۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۴۷۵۵۶۹
آیت الله مهدوی:

اراده انسان همیشه همسو با مشیت الهی نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اراده الهی تابع اراده انسان است، هر چند ممکن است انسان گاهی اراده انجام کاری را داشته باشد که آن عمل، خلاف خواسته و مشیت الهی باشد.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: نباید گناهانمان بر ذمه خداوند واگذار کنیم.

وی در ادامه تفسیر سوره نحل، افزود: در آیه سی و پنجم سوره نحل که می فرماید «وَقَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ نَحْنُ وَلا آبَاؤُنَا وَلا حَرَّمْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ کَذَلِکَ فَعَلَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِینُ»، مشرکان دلیل شرک خودشان را به خداوند نسبت می دهند و می گویند اگر خداوند نمی خواست، ما مشرک نبودیم.

آیت الله مهدوی در تفسیر این بخش از آیه که می فرماید «وَلا آبَاؤُنَا»، ادامه داد: مشرکان شرک پدرانشان را نیز از روی جبر می دانند و می گویند، اگر خداوند می خواست ما را از حالت شرک خارج می کرد، پس اگر ما و پدرانمان مشرک هستیم اعتقادات و اعمالمان مرضی پروردگار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: برخی از افراد گناهکار نیز گناه خود را بر ذمه اراده الهی می دانند و می گویند اگر خداوند اراده نمی کرد ما گناهی مرتکب نمی شدیم، بیان این نظریه برای خارج کردن ذهنشان از شلاقهای وجدان است.

امام جمعه موقت اصفهان در تفسیر این بخش از آیه سی و پنجم سوره نحل که می فرماید «وَلا حَرَّمْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ»، اذعان کرد: تحریم کردن برخی از اعمال نیز از سوی مشرکان به خداوند نسبت داده می شود.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان پاسخ قرآن به مشرکان را بیان کرد: قرآن در پاسخ نظریه جبری که از سوی مشرکان مطرح می شود، می فرماید «اجداد مشرکان نیز به مسأله جبری گری معتقد بودند ولی رسولان الهی هرگز اراه ندارند که به اجبار کسی را به راه راست هدایت کنند».

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) با رد کردن نظر فرقه های اشاعره و معتزله، تبیین کرد: انسان برخلاف کره زمین که اراده ای از خودش ندارد، اراده دارد و برخلاف حیوانات که اراده شان زیر مجموعه نفسشان قرار دارد، اراده اش زیر مجموعه عقل یا نفسش قرار می گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه اراده الهی همیشه حاکم بر اراده انسان است، توضیح داد: زمانی که انسان به انجام کاری اراده می کند، یا این اراده اش برخلاف مشیت الهی است یا همسو با مشیت و خواست خداوند است، در هر دو صورت اراده خداوند تابع اراده انسان است.

وی در پایان تشریح کرد: اراده الهی تابع اراده انسان است ولی این تبعیت از روی عجز نیست بلکه به سبب اختیاری است که انسان در فرمان پذیری از عقل یا نفسش دارد، وقتی ما اراده بر انجام کاری داریم خداوند با تبعیت از اراده ما، اراده می کند که عمل ما به فعلیت برسد، خواه این عمل همسو با خواست خداوند باشد، خواه خلاف مشیت الهی باشد./202/867/ب1

ارسال نظرات