۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۷۵۶۱۶
کارشناس مسائل تربیتی حوزه علمیه قزوین:

اولویت اصلی طلاب حوزه های علمیه تهذیب نفس و تقوا است

حجت الاسلام قائمی گفت: تهذیب نفس و تقوا باید اولویت اصلی شما طلاب جوان باشد و باید تلاش شود روحیه خودباوری که از مهمترین اصول است، در زندگی خود نهادینه شود.
تقوا

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی اصغر قائمی کارشناس مسائل تربیتی حوزه علمیه استان قزوین در جمع طلاب حوزه علمیه التفاتیه قزوین، گفت: بهترين استاد اخلاق، امام زمان(عج) است، پس باید تلاش کنید راه محبتی با ایشان پیدا نموده تا شیفته این امام همام گردید.

حجت الاسلام قائمی به آداب طلبگی اشاره و ابراز کرد: از مهم‌ترین شاخصه های اخلاقی، جوینده علم و دانش از منظر اسلام آن است که دارای نیت الهی بوده و با انگیزه کسب منافع دنیایی به دنبال علم نمی‌رود.

وی افزود: تهذیب نفس و تقوا باید اولویت اصلی شما طلاب جوان باشد و باید تلاش شود روحیه خودباوری که از مهمترین اصول است، در زندگی خود نهادینه شود.

استاد حوزوی با اشاره به اهمیت اینکه طلاب باید از همه فرصت‌ها و لحظات به خوبی استفاده کرده و قدر این موقعیت را بدانند، اظهار کرد: از نکات مهم برای طلاب، آن است که بتوانند در جامعه به عنوان یک طلبه موفق و نمونه حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: پویایی و تحرک علمی، برنامه ریزی و نظم در امور، مداومت و استمرار در مسیر علم آموزی، تسیلم بودن در برابر حق، داشتن روحیه پرسشگری، ثبت و نگارش مطالب علمی و دقت در مطالعه و محفوظات، از جمله برجسته ترین شاخصه های طلبه در نحوه علم آموزی است.

این کارشناس مسائل تربیتی به جایگاه اساتید در حوزه علمیه اشاره کرد: استاد، پدر معنوی شاگرد است و طلاب باید در محضر اساتید به مباحثی همچون تواضع و فروتنى در برابر استاد، به نیکی یاد کردن ، تحمل تندی‌ها با جان و دل، مراقبت بر رفتار و گفتار، خطاب مؤدبانه و ... دقت به هم رسانند.

وی حوزه های علمیه را بهترین مکان برای کسب علم دانست و تصریح کرد: رعایت تقوا و تحصیل مناسب در این مکان مقدس، بسیار مهم بوده و اگر طلبه‌ای به درستی این دو مقوله را رعایت کند، دنیا و آخرتش تأمین خواهد بود.

استاد دینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری در سفر خود به قم به طلاب فرمودند «طلاب در قبل از انقلاب نهایتا در روستا و شهر خود موعظه و منبری داشتند، اما امروز گرایش بسیاری به دین پیدا شده و از تمام دنیا مبلغ می خواهند، خودتان را برای دنیا آماده کنید».

وی ادامه داد: طلبه‌ای که معمم می‌شود، باید کاملا ملتزم به این معنا باشد که از این به بعد خود را وقف دائم دین نموده و برای سربازی امام زمان(عج) مفتخر به لباس رسول اکرم(ص) شده است.

کارشناس مسائل تربیتی حوزه علمیه قزوین یادآور شد: طلاب باید آن طور که اراده خداوند است در جامعه انجام وظیفه نموده و قلب خود را به نور ولایت روشن ساخته و بیش از گذشته جاذبه داشته باشد.

وی در پایان گفت: طلاب و روحانیون با الگوگیری از امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان، ساده زیستی را  سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا بتوانند در جامعه تأثیرگذار باشند./853/101/ب2

منبع: روابط عمومی حوزه علمیه استان قزوین

ارسال نظرات