۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۷۵۸۲۳
با رویکرد نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی؛

همایش سراسری نماز استان خوزستان برگزار شد

همایش سراسری نماز استان خوزستان با رویکرد نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی با حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، علمای خوزستان و مسؤولان استانی در استانداری خوزستان برگزار شد.
اجلاس نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، همایش سراسری نماز استان خوزستان با رویکرد نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی، ظهر امروز با حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، علمای خوزستان و مسؤولان استانی در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد.

براساس این گزارش، این مراسم نخست با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی قاری بین المللی قاسم مقدمی آغاز شد و در ادامه جمال عالمی نیسی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با اشاره به این که برای برقراری ارتباط نیاز به 4 مؤلفه است، اظهار داشت: ارسال کننده پیام، گیرنده، کانال ارتباطی و بازخورد این چهار مؤلفه هستند و می توان گفت که ارسال کننده انسان، خدا گیرنده، نماز کانال ارتباطی و بازخورد آن اثری است که نشانه های نماز در انسان ایجاد می کند.

نیسی گفت: نماز احساس نزدیکی به خداوند و راه وصل به او است و در واقع حلقه عشق به خداوند به شمار می آید که اگر براساس شرایط آن یعنی قلب پاک و خلوص نیت اقامه نماز آثار آن در جامعه و فرد تجلی خواهد یافت.

بنابراین گزارش، سید موسی بلادیان، رئیس ستاد اقامه نماز خوزستان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران مدافع سرسخت ارزش های اسلامی است، اظهار داشت: بسیاری از جوانان ها و نوجوان های با اخلاق از سهل انگاری نسبت به نماز پرهیز می کنند.

بلادیان با بیان این که درخصوص نماز نباید کوتاهی کرد چراکه در قیامت همه باید پاسخگوی خداوند باشند، خاطرنشان کرد: از همه فعالان عرصه نماز که در این مسیر قدم برمی دارند تشکر می کنم.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز، با بیان این که زوال و نابودی یک جامعه زمانی است که نماز را ضایع کند و این مسأله در قرآن کریم به آن اشاره شده است، ابراز داشت: اقامه نماز مهم ترین رسالت حکومت دینی است.

این جمعه موقت اهواز با اشاره به این که در نظام اسلامی صرفا منبر، موعظه و رسانه نیست، تأکید کرد: بخش های از مسأله نماز احتیاج به دستورات حکومتی و صدور بخش نامه ها دارد؛ در مورد نماز نیازمند به برنامه ریزی هستیم.

این مقام مسؤول با اشاره به این که اقامه نماز در ادارات سبب کاهش ناهنجاری ها در این بخش خواهد شد، خاطرنشان کرد: در زمینه جاده ها یک مسجد خوب ساخته شود؛ چراکه بر نمازگزار تاثیر دارد و سبب بالا رفتن امنیت در جاده ها می شود.

در ادامه گزارش، محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این که درخصوص مسأله تمهید نسبت به نماز باید ساده ترین و کم هزینه ترین شرایط برای کسانی که می خواهند نماز را اقامه کنند، مهیا کرد، و به عبارت دیگر آسان سازی کرد، بیان داشت: باید هر کس که برای ترویج فرهنگ نماز فعالیتی را انجام داده تشویق شود؛ چرا که اینها در مقابل شیطان‌های داخلی و خارجی به این فریضه کمک می‌کنند.

با اشاره به این که در حوزه نماز باید به 5 واژه پرداخته و عمل شود که به ترتیب تبلیغ، تعلیم، تمهید، تمجید و تعمیق هستند، بیان داشت: هر کدام از ما در هر جایگاهی نسبت به نماز وظیفه تبلیغی و ترویجی داریم و در قرآن خداوند توصیه بسیاری کرده که نسبت به نماز خود و دیگران مسؤول هستیم.

این مقام مسؤول با اشاره به این که برای اثرگذاری نماز نیازمند تلاش،‌ تمرین، ترویج و مطالعه هستیم، گفت: هنگامی می توان انتظار برخورداری از آثار نماز باشیم که با حضور قلب اقامه شود و اگر در زندگی جایر نباشد نمی توانیم الگوی برای دیگران باشیم.

بنابراین گزارش، مشاور معاون وزیر کشور با بیان این که واژه «اقیموا» در آیه قرآن به معنای اقامه نماز همراه با نشاط است و این فریضه را نباید با حالت سستی و کسالت خواند، اظهار داشت: نماز افزون بر قیام و نشاط نیازمند حفظ و مراقبت است و باید از این ستون مراقبت کرد.

حجتالاسلام قربان لو، مشاور معاون وزیر کشور با اشاره به این که «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» تنها یک قدم در نماز و گام بعدی «وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ» است، افزود: لذت افرادی که ذکر خدا را می چشند بالاتر و غیر از لذات جلوگیری از گناه است و در واقع ثمره برتر به فرد مشغول به ذکر می شود.

گفتنی است، همایش سراسری نماز استان خوزستان با تقدیر از مدیران و مسؤولان فعال استانی و 20 اداره و مجموعه فعال در حوزه نماز، شخصیت های نمونه در حوزه اقامه نماز و با حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، مشاور معاون وزیر کشور، آیت الله حیدری و دیگر مسؤولان استانی برگزار شد./203/9453/ب1

ارسال نظرات