۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۴۷۵۶۰۲
آيت‌الله امین‌خراسانی:

شفاعت اهل‌بیت مبتنی بر عمل به آموزه‌های دینی است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به اشاره به ویژگی‌های افرادی که مورد شفاعت اهل بیت(ع) قرار می‌گیرند، گفت: تنها کسانی مورد شفاعت قرار خواهند گرفت که صلاحیت لازم را دارا باشند، به این معنا که در دنیا اهل خیر و نیکی بوده و عامل به روایات اهل بیت(ع) باشد.
آیت‌الله امین خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر هفتگی که در دفتر وی برگزار شد، با بیان آیه 38 سوره نبأ «یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفّاً لایَتَکَلَّمُونَ إِلاّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً» گفت: مراد از در صف ایستادن «روح» و «فرشتگان» حاکی از تسلیم بودن و آمادگی کاملشان برای اجرای فرمان الهی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به تبیین معنای واژه «روح» در آیه مذکور پراخت و اظهار داشت: درباره مصادیق و مقدم شدن واژه «روح» بر «ملائکه» احتمال‌های گوناگونی وجود دارد که نخستین احتمال، مصداق آن‌ را «روح» را «جبرائیل» مأمور ابلاغ وحی بر پیامبران دانسته است.

آیت‌الله امین خراسانی با اشاره به اینکه دومین احتمال در مصداق واژه «روح» «فرشته‌ای برتر از جبرائیل» است، بیان داشت: امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند «هوَ مَلَکٌ أعظَمُ مِن جِبرائیل و میکائیل»؛ بر این اساس «روح» نسبت به فرشتگان ارشد الهی که عبارتند از جبرائیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل نیز ارشدیت دارد و این چهار فرشته تحت امر او هستند.

وی مراد از «روح» به عنوان «ارواح انسان‌ها» را احتمال سوم در مصداق این واژه دانست و عنوان داشت: بر اساس این احتمال، ارواح انسان‌ها در کنار ملائکه در صف‌هایی می‌ایستند و همه آماده شنیدن صدور فرمان نهایی از سوی خداوند متعال در مورد خودشان هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه احتمال چهارم در مصداق واژه «روح»، «ارواح نورانی انبیا و امامان(ع)» است، ادامه داد: بنابراین ارواح نورانی انبیا و معصومین(ع) در کنار فرشتگان به صف در آمده و آماده انجام اوامر الهی هستند.

اهل‌بیت، شفیع گناهان انسان‌ها

آیت‌الله امین‌خراسانی به تشریح مراد از واژه «صَواب» در آیه 38 سوره نبأ پرداخت و ابراز داشت: هنگامی که ارواح طیبه انبیا و معصومین(ع) در قیامت حضور پیدا کنند، سخنی بر زبان جاری نکرده و به خود اجازه شفاعت و سخن‌گویی نمی‌دهند، مگر اینکه خداوند به ایشان اجازه دهد که در این صورت تنها سخن حق بر زبانشان جاری خواهد شد و شفاعتی که انجام دهند نیز «اصابت به واقع می‌کند و آنچه حق است درباره آن‌ها ظهور پیدا می‌کند.»

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند «نَحنُ واللهِ مأذونون والقائِلونَ؛ به خدا سوگند ما اهل بیت کسانی هستیم که روز قیامت به ما اذن داده می‌شود»؛ بر این اساس تنها ایشان توانایی شفاعت در روز قیامت را دارا هستند که شفاعتشان از سوی خداوند مورد پذیرش واقع می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به اشاره به ویژگی‌های افرادی که مورد شفاعت اهل بیت(ع) قرار می‌گیرند، اظهار داشت: تنها کسانی مورد شفاعت قرار خواهند گرفت که صلاحیت لازم را دارا باشند به این معنا که در دنیا اهل خیر و نیکی بوده و عامل به روایات اهل بیت(ع) باشد؛ بر این اساس کسانی که عمده زندگانی خود را صرف نیکی کند و گاهی از سر غفلت لغزش‌هایی اندک داشته باشند و سپس توبه کنند، امید می‌رود مورد شفاعت اهل بیت(ع) قرار گیرند.

قیامت، روز احیای حقوق مظلومین

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 39 سوره نبأ «ذلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ مَآباً» گفت: در مورد معنای واژه «الْحَقُّ» احتمال‌های گوناگونی وجود دارد که نخستین آن‌ها «تحقق یافتن» است؛ بنابراین معنا می‌توان گفت «روزی که انسان‌ها یا انبیا و امامان(ع) در کنار فرشتگان قرار می‌گیرند، آن روز تحقق خواهد یافت و هیچ‌گونه تردیدی هم وجود ندارد.»

وی به تبیین احتمال دوم «ذلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ» در آیه مذکور پرداخت و گفت: معنای دیگری که از واژه «الْحَقُّ» برداشت می‌ّود این است که «در روز قیامت، هر مستحقی به حق خود می‌رسد و تمام حقوق تضییع شده در دنیا، استیفا می‌شود.»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان بخش دیگر آیه 39 سوره نبأ «فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ مَآبا» عنوان داشت: این آیه از بهترین آیاتی است که دلالت بر اختیار دارد، به این معنا که انسان در انجام اعمال خویش دارای اختیار است و هیچ‌گونه جبری وجود ندارد چرا که با تفکر در تحسین نسبت به نیکوکار، تقبیح نسبت به بدکار، تعلیم و تربیت کودکان در خانواده و مدرسه و تعیین مجازات‌ کیفری برای مجرمین درمی‌یابیم چیزی به نام «جبر» وجود نخواهد داشت./841/203/ب3

ارسال نظرات