۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۷۵۶۱۰
قاسمی در نشست خبری:

اجازه بازگشایی مجدد پرونده برجام را نمی دهیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره این که آیا درباره برجام با مقامات جدید آمریکا گفت وگویی خواهند داشت، گفت: آن چه مربوط به برجام بوده طی شده و پرونده از نظر ما بسته است؛ به هیچ دلیل و منطقی اجازه نمی دهیم آن را برای بحث باز کرده و مطرح کنند.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ظهر امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران در وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه پلاسکو، هدف اصلی نشست آستانه را گفت وگوهای سوری ـ سوری برای رسیدن به آتش بس دانست.

وی گفت: ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ناظر بر این مذاکرات نقش آفرینی می کنند که در صورت نیاز هدایت لازم را خواهند داشت. نماینده سازمان ملل نیز حضور دارد که هدایت جلسه را بر عهده دارد. اگر در آستانه به تفاهم های حداقلی خوبی برسیم می توانیم گام های خوبی برداریم.

قاسمی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه بحرین و ادعای ایجاد شورایی توسط کشورهای عربی برای مقابله با ایران، عنوان کرد: مواضع ما درباره اظهارات نابجا و بی اساس از سوی مقامات بحرینی مشخص است. بحرین گرفتار بحران داخلی بوده و برای انحراف افکار عمومی از این بحران چنین مسائلی را مطرح می کند.

وی ادامه داد: مقامات بحرینی نیز خود می دانند که چنین موضوعات درست نیست. ما نیز توصیه می کنیم تا دیر نشده به خود آیند و با اتکا به قانون مشکلات را حل کرده و به حقوق تمام گروهای مردم کشور خود احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات ترامپ تصریح کرد: هنوز نمی توان ارزیابی دقیقی از اظهارات او داشت و دانست باید در چه مسیر و چارچوبی تحلیل کرد. چون مواضع ترامپ درباره مسائل جهان مواضع روشن و اطمینان بخشی نیست و باید صبر کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب سفیر جدید ایران در عراق و واکنش سعودی ها درباره این موضوع، بیان داشت: نفرت پراکنی های آن ها مسإله جدیدی نیست. انگیزه و رفتارشان نیز مشخص است. درباره اسمی هم که به عنوان سفیر ایران در بغداد مطرح می شود تنها گمانه زنی رسانه ای است. در زمان لازم پس از طی پروسه های اداری، نام سفیر جدید اعلام می شود.

قاسمی در واکنش خود نسبت به اظهارات نخست وزیر و برخی مقامات رژیم صهیونیستی درباره ملت ایران و حادثه پلاسکو، تأکید کرد: علاقه ای به پاسخ گویی به چنین اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی نداریم ولی این فرد معروف است که سخنان بی ربط و بیجا زیاد می زند و ارزش پاسخگویی ندارد.

وی ادامه داد: دست این ها به خون مردم فلسطین و مسلمانان آغشته است و به جای بیان چنین اظهاراتی بهترین کار دست کشیدن از آدم کشی است. بهترین کار این است که از جنایات خودشان بکاهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت مسلمانان میانمار نیز گفت: حساسیت خاصی نسبت به این موضوع داریم و چند هفته پیش دکتر ظریف نامه ای به دبیرکل جدید سازمان ملل فرستاد و نظر وی را نسبت به این موضوع جلب کرد. در مالزی نیز اجلاسیه فوق العاده ای برگزار شد که آقای ظریف در آن حضور داشت. در این اجلاسیه کمیته اجرایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده و که ایران عضو آن بوده و موضوع را پیگیر بوده و اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

وی همچنین از سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر کویت به تهران خبر داد و یادآور شد: یک بار تاریخ این سفر معین شد ولی به سبب مشکلات فنی از طرف کویت این برنامه تغییر کرد. امروز تفاهم های لازم صورت گرفته و در آینده نزدیک وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر کویت به تهران سفر کرده و مذاکراتی با آن ها خواهیم داشت.

قاسمی، همچنین با یادآوری سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان خاطرنشان کرد: به زودی شاهد سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران خواهیم بود که در این سفر کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار می شود. به همین دلیل فکر می کنم وزیر امور خارجه فرانسه با یک هیأت اقتصادی به کشورمان سفر کند. این سفر نیز طی یک هفته تا 10 روز آینده صورت می گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و کانادا تصریح کرد: روابط این دو کشور برای رسیدن به نقطه مشترک نیازمند گام های اساسی است. روابط را ایران قطع نکرد بلکه کانادا به صورت یک جانبه آن را قطع کرد. قطع روابط کار آسانی است ولی برقراری آن دارای مراحل خاص خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: میان وزیران امور خارجه ایران و کانادا دیدار و گفت وگوهایی وجود داشته ولی هنوز آن گونه که باید و شاید روند طی نشده است. منتظریم تا دولت کانادا برخی موانع ایجاد شده را برطرف کند. امیدواریم موضوعات حل شود و در نخستین گام دفاتر حفاظت منافع را باز کنیم تا بتوان برای جایگاه های بعدی تلاش کرد.

قاسمی پاسخ پرسش «برخی معتقدند میان روسیه و ترکیه گفت وگوهایی درباره سوریه صورت گرفته تا نقش ایران را در این کشور کم رنگ کرده یا آن را کنار بگذارند؟» را این چنین پاسخ داد: این ها فقط در رسانه ها مطرح شده و در واقعیت نیست. نقش ایران در سوریه بی بدیل است و هیچ کس دیگری نمی تواند بدون ایران به تنهایی سرنوشت موضوعی را تغییر دهد. مذاکرات در حال انجام است ولی این بدین معنا نیست که همه در موضوعات سوریه دارای مواضع یکسانی باشند. به قدری نقاط اشتراک زیاد است که آن ها را برای مذاکره کنار یک دیگر جمع کرده است.

وی تأکید کرد: نه تنها ایران در این مسائل حذف نشده، بلکه امروز جایگاه آن قوی تر از گذشته شد. چرا که از نخست مواضع ایران واقع بینانه و تغییر ناپذیر بوده است. این موضوعات که مطرح می شود مسائل تبلیغاتی عامدانه برای ایجاد اختلاف میان ایران با روس ها و ترک ها است. جایگاه ایران را بیش از گذشته بالا می بینیم و جای نگرانی نیست. چرا که جمهوری اسلامی ایران مسائل مربوط به سوریه و منطقه را دقیق رصد کرده و می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره پرسش «آیا دعوت روسیه از آمریکا برای شرکت در اجلاس آستانه به معنای خالی کردن پشت ایران در برابر آمریکا توسط روسیه نیست؟» اظهار داشت: بنده چنین تحلیلی ندارم. روابط ما با روسیه روشن است.

وی ادامه داد: البته مباحثی درباره حضور دیگر کشورها مانند آمریکا در آستانه مطرح شد که به شکل دیگری تغییر کرد. دعوت از آمریکا نیز توسط کشور میزبان صورت گرفته که در سطح سفیر در جلسه افتتاحیه حضور خواهد داشت. هیچ هیأتی از آمریکا در این نشست حضور نخواهند داشت. به جز سه کشور ایران، روسیه و ترکیه دیگر کشورها نقش آفرینی نخواهند داشت. ما مخالف حضور آمریکا هستیم و اعلام کرده ایم.

قاسمی همچنین از مشخص شدن سفیران ایران در کشورهای سوریه و عمان خبر داد که در حال طی کردن مراحل اداری برای معرفی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، درباره این که آیا ایران با ترامپ در پشت پرده گفت وگوهایی دارد یا خواهد داشت، تأکید کرد: قاطعانه چنین موضوعی را تکذیب می کنم. هیچ ارتباطی با دولت آمریکا در گذشته نداشتیم، اکنون نداریم و دورنمایی که نشانگر چنین موضوعی باشد را نمی بینم. به جز مسأله هسته ای درباره هیچ موضوعی با آن ها مذاکره نداشتیم و نداریم. امروز نیز هیچ ارتباط و تماسی نداریم و پیامی رد و بدل نمی شود.

وی اظهارات مقامات آمریکایی به ویژه کنگره درباره کمک تسلیحاتی ایران به یمن و دیگر اظهارات آنها را خواب و خیال تعبیر کرد و اظهار داشت: هیچکدام این ها واقعیت ندارد. آن ها بیش از 30 سال است که این اتهامات بی ربط را مطرح می کنند.

قاسمی آینده روابط ایران و عربستان را این گونه تحلیل کرد: علاقه  داریم با تمام همسایگان روابط مناسب و مطلوبی در چارچوب احترام متقابل و منافع خودمان داشته باشیم. درباره وضعیت پیش آمده میان ما و عربستان نیز خودمان را مقصر نمی دانیم بلکه دولت عربستان از مواضع غیر دوستانه پیروی کرد و نهایتا روابط قطع شد.

وی ادامه داد: البته قرار نداریم با همسایگان خود برای همیشه روابط نداشته باشیم بلکه اگر عربستان در رفتار خود تغییری داشته باشد می تواند آغاز حرکت های دیگر باشد. ولی همچنان بر طبل سابق می کوبد. امیدواریم به خردگرایی و تعقل درباره واقعیت ایران و موقعیت آن در منطقه توجه داشته باشد. کشورهایی نیز برای حل موضوعات ایران و عربستان اظهار علاقه کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره این که آیا درباره برجام با مقامات جدید آمریکا گفت وگویی خواهند داشت، گفت: آن چه مربوط به برجام بوده طی شده و پرونده از نظر ما بسته است. برجام حاصل شد و نیاز به مذاکره نداریم. ممکن است مسائل فنی را به وسیله آژانس دنبال کنیم. برجام به نتیجه خود رسیده و به هیچ دلیل و منطقی اجازه نمی دهیم آن را برای بحث باز کرده و مطرح کنند./993/پ200/ج1

ارسال نظرات