۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۴۷۵۶۱۷
متکی:

آل سعود درصدد القای فهم وهابیتی از اسلام است

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جریان وهابیت و حکام آل سعود در سالیان اخیر تلاش کرده اند که در ظاهر به نام اهل سنت اما در واقع، فهم وهابیتی از اسلام، در شاکله همه مذاهب اسلامی صورت بگیرد.
منوچهر متکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر متکی معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار اعضای این مجمع با حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به تلاش جریان وهابیت در القای فهم وهابیتی از اسلام، عنوان کرد: القای فهم وهابیتی از اسلام در شاکله همه مذاهب اسلامی، هدف وهابیت و حکام سعودی در سالیان اخیر بوده است.

وی افزود: جامع ترین، پیچیده ترین و مخرب ترین طراحی علیه اسلام، راه اندازی جریان تکفیر و داعش بوده است و در حالی که پنجره آن مخالفت با تشیع است، اما پشت پرده آن، مخالفت و مبارزه با تمام اسلام بوده است.

وزیر اسبق امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: سال های قبل در کشور افغانستان، به ما پیشنهاد شد که جوانان را برای تحصیل فقه حنفی به ایران بیاوریم، چرا که می گفتند که جریان وهابیت به دنبال آن است تا فهم وهابیتی و نادرست خود را به نام فقه حنفی القا کند.

وی افزود: پرداختن به بحث وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، در شرایط عادی کار مناسبی است اما در شرایط کنونی که حالت اضطرار پیش آمده، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید صورت بگیرد و همان طور که در آموزه های امام و تفکر رهبری وجود دارد، ظرفیت های همه ملسمانان باید در کنار هم قرار بگیرد و تقریب مذاهب اسلامی در جهت جلوگیری از فتنه دشمنان رخ بدهد.

متکی، ظرفیت جوانان اسلام را بسیار بالا توصیف پو خاطرنشان کرد: این ظرفیت بالای جوانان مسلمان در جهان، در اثر یک تحریک اعتقادی، باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در جهان اسلام شده است و این انرژی که باید در مقابله با دشمنان صرف شود، برعلیه اسلام استفاده شده است.

وی افزود: مجمع تقریب مذاهب اسلامی با توجه به این مشکلات به وجود آمده، سعی کرده است که علاوه بر برگزاری همایش و کنفرانس های سالانه، اندیشه و فعالیت های تقریبی را به بیرون از ایران و در دیگر کشورهای اسلامی منتقل کند و در مقابل جریان تکفیر که سعی کرد کشور به کشور، فتوای تکفیر شیعه را از علمای آن کشورها بگیرد، فعالیت کند و خوشبختانه کنفرانس گروزنی روسیه که چند وقت پیش برگزار شد و اهل سنت اعلام کردند که وهابیت جزء اسلام نیست، بسیار دستاورد چشمگیری محسوب می شود.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هم چنین ابراز کرد: در اروپا نیز چنین حالت مقابله ای با جریان تکفیر و وهابیت به وجود آمده است و در حالی که دروازه های کشورهای اروپایی برای ورود وهابیت و گسترش فعالیت های آن سال های زیادی باز بوده است، اما آن ها نیز به خطر این تفکر پی برده اند.

متکی با اشاره به برگزاری همایش های مختلف تقریبی با همکاری نیروهای محلی، تصریح کرد: برگزاری این همایش ها توانسته کمک فراوانی به بحث تقریب مذاهب نماید، که همایشی که در مسکو و با همکاری شورای مفتیان و اداره روحانیت این کشور برگزار شد، یکی از این برنامه ها است و یا در کشور اندونزی که طی 5سال اخیر مرکز سرمایه گذاری وهابیت بوده است، اجلاس وحدت در پارلمان این کشور برگزار شد و رئیس مجلس اندونزی به عنوان سخنران افتتاحیه این همایش سخنرانی کرد که نشان دهنده نفوذ تفکر تقریبی در جهان اسلام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلی که برای جهان اسلام به وجود آمده و جوانانی که با مسائل اعتقادی و دینی فریب خورده اند، نیاز به درمان دارند و آموزه های بزرگان و مراکز علمی و دینی برای رفع این مشکلات، ضروری است./872/پ202/ج1

ارسال نظرات