز خود چه بگوییم، نماز عشق است و اگر نمازگزار بداند که هنگام خواندن نماز خدا او را می‌بیند هیچگاه از نماز دست برنمی‌دارد./816/پ202/ص

ارسال نظرات