۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۴۷۵۷۶۵
تحلیلگر مسائل سیاسی:

تأثیر آزادسازی حلب بر مذکرات آستانه کاملا مشهود است

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تسلیم تروریست ها و مخالفان سوری در برابر محور مقاومت، گفت: تأثیر آزادسازی حلب و پیشروی های محور مقاومت بر مذاکرات آستانه به واسطه عقب نشینی حامیان تروریست ها و تلاش آنها برای آتش بس پایدار کاملا مشهود است.
هانی زاده

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به نشست آستانه گفت: حضور مخالفان و همچنین نمایندگان دولت سوریه در این مذاکرات نشان از آن دارد که تحولات میدانی سوریه به ویژه آزادسازی شهر حلب و پیشروی محور مقاومت تأثیر خود را بر روند سیاسی و نظامی مذاکرات اعمال کرده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این که گروهک های تروریستی و حامیان در برابر محور مقاومت تسلیم شده اند، اظهار داشت: اعمال فشار بر گروه های تروریستی از سوی ترکیه برای پذیرفتن آتش بس پایدار و عقب نشینی کمک کنندگان 36 میلیاردی به تروریست ها در برابر مقاومت، پیروزی آشکاری برای جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و روسیه تلقی می شود و دولت سوریه نیز با بهره بری از شرایط موجود و به عنوان طرف پیروز، خواسته های خود را بر گروه های تروریستی دیکته خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل نشست آستانه را نفس گیر و خروجی آن را غیرقابل درک و پیش بینی دانست و افزود: گروه های تروریستی باید سلاح های خود را بر زمین گذاشته و به سازوکارهای سیاسی تن دهند.

هانی زاده به مدیریت گفت و گوها در نشست آستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران اشاره و عنوان کرد: محور و مبنای مذاکرات این نشست طرح 6 ماده ای ایران است که چهارسال پیش ارائه و هم اکنون مورد توجه بازیگران بحران سوریه قرار دارد.

وی آتش بس سراسری در سوریه، خروج گروه های مسلح و یا تحویل سلاح ها به دولت سوریه، بازگشت آورگان سوری به مناطق مسکونی، آغاز مذاکرات میان مخالفان و دولت سوریه، تشکیل دولت انتقالی به ریاست بشار اسد با حضور همه طیف های سیاسی، از سرگیری بازسازی سوریه و اعمال تغییراتی در قانون اساسی سوریه را طرح 6 ماده ای جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: بازگشت به صندوق های رأی جزئی از محور حل اختلافات دولت سوریه با مخالفان خواهد بود و قطعا برنده نشست آستانه و بحران 6 ساله سوریه محور مقاومت خواهد بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی به مذاکره مستقیم میان مخالفان و دولت سوریه در نشست آستانه با نظارت ایران، روسیه و ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: ایران اصرار فراوانی بر عدم حضور عربستان سعودی، آمریکا و قطر در آستانه داشت که از این لحاظ شاهد حضور آنها در سطح سفیر بودیم و چنین اتفاقی نشان از فرادست بودن ایران در مذاکرات آستانه دارد.

کارشناس مسائل بین الملل به ورود ترامپ به کاخ سفید اشاره و اظهار داشت: از این پس آمریکا بهایی به گروه های تروریستی نداده و تنها به عنوان ناظر عمل خواهد کرد و نزدیکی دیدگاه این کشور با ایران و روسیه را درباره تروریست ها شاهد خواهیم بود./302/9456/ب1

ارسال نظرات