۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۷۵۸۱۳
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

پشتوانه حقانیت «توسل» استدلال‌ فقهی و عقلی است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که الگوی توسل برای شیعه با براهین و استدلال‌های فقهی و عقلی محکمی در شرع مقدس اسلام توصیف‌شده است، گفت: جسم انسان او را به موجودی دو ساحتی تبدیل کرده است در حالی است ذات اقدس الهی موجودی منزه از جسم و هرگونه توصیف متعلق به آن است.
توسل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سبزواری امروز در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح ابعاد توسل از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: توسل در معنای لغوی به‌عنوان دست به دامان بزرگی شدن ترجمه‌شده است؛ این در حالی است که در ساحت اصلاحی این لغت چنین مورد تحلیل قرار می‌گیرد که«توسل در اصطلاح به این معناست که انسان در هنگام دعا و استغاثه، به درگاه الهی چیزی عرضه کند که واسطه پذیرش توبه و اجابت دعای او و برآورده شدن درخواستش باشد، مانند صفات و اسمای الهی یا نام پیامبر اکرم(ص) و دعای آن حضرت یا نام اولیای عظیم‌الشأن و امامان معصوم علیهم‌السلام.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که الگوی توسل برای شیعه با براهین و استدلال‌های فقهی و عقلی محکمی در شرع مقدس اسلام توصیف‌شده است، اظهار داشت: انسان موجودی مادی است؛ به این معنی که جسم انسان او را به موجودی دو ساحتی تبدیل کرده است در حالی است ذات اقدس الهی موجودی منزه از جسم و هرگونه توصیف متعلق به آن است.

وی ادامه داد: دانشمندان علوم تجربی معتقدند که انسان از پنج حواس کلی برخوردار است درحالی‌که برای ارتباط یک موجود مادی با یک موجود مجرد محض باوجود تفاوت‌های ماهوی فراوان نیاز به واسطی به ارتباط است؛ بنابراین حضرت زهرا(س) در تبیین حقیقت توسل چنین فرموده‌اند که«وأحمد اللّه الذی بعظمته و نوره یبتغی مَن فی السموات والأرض إلیه الوسیلة ونحن وسیلته فی خلقه؛ تمام آنچه در آسمان و زمین هستند، برای تقرب به خداوند به دنبال وسیله هستند و ما وسیله و واسطه خداوند در میان خلقش هستیم.»

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که قرآن کریم در قابل قصص به انسان توسل را آموزش داده است، گفت: قرآن کریم در آیه 97 سوره یوسف چنین فرموده است که«یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ؛ ای پدر برای گناهان ما آمرزش‌خواه که ما خطاکار بودیم»

حجت‌الاسلام سبزواری در ادامه به یکی دیگر از ادله قرآنی توسل اشاره کرد و اظهار داشت: در سوره بقره آیه 260 به‌صراحت به ناتوانی انسان از درک حقیقت عالم معنا چنین توصیف‌شده است«وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي...؛ و به خاطر بياور هنگامى را كه ابراهيم گفت: خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى‏كنى فرمود مگر ايمان نياورده‏اى عرض كرد آرى، ولى مى‏خواهم قلبم آرامش يابد».

وی در پایان به تبیین حکمت معرفتی آیه 260 سوره بقره پرداخت و گفت: در این آیه حضرت ابراهیم که از سوی خداوند متعال خلیل‌الله توصیف‌شده است این در حالی است که حضرت در این آیه به‌صراحت فرموده‌اند که برای اطمینان قلب خود به این اعجاز نیازمندم./837/پ202/س

ارسال نظرات